گروه شهری: در جلسه شورای اسلامی شهر تهران موضوع میزان آمادگی تهران هنگام وقوع بحران‌های احتمالی از جمله زلزله به بحث و بررسی گذاشته شد.

به گفته خسرو دانشجو سخنگوی شورای اسلامی در جلسه امروز شورای شهر، محمد باقر قالیباف شهردار تهران و رئیس ستاد مدیریت بحران، ابوالحسن فقیه رئیس سازمان هلال احمر و عزیزالله رجب‌زاده رئیس ستاد مدیریت بحران شهر تهران حاضر شدند و به ارائه گزارشی از میزان آمادگی شهر تهران هنگام وقوع زلزله پرداختند.

دانشجو به‌طور کلی میزان آمادگی شهر تهران در برابر موضوع بحران را به قبل، حین و پس از بحران تقسیم کرد و گفت: بخشی از صحبت‌های آقای قالیباف به آمادگی قبل از بحران، کیفیت ساخت‌وساز و مصالح ساختمانی غیراستاندارد و نیروی فعال فاقد صلاحیت و تخصص اعم از جوشکار، بنا، گچکار و سرامیک کار و...در کشور اختصاص داشت.

وی افزود: شهردار تهران همچنین اعلام آمادگی کرد که تمامی 110 سوله بحران خود را در اختیار جمعیت هلال احمر قرار دهد.

بنا براین گزارش، در ادامه جلسه امروز شورای شهر رجب‌زاده رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران نیز به ارائه گزارشی درباره فعالیت‌های این سازمان در بحث آموزش همگانی پرداخت.

در این خصوص سخنگوی شورای شهر از وجود عقب‌افتادگی‌های معناداری سخن گفت و افزود: در شهر 5/8 میلیون نفری تهران آموزش 100 یا 200 هزار نفر از مردم برای آمادگی و نحوه مقابله با بحران نشان‌دهنده عقب‌ماندگی‌های بسیار در این حوزه است.

دانشجو در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم همکاری سازمان استاندارد، وزارت مسکن، وزارت کار و سازمان نظام مهندسی در امر ارتقای ساخت و ساز اشاره کرد و افزود: اگر همه این دستگاه‌ها با هم همکاری مناسب نداشته باشند نمی‌توان انتظار افزایش کیفیت ساخت و سازها را داشت.

سخنگوی شورای شهر تصریح کرد: اگر ما به سمت مدیریت یکپارچه شهری پیش نرویم در آینده با مشکلات فراوانی روبه‌رو می‌شویم.

دانشجو اظهار داشت: اعضای شورای شهر نکاتی را گوشزد کردند که براساس آن تمامی مراکز جمعیتی اعم از مدارس، دانشگاه‌ها، پادگان‌ها، تیم‌هایی از جمعیت هلال‌احمر و ستاد مدیریت بحران شهر تهران حضور داشته باشند تا فرصت مناسبی برای افزایش سرعت آموزش به جمعیت بیشتری از شهروندان تهران فراهم شود. این درحالی است که هم‌اکنون توسط سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران، آموزش‌ها در ابعاد کوچک‌تر در سطح محلات جریان دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه آقای قالیباف بر حسب قانون مصوب مجلس، ریاست ستاد مدیریت بحران شهر تهران را حین و پس از بحران بر عهده دارد، با اشاره به اینکه اگر مصالح غیراستاندارد به بازار راه پیدا می‌کند یا اگر نیروهای دخیل در ساخت و ساز از تخصص و استاندارد لازم برخوردار نیستند مشخص است که مسئولیت این امور با چه کسانی است، گفت: متأسفانه در این باره خلأ قانونی وجود دارد؛ چراکه هم‌اکنون ما شاهد هستیم که در بسیاری از کشورها هر هفته چند زلزله با ریشتر بالا اتفاق می‌افتد اما تخریبی در کار نیست، زیرا ساخت و ساز در این کشورها استاندارد است.

کد خبر 156600
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز