سه‌شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۰ - ۰۷:۰۰
۰ نفر

استقلال با اینکه در فصل نقل و انتقالات، پیش از شروع فصل برخی ملی‌پوشان را به خدمت گرفت اما سرپرست وقت این باشگاه به‌دنبال جذب بازیکنان خارجی نیز بود. استقلال، جاسم کرار بازیکن عراقی را جذب کرد.

کرار البته فصل گذشته برای تراکتورسازی بازی کرد و یکی از بهترین‌ بازیکنان خارجی لیگ دهم بود ولی در استقلال بازی‌های درخشانی نداشت و حاشیه هایی که به‌وجود آورد موجب شد استقلالی‌ها قید حضور او در نیم فصل دوم را بزنند و این بازیکن جنجالی را به شاهین بوشهر بفروشند.

استقلال همچنین از خرید ولید علی، بازیکن کویتی هم سود چندانی نبرد. بازیکن تیم ملی کویت زمانی با استقلال قرارداد بست که این تیم بازیکنان بهتری در اختیار داشت و به همین دلیل ولید علی به بازیکن نیمکت‌نشین تبدیل شد. او البته یک گل برای استقلال به ثمر رساند ولی این باشگاه خیلی زود به این نتیجه رسید که با او فسخ قرارداد کند.

پرسپولیس برخلاف استقلال در فصل نقل و انتقالات، پیش از شروع فصل عملکرد مناسبی نداشت و در خرید بازیکن خارجی هم ناموفق بود. سرپرست سابق این باشگاه تنها یک بازیکن خارجی به خدمت گرفت؛ ممدوتال، مدافع بورکینافاسویی. او بازیکن خوش‌شانسی بود و محرومیت شیث رضایی و محمد نصرتی کادرفنی پرسپولیس را مجبور کرد که او را به ترکیب اصلی بازگردانند. این بازگشت با درخشش ممدوتال توأم نشد.حتی در تعطیلات نیم فصل علی دایی، سرمربی راه‌آهن، خواهان به خدمت گرفتن ممدوتال بود که گویا با مخالفت مصطفی دنیزلی این مدافع بورکینافاسویی در پرسپولیس ماندگار شد.

هوار ملامحمد که سابقه بازی در استقلال و پرسپولیس را دارد و یکی از بازیکنان خارجی موفق در سال‌های قبل بود، در نیم فصل اول کمتر برای ذوب آهن به میدان رفت. مهاجم عراقی در این فصل روزهای خوبی را پشت‌سر نگذاشته و به‌نظر می‌رسد که دیگر تمایلی برای بازی در این تیم ندارد. فیلیپ آلوز دسوزا بازیکن برزیلی ذوب‌آهن نیز گرچه بیشتر از هوار ملامحمد در ترکیب این تیم
به میدان ‌رفت ولی او هم درخشش چندانی نداشت.

مس سرچشمه که نخستین حضور خود را در لیگ برتر تجربه می‌کند، به‌دلیل زمان محدود برای جذب بازیکنان داخلی در شروع بازی‌ها، 3بازیکن خارجی را به خدمت گرفت. ولی آنها در حد انتظار نبودند و به همین دلیل اصغر شرفی، سرمربی این تیم آنها را کنار گذاشت. اصغر شرفی که با مس سرچشمه همچنان در قعر جدول حضور دارد، مجبور شد بازیکنان خارجی دیگری را برای نیم فصل دوم خریداری کند.

مس، دیگر تیم کرمانی نیز ابتدای فصل بازیکنان خارجی زیادی را به خدمت گرفت. جورج مرات از سوریه و لئو از برزیل 2مهاجمی بودند که به مس پیوستند. مرات بازیکن مورد علاقه صمد مرفاوی بود ولی مصدومیت مانع از موفقیت این مهاجم شد و لئو نیز درخششی در لیگ نداشت. آرارات آراکلیان، بازیکن ارمنستانی با اینکه بهتر از بقیه بازیکنان خارجی مس بود ولی باعث رضایت بلاژویچ نشد.

برخلاف این بازیکنان، اشپیتیم آرفی مهاجم آلبانیایی، بازیکن شناخته‌شده‌ای در فوتبال ایران به‌حساب می‌آید. آرفی فصل گذشته را در پرسپولیس گذراند؛ فصلی که کمتر توسط علی دایی به بازی گرفته می‌شد و معمولا به‌عنوان یک بازیکن تعویضی شانس بازی در این تیم را پیدا می‌کرد. او البته زمان‌هایی که برای پرسپولیس به میدان رفت، درخشید و گل زد؛ طوری که تراکتورسازی پیش از شروع فصل این بازیکن را به خدمت گرفت.

امیر قلعه‌نویی برخلاف علی دایی ابتدای فصل آرفی را در ترکیب اصلی تراکتورسازی قرار می‌داد اما رفته‌رفته به این نتیجه رسید که این بازیکن را به‌عنوان یار تعویضی به زمین بفرستد. در اواخر نیم فصل نخست نیز آرفی گویی به نیمکت ذخیره‌ها پیچ شده بود و بدین‌ترتیب یک نیم فصل ناموفق را پشت سر گذاشت و در نهایت به ابومسلم دسته اولی رفت.

اما در میان تیم‌های لیگ برتری که از بازیکنان خارجی استفاده کردند و با درخشش آنها مواجه نشدند، تیم‌هایی هم بودند که از بازیکنان خارجی استفاده نکردند. صبای قم یکی از تیم‌هایی بود که به‌دنبال جذب بازیکن خارجی نرفت و البته عبدالله ویسی گفته بود که تیمش احتیاجی به بازیکن خارجی ندارد. فجرسپاسی دیگر تیمی بود که هیچ بازیکن خارجی در اختیار نداشت و جالب اینکه فجرسپاسی از روز تاسیس تا‌کنون هیچ‌گاه از بازیکن خارجی در ترکیب خود استفاده نکرده است. این تیم معمولا سعی می‌کند از بازیکنان بومی استفاده کند؛ تیمی که در لیگ یازدهم به‌دنبال بقاست تا بتواند لیگ دوازدهم را هم تجربه کند.

کد خبر 156765

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز