به‌دنبال درج مطلبی با عنوان «لزوم اطلاع‌رسانی شفاف در آموزش و پرورش» در همشهری 10 دی‌ماه،‌ روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش طی نامه‌ای از همشهری خواست تا روند کنونی تحول در این وزارتخانه «نقد» نشود.

آموزش

در این نامه آمده است: آنچه در درج خبر مذکور توسط دست‌اندرکاران محترم آن روزنامه جای تعجب است، این است که در آن خبر آمده است: (علت تغییر نظام آموزشی مشخص نیست)، آیا غیر از تأیید و تأکید مقام معظم رهبری و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید تایید چه کسی را داشته باشیم تا با تحول در آموزش و پرورش مخالفت نکنند و اجرای تحول بنیادین آموزش و پرورش را به باد انتقاد نگیرند.

- آیا از فرامین مقام معظم رهبری در اهتمام به تهیه سند تحول نظام آموزشی کشور و تصویب آن توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی بی‌خبرند؟

اگر استدلال آقایان این است که از این موضوع اطلاعی ندارند، باید گفت کسی که در حوزه آموزش و پرورش قلم می‌زند، حداقل توجهی به اخبار و اطلاعات این حوزه از رسانه ملی، سایت وزارت آموزش و پرورش و سایر رسانه‌ها داشته باشند تا شاهد اینگونه انتقادها نباشیم. در ضمن تمام قوت تحول بنیادین در آموزش و پرورش در این است که مطالبه مقام معظم رهبری است و تمام قوت علمی سند تحول پشتوانه چندساله کار کارشناسی چندصد پژوهشگر حوزه و دانشگاه است و تأیید شورای عالی آموزش و پرورش.امضا توسط ریاست محترم جمهوری، تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و رونمایی از سند به صورت رسمی با حضور رئیس‌‌جمهور محترم، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزیر محترم آموزش و پرورش است.

سؤال این است راستی چه کسی دیگر باید این سند را تأیید نماید که مورد نقد واقع نشود؟شایان ذکر است سند تحول بنیادین پس از 100سال تقلید، مطابق با تعالیم اسلامی تدوین شده است و تمامی مطالب این سند به‌طور اجماع مورد تصویب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است و برای این وزارتخانه به‌صورت قانون و لازم‌الاجرا می‌باشد.

همچنین این سند مبتنی بر تحول عمیق، ریشه‌ای، همه‌جانبه، نظام‌مند، آینده‌نگر و مبتنی بر آموزه‌های وحیانی و معارف اسلامی است،‌ضمن آنکه این وزارتخانه بارها اعلام نموده که آمادگی کامل اجرای تغییر ساختار نظام آموزشی 3-3-6 را دارد و لازم است توجه نویسنده محترم این مطلب را به اطلاعیه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در تاریخ 23 آذرماه 90 در این خصوص جلب نمود.ضمن اینکه در تمامی ادارات آموزش و پرورش سراسر کشور، 750 ستاد تحول تشکیل و از هم‌اکنون در حال تلاش و برنامه‌ریزی برای اجرای سند تحول می‌باشند و از مهرماه سال 91 رسما شاهد اجرای آن براساس نظام جدید 3-3-6 خواهیم بود.

بار دیگر توجه آن رسانه محترم را به این مطلب معطوف می‌دارد که دلیل اجرای طرح نظام‌ آموزشی 3-3-6 توسط این وزارتخانه، تصویب سندی است که روند تهیه و اجرایی‌شدن و مطالبه آن توسط شخصیت‌های بلند فرهنگی ذکر شده است. قطعا آن رسانه و یا هر رسانه دیگری که در حوزه تعلیم و تربیت، کوچک‌‌ترین اطلاعی از فعالیت‌های آموزش و پرورش داشته باشند، واقف خواهند بود که موارد فوق‌الذکر بارها و بارها اطلاع‌رسانی شده است، لذا با عنایت به اثرگذاری رسانه در افکار عمومی و لزوم کمک آحاد جامعه و مخصوصا اصحاب محترم رسانه در اجرای قانون اساسی آموزش و پرورش که همان سند تحول بنیادین است، انتظار می‌رود مسئولین این وزارتخانه را در اجرای مطلوب آن یاری نموده تا با همیاری و کمک همه رسانه‌ها از جمله آن رسانه محترم نسبت به اطلاع‌رسانی دقیق اقدام گردد.
خواهشمند است طبق قانون مطبوعات و رسانه، نسبت به درج جوابیه این مرکز در آن رسانه اقدام لازم صورت گیرد.

توضیح همشهری:

1- نخست آنکه آنچه رهبر معظم انقلاب به آن اشاره داشتند تحول در آموزش و پرورش است نه تغییر نظام‌ آموزشی و بدیهی است وقتی تحول مطرح می‌شود باید شیوه‌های اجرایی آن مورد بررسی دقیق و کارشناسانه قرار گیرد تا با کمترین خطا اجرا شود. قطعاً نظر ایشان شیوه‌های اجرایی نبوده است از این‌رو این نوع برداشت از سخنان معظم‌له سطحی‌ترین نوع برداشت است. از دیگر سو پنهان شدن پشت فرمایشات ایشان و بستن باب نقد با توجه به اینکه معظم‌له بارها بر نقد و آزاداندیشی تأکید داشته‌اند نوعی استفاده ابزاری برای توجیه اقدامات غیرکارشناسی به نظر می‌رسد.

2- ما هم بارها در گزارش‌ها اشاره داشته‌ایم که کلیات سند تحول بنیادین در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و شکی در آن نیست اما آنچه مورد انتقاد است نحوه اطلاع‌رسانی درباره این سند است و اینکه هر مسئولی از دید خود آن را بیان می‌کند که همین امر موجب تناقض گویی و در نتیجه نگرانی خانواده‌ها شده است.

3-‌ همانطور که در مطلب مورد اشاره آمده وزیر آموزش و پرورش اصرار فراوانی دارد که نظام آموزشی هرچه زودتر تغییر کند درحالی‌که به‌گفته رئیس کمیسیون آموزش مجلس هنوز جزئیات تغییر نظام آموزشی مصوب نشده است و باید طی 2 ماه توسط آموزش و پرورش تهیه و برای بررسی و تصویب به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود.البته در این باره دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اطلاعیه‌ای صادر کرد که رئیس کمیسیون آموزش مجلس به این اطلاعیه اعتراض کرد و در پی آن رئیس مجلس خطاب به دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نوشت « آقای مخبر، مطابق آنچه در جلسه اخیر در شورا مطرح شد، قرار شد وزارت آموزش و پرورش اقدامات خود را برنامه‌ریزی کند و حتی زمان اجرا را به شورای انقلاب فرهنگی ارائه نماید. چرا خلاف مصوبه عمل شده است.»

4- اینکه روابط عمومی دستگاهی از رسانه‌ای که به موضوعی نقد دارد می‌خواهد آن را مطرح نکند جای تعجب دارد. ظاهرا از دیدگاه روابط عمومی آموزش و پرورش رسانه خوب رسانه‌ای است که انتقاد نکند و فقط به تعریف و تمجید بپردازد.

با توجه به تاکید خاص مسئولان آموزش و پرورش به تغییر نظام آموزشی ظاهرا تحول بنیادین در آموزش و پرورش تنها در همین امر خلاصه شده است.نمونه‌ای از تناقض گویی مسئولان آموزش و پرورش درباره سند اینکه کتاب ششم ابتدایی در دست تدوین است اما معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش در همایشی که اخیرا درخصوص سند تحول بنیادین برگزار شد گفت: سال آینده کتاب‌های درسی پایه‌های دوم و ششم ابتدایی تغییر می‌کند.همشهری به این نحوه اطلاع رسانی انتقاد کرده بود و از مسئولان خواسته بود با اطلاع‌رسانی مناسب نگرانی‌ خانواده‌ها و دانش‌آموزان را رفع کند.

کد خبر 156586
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز