گروه شهری: بخش عمده‌ای از زباله‌های بیمارستانی شهر تهران همچنان در کهریزک دفن می‌شود زیرا وزارت بهداشت بودجه لازم برای بی‌خطر ساختن و سوزاندن زباله‌های بیمارستانی اختصاص نداده است.

حسین بیژنی، مدیرعامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری تهران با اشاره  به اینکه در جلسه‌ای با حضور مسئولان وزارت بهداشت ، شهرداری ، وزارت کشور و دادستان تهران این موضوع بررسی شد، تصریح کرد: بر اساس نظر دادستان، وزارت بهداشت موظف شد دستگاه زباله سوز مرکزی در بیمارستان‌ها نصب کند و سازمان محیط زیست بر این امر نظارت کند با این حال وزارت بهداشت به علت مشکلات اعتباری اقدامی در این زمینه انجام نداده است و شهرداری به ناچار این بار را بر دوش می‌کشد.

بیژنی افزود: درصورت تامین اعتبار از نیمه دوم سال آینده زباله های خانگی  بعد از استفاده در کارخانه های ساخت کمپوست دفن خواهند شد. بر این اساس از مهر ماه  سال 86  روزانه از دفن مستقیم  7هزارو 500 تن زباله  ‌ شهر تهران در منطقه کهریزک جلوگیری می‌شود.

وی علت اجرای چنین طرحی را از آن رو ضروری دانست که همواره  درصد قابل توجهی از زباله های شهری را مواد قابل بازیافت تشکیل می‌دهند. این درحالی است که اکنون تنها 22 درصد زباله خشک تحت عملیات بازیافت قرارگرفته و به چرخه مواد مصرفی باز می‌گردند.

وی در ادامه گفت: درحال حاضر روزانه 1050 تن از زباله‌های شهر تهران بازیافت می‌شوند اما بر اساس برنامه‌های تعیین شده این میزان تا پایان سال به 2200 تن خواهد رسید.

وی همچنین از احداث 7 ایستگاه جدید بازیافت و ساماندهی و استاندارد سازی کلیه  ایستگاه‌های بازیافت شهرداری در مناطق 22 گانه تهران در اواسط سال آینده خبر داد و اظهار داشت: 500 آموزشگر روش های بازیافت و تبدیل مواد را به طور مدام  و به صورت چهره به چهره به  شهروندان تهرانی آموزش می دهند و پیش بینی می‌شود در آینده نزدیک بازیافت مواد در مبدا به حد مطلوب رسیده و بخش عمده‌ای از زباله‌های خشک که حدود 30 درصد کل زباله‌ها را تشکیل می‌دهند در مبدا تفکیک شود.

وی افزود: طرح آزمایشی استحصال گاز متان، ساماندهی کهریزک، شناسایی مراکز جدید دفن، توسعه کارخانجات بازیافت و پردازش زباله‌ها، ترغیب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در تبدیل و بازیافت مواد، و بهینه‌سازی ساختار کلی سازمان بازیافت از جمله طرح‌هایی است که در دست اجرای سازمان بازیافت و تبدیل مواد قرار دارد.

بیژنی خاطرنشان کرد: سازمان بازیافت سال گذشته 650هزار دلار وام از بانک جهانی برای استحصال گاز متان کهریزک و طرح شناسایی مرکز جدید دفن دریافت نموده است که خوشبختانه مطالعات  این طرح‌ها تقریبا به اتمام رسیده و طی سال‌های آتی شاهد اجرایی شدن آنها خواهیم بود.

وی با اشاره به دفن طولانی مدت  زباله در منطقه کهریزک گفت: با وضعیت موجود شیرابه های زباله ها باعث نگرانی مردم است که بنا بر طرح های در حال اجرا نیمی از این شیرابه ها سال آینده و نیمی دیگر در سال 87 امحاء خواهد شد.

کد خبر 15622

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز