گروه ادب و هنر- احمد افشار: ناصر پلنگی متولد 1336 همدان است. او که از بنیانگذاران دانشکده هنر شاهد و دانشکده هنر سوره است، یکی از نقاشان انقلاب است.

 پلنگی در نمایشگاه‌های متعددی در ایران و کشورهایی مانند استرالیا، آفریقا، کانادا و... شرکت داشته است. این هنرمند سال گذشته نمایشگاهی تحت عنوان«ایران امروز» در گالری پردیس ملت برگزار کرد. با او به‌عنوان مدیر گالری هنر خاورمیانه که قرار است روز جمعه 23دی‌ماه همراه با نمایشگاهی از آثار هنرمندان معاصر ایران از 4نسل افتتاح شود گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • ابتدا از نام گالری شروع کنیم. چرا گالری خاورمیانه؟

ببینید، اساسا پدیده هنر خاورمیانه یا میدلیست آرت (MIDDLE EAST ART ) کدی است که در سال 2006 با موزه بریتانیا شروع شد؛ به این معنا که این یک پدیده جدیدی است و ما در این موزه می‌خواهیم اینها را جمع‌آوری کنیم و کتابی چاپ کردند که دربرگیرنده تعداد زیادی از هنرمندان ایران از جمله بنده و کارهای نسل قبل و بعد از انقلاب و نسل جوان ایران، هند، پاکستان و کشورهای عربی بود، لذا هنر خاورمیانه در حقیقت 6سال پیش به‌عنوان یک پدیده نوظهور شکل گرفت. به‌دنبال آن موزه‌های دیگر در دنیا هم متوجه این مسئله شدند که آنها هم می‌توانند هنر خاورمیانه را کلکسیون کنند. لذا برای نخستین بار به بخش‌هایی که در موزه‌ها بود مثل هنر یونان، مصر، آسیای دور، ژاپن و چین، بخش خاورمیانه هم اضافه شد. همین مسئله باعث رونق هنر در خاورمیانه شد و مارکت هنری هنرمندان ایران را زیر و رو کرد. این جریان باعث شد که تعدادی از اکشن‌های معروف به‌نام ساتبیز، بونمز و کریستیز وارد این مارکت شوند.

بعدا حتی یکسری آژانس‌های هنری هم روی این پدیده هنری شروع به سرمایه‌گذاری کردند، چون می‌دانستند این رودخانه‌ها قرار است به یک دریاچه که موزه‌هاست بریزد و اساسا در اقتصاد، هنر مارکت اینطوری شکل می‌گیرد؛ یعنی پدیده اقتصاد هنری همیشه یک انتها دارد که رودخانه‌ها می‌بایستی به آن بریزد. این وسط واسطه‌ها به حرکت رودخانه سرعت می‌دهند تا به سمت دریاچه که همان موزه‌ها هستند سرازیر شوند. ضمن اینکه کلکسیونرهای خصوصی (MIDDLE EAST ART) که حدود 150نفرند و کتابشان هم چاپ شده، اعلام کرده‌اند که ما کلکسیونرهای شخصی هنر خاور‌میانه‌ایم. بعد از آن هم روی (South African Art) کار کرده و کد(SA) گرفته‌اند. در این چند سال گذشته در ایران گالری‌های مختلفی به‌وجود آمده و به‌طور کلی اقتصاد هنر و مارکت هنری ایران تحت‌تأثیر این مارکت بین‌المللی تحول پیدا کرده است. بنابراین گالری هنر خاورمیانه (Middle East Art Gallery) را ما به‌دلیل داشتن یک کد بین‌المللی تحت عنوان MA در تهران داریم بنیانگذاری می‌کنیم. گالری خاورمیانه اسمی است که هنرمندان ایران و هنرمندان خاورمیانه را دربرمی‌گیرد. در حقیقت ما با این عنوان داریم حضور پیدا می‌کنیم و برنامه ما این است که شعبه‌هایی را در کشورهای مختلف تدارک ببینیم که این مارکت را حرکتش بدهیم به سمت کشورهایی که زمینه حضور وجود دارد؛ یعنی بخشی از اقتصاد هنری را به مسیر درست هدایت کنیم.

  • حالا چه اتفاقی قرار است در این گالری بیفتد؟

اولین نکته که مهم‌ترین آن هم هست، شناسایی استعدادهای جوان و هدایت آنها و به‌نوعی خارج‌کردن این امکانات است که در اختیار بخش‌های خاصی قرار گرفته است؛ به عبارت دیگر باز کردن زمینه برای همه به‌خصوص برای هنرمندان جوان و با استعداد کشور و ایجاد زمینه و بستری که همه به‌گونه‌ای در این مارکت حضور پیدا کنند و اینگونه نباشد که فقط به نام افراد خاصی یا مونوپل چهره‌های خاصی قرار بگیرد. برای این مهم تاکتیک ما شناسایی این استعدادهاست. سپس معرفی آنها و بعد از آن حمایت از آنهاست که البته این یک پروسه سه یا چهار ساله است. مثلا وقتی هنرمندی از یک شهرستان شناسایی می‌شود مرحله بعد معرفی و چاپ آثارش است، سپس حمایت از او تا کارش فروش برود. بعد هم این را باید در کشورهای دیگر و فستیوال‌های هنری مثل ابوظبی، دوبی، ترکیه و جاهای دیگر معرفی کرد، لذا وقتی چهره‌ها زیاد می‌شوند آن مونوپل شکسته خواهد شد.در نهایت رونق هنرهای تجسمی و رونق اقتصاد هنر که از جمله اهداف گالری خاورمیانه است می‌تواند تحقق پیدا کند.

  • گرایش و اندیشه هنری گالری شما چه سمت و سویی دارد؟

نگاه کلی ما نگاه هویت‌گر است. یعنی شناسایی رگه‌های اصیل هنر هویت‌گرایی که با زبان امروز معاصر جهان هم خویشاوندی و سنخیت دارد. ما هنری را که تقلیدی و بدل یا به‌قول معروف کپی‌پیست‌های رایانه‌ای که اخیرا باب شده باشد نداریم. ضمن اینکه آرم این گالری هم یک آرم اصیل کهن است؛ پرنده‌ای به‌نام هدهد که همواره پیام‌آور صلح و دوستی و معنویت بوده است.

  • وضعیت امروز گالری‌های کشورمان را در رونق اقتصاد هنر چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ببینید در هنرهای تجسمی به اعتقاد من یک مربع وجود دارد که اگر در هر گالری این مربع درست کار کند این رونق اقتصادی که شما مد نظرتان است به جریان خواهد افتاد. یک گوشه این مربع هنرمندان هستند، گوشه دیگر خود گالری است، دیگری منتقدین هنری و گوشه دیگر مخاطبین هستند. در کشور ما خریداران به چند بخش تقسیم می‌شوند؛ یک بخش دولتی است، یک بخش خصوصی است که در خصوصی‌ها هم یک گروه مردم عادی هستند که فرهنگ و آموزش لازم را از پدیده‌های معاصر ندارند و گروه دوم کلکسیونر‌ها هستند که اینها متوجه مارکت هنری هستند و می‌خواهند روی کاری سرمایه‌گذاری کنند که برایشان سودآور باشد. ما در گالری خاورمیانه که روز جمعه 23دی ماه همراه با تجلیل از چندین نسل هنری ایران گشایش خواهد یافت، تلاش خواهیم کرد تا زمینه‌های حضور آگاهانه همه دوستداران هنر را فراهم کنیم.

در این نمایشگاه گروهی، 4 نسل حضور دارند؛ از استاد اصغر پتگر تا استاد حمیدی و جوادی‌پور، همچنین نسل بعد از آنها حسین زنده‌رودی، احصایی، آغداشلو، داراب دیبا و نسل میانه که خود ماها باشیم و نسل جوان و حتی نسل جدید که یک کودک 7ساله به‌عنوان نمادی از نسل آینده با آثار نقاشی، مجسمه، فتو‌مدیا و چیدمان (کانسپ چوال) در این نمایشگاه حضور دارد. علاقه‌مندان هنرهای تجسمی باید بدانند که افتتاح نمایشگاه ابتدای کار است؛ ضمن اینکه برگزاری نمایشگاه به شکل‌های مختلف در سال آینده ادامه خواهد داشت و من از این فرصت استفاده می‌کنم و از هنرمندان جوان سراسر کشور می‌خواهم آثارشان را از طریق ای‌میل گالری به نشانی www.ma-gallery.com و info@ma-gallery.com برای ما بفرستند تا در کمیته‌های داوری مورد بررسی قرار گرفته که استعدادهای آینده هنرهای تجسمی شناسایی و معرفی شوند.

کد خبر 156901

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز