همشهری آنلاین: خبرگزاری فرانسه گزارش داد که ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن» همراه با پنج کشتی جنگی دیگر از جمله یک ناو محافظ انگلیسی و یک شناور فرانسوی بدون حادثه از تنگه هرمز گذشتند و وارد خلیج فارس شدند.

ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه گزارش داد: پنتاگون اعلام کرد که ناو هواپیمابر "آبراهام لینکلن" روز یک‌شنبه از تنگه هرمز عبور کرد و اکنون در خلیج (فارس) است.

جان کربی سخنگوی نیروی دریایی پنتاگون در ایمیلی به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: ناو یو.اس.اس. آبراهام لینکن عبور منظم و عادی خود از تنگه هرمز را تکمیل کرد.

 این سخنگو افزود: این عبور مطابق برنامه قبلی و بدون حادثه انجام شد. ناو لینکلن اولین ناو هواپیمابر آمریکاست که از اواخر ماه دسامبر به خلیج فارس وارد و جایگزین ناو یو اس اس جان استنیس می‌شود.

این ناو می‌تواند 80 هواپیما و هلی‌کوپتر را با خود حمل کند و توسط دو ناوشکن و یک رزم‌ناو همراهی می‌شود. لئون پانتا، وزیر دفاع آمریکا بارها اعلام کرده است که بستن تنگه هرمز عبور از خط قرمز آمریکا خواهد بود.

وی گفت: دو ناو از 11 ناو هواپیمابر ما در حال حاضر در منطقه به سر می‌برند. وی روز شنبه در جمع 1700 دریانورد همراه ناو "یو.اس.اس. اینترپرایز" گفت که افزایش تنش‌ها در منطقه با ایران نشانگر اهمیت حضور ناوها برای تامین امنیت ملی آمریکا است.

وزیر دفاع آمریکا هم‌چنین اعلام کرد که ناو هواپیمابر "یو اس اس انترپرایز" که حدود یک ماه دیگر راهی خاورمیانه خواهد شد، از تنگه هرمز عبور خواهد کرد. یک ناو هواپیمابر دیگر به نام یو اس اس کارل وینسون نیز در منطقه حضور دارد.

پیش‌تر وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد که یک ناو محافظ نیروی دریایی سلطنتی انگلیس و یک ناوچه فرانسوی از تنگه هرمز عبور کرده و به گروه ناوهای آمریکایی ملحق شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه افزود: اگرچه ناوهای این کشورها اغلب در مانورهای نیروی دریایی آمریکا مشارکت دارند و گاهی بخشی از کاروان دریایی مشترک هستند اما به نظر می‌رسد حضور نیروی دریایی انگلیس و فرانسه ارسال کننده پیامی برای ایران درباره اراده غرب برای باز نگهداشتن این تنگه است.

یک سخنگوی وزارت دفاع انگلیس گفت: ناوچه "اچ.ام.اس آرگایل" و شناور فرانسوی به گروه ناوی آمریکا که از تنگه هرمز گذشت پیوستند تا بر تعهد خلل‌ناپذیر جامعه بین‌الملل برای حفظ حق عبور تحت حقوق بین الملل صحه گذارند.

وی گفت که انگلیس در این منطقه به عنوان بخشی از نقش پایدار ما در امنیت خلیج (فارس) حضوری دایمی دارد.

علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران پیش از این گفته بود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که متعهد به تعهدات بین‌المللی است همواره اعلام کرده که لنگرگاه ثبات و صلح و امنیت هم در منطقه و هم در جهان است.

وی با بیان این که ما بیش از هر کشور دیگری به دنبال تامین امنیت خلیج فارس هستیم، افزوده بود: به هر حال امنیت خلیج فارس یک امنیت جمعی است. کسی حق ندارد خارج از حوزه خلیج فارس و خارج از این منطقه تشخیص‌دهنده این که چه کسی از منافع خلیج فارس بهره‌مند شود و چه کشوری از این منافع بهره‌مند نشود، باشد و این امر مربوط به کشورهای حوزه خلیج فارس است.

وزیر امورخارجه کشورمان گفته بود: جمهوری اسلامی ایران تا به امروز به عنوان یکی از عناصر عمده حفظ امنیت خلیج فارس عمل کرده و هم‌چنان هم عمل خواهد کرد. ما به همان میزان که به تعهدات بین‌المللی‌مان متعهد هستیم از حقوق خودمان هم دفاع خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد که حقوق ملت ایران زیر سوال برود و خدشه‌ای به آن وارد شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز هفته پیش گفت: تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز در اولویت اصلی سیاست ماست و تمام تلاش‌مان این است که امنیت خلیج فارس در بالاتری سطوح خود حفظ شود و پایدار بماند.

 مهمان‌پرست با بیان این که این اواخر درباره تنگه هرمز سخنانی را به ایران نسبت دادند، خاطرنشان کرد: تنگه هرمز شاه‌راه حیاتی برای تامین انرژی مورد نیاز دنیا است، طبیعتا ایران تمام توان خود را برای امنیت آن به کار خواهد گرفت و تمام توان دفاعی ما برای تامین امنیت این منطقه است.

وی در عین حال تاکید کرد: تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز اقدامی جمعی است و برخی قدرت‌های خارج از این منطقه نمی‌توانند در مورد آن تصمیم بگیرند. این گونه اهداف سیاسی و اقداماتی که آن‌ها دنبال می‌کنند تهدید‌کننده صلح و ثبات و امنیت خلیج فارس است و به برخی کشورهای غربی که می‌گویند جمهوری اسلامی می‌خواهد امنیت منطقه را بر هم بزند پاسخ می‌دهیم که برای ما اولویت اصلی تامین امنیت خلیج فارس است و امنیت آن برای ما بیش از سایر کشورهای مدعی است.

دستیار ویژه وزیر خارجه ایران تاکید کرد:‌ به هیچ وجه تحمل نخواهیم کرد که قدرت‌های بیرون از منطقه تصمیم بگیرند که چه کشوری از منافع منطقه بهره‌مند شود و چه کشوری از آن بهره‌مند نشود و از آن محروم شود. اظهارات و اقداماتی را که برخی کشورها در این مسیر دنبال می‌کنند تهدید‌کننده امنیت منطقه می‌دانیم و به آن‌ها این را گوشزد می‌کنیم.

کد خبر 158071
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز