همشهری‌آْنلاین: تصمیم وزرای امور خارجه کشورهای اروپایی برای تحریم نفت و بانک مرکزی ایران واکنش‌های متعددی را به همراه داشته است. از نگرانی و شکاف در اتحادیه اروپا به دلیل وحشت از شرایطی که این تحریم برای اقتصاد اروپا پیش خواهد آورد گرفته تا رایزنی بریتیش پترولیوم برای معافیت از تحریم‌های علیه ایران و واکنش شدید روسیه به تحریم‌ها و تاکید بر از سرگیری مذاکرات.

به گزارش همشهری‌آنلاین، 27 کشور عضو اتحادیه اروپا امروز در راستای اعمال فشار بیشتر بر ایران به منظور وادار کردن کشورمان به صرف نظر از برنامه صلح آمیز هسته‌ای خود با اعمال تحریم تدریجی بر نفت ایران و بانک مرکزی موافقت کردند.

اولین تصمیم را سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا گرفتند: اعتمال تحریم بر نفت ایران

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل، توافق اصلی در خصوص اعمال تحریم بر نفت ایران را تصویب کردند.

طبق توافق اعضای اتحادیه اروپا، از این پس انعقاد هرگونه قرارداد جدید از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا با بخش نفتی ایران ممنوع خواهد بود و تمامی قراردادهای جاری میان اروپا و بخش نفت ایران نهایتاً تا اول ژوئیه لغو خواهد شد.

اما رویترز نیز به نقل از یک دیپلمات اروپایی اعلام کرد سفرای اتحادیه اروپا در روز دوشنبه بر سر تحریم نفت ایران به توافق رسیدند اما اجرای کامل آن را تا اول ژوئیه به تعویق انداختند.

این توافق آخرین قدم پیش از تصویب نهایی تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران در نشست رسمی وزاری خارجه این اتحادیه در بروکسل بود.

رویترز نوشته است: بر این اساس زمانی که تحریم نفت ایران نهایی شود احتمالا طی هفته جاری، دولت های اروپایی از امضای قراردادهای نفتی جدید با ایران خودداری خواهند کرد. البته قراردادهای کنونی این کشورها با ایران به قوت خود باقی می‌ماند.

بسیاری از شرکت‌های اروپایی با پیش بینی این تحریم‌ها در ابتدای سال ۲۰۱۲ به سرعت قراردادهای خرید نفت خود از ایران برای سال ۲۰۱۲ را تمدید کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، کشورهای اتحادیه اروپا روزانه حدود 450 هزار بشکه نفت خام از ایران وارد می کنند که این امر نشان دهنده وابستگی آنها به ذخایر نفتی ایران است. از طرفی اروپا با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و همین امر سبب شده است کشورهای عضو اتحادیه اروپا نگرایی هایی در خصوص این تصمیم داشته باشند.

وضعیتی که در فوق به آن اشاره شد باعث شده است اتحادیه اروپا تاکنون در خصوص تصویب و یا عدم تصویب تحریم‌های جدید علیه نفت ایران دچار شکاف باشند. به ویژه اسپانیا، یونان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی واردکننده نفت ایران با این تحریم‌ها مخالفت هم کرده‌اند.

به تاخیر افتادن تحریم نفتی ایران تا 11 تیر؛ فرصتی برای خریداران نفت از ایران

اما وزیر خارجه هلند از تصمیم نهایی و جدید اتحادیه اروپا خبر داد و گفت: اروپا تحریم نفت ایران را تا ۱۱ تیر به تاخیر انداخت.

وزیر خارجه هلند از تصویب رسمی طرح تحریم نفت ایران توسط اتحادیه اروپا با یک دوره مهلت ۵ ماهه برای خریداران نفت ایران در درون این اتحادیه خبر داد. 

بر اساس گزارش بلومبرگ وزیر خارجه هلند با اعلام این خبر تاکید کرد تحریم نفت ایران از اول ژوئیه ۲۰۱۲ (یازدهم تیرماه ۱۳۹۱) به اجرا گذاشته می شود.

واردات نفت اروپا از ایران روزانه 450 هزار بشکه در روز برآورد شده است و تعیین یک فاصله ۵ ماه فرصت خوبی به ایران می دهد تا بتواند مشتریان جدیدی برای نفت خود بیابد. کشورهای فرانسه و انگلیس در ابتدا خواستار تحریم فوری نفت ایران بودند و تاکید می کردند فاصله انداختن بین اعلام تحریم ها و اجرای آن اصل تحریم ها را بی اثر می کند.

وزیر خارجه هلند در ادامه افزود: ما واردات نفت و فرآورده‌های نفتی از ایران را ممنوع کرده‌ایم و بررسی خواهیم کرد که این تحریم چه تاثیری بر اقتصاد یونان خواهد داشت.

افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی با اعلام تحریم ایران توسط اتحادیه اروپا

با اعلام تحریم فازبندی شده نفت ایران توسط اتحادیه اروپا، قیمت نفت در بازارهای جهانی رو به افزایش گذاشت. 

بر اساس گزارش بلومبرگ،‌ "کریستوفر بیلو"، یکی از دلالان نفتی در بازار بورس لندن در این خصوص اظهار داشت: "باید بنشینیم و ببینیم تحریم‌ها چگونه اجرا شده و چه تاثیری بر قیمت‌ها خواهند داشت؟"
 
بنابراین گزارش، امروز قیمت نفت برنت دریای شمال با 92 سنت افزایش در هر بشکه به 110.78 دلار در هر بشکه رسید و قیمت نفت "وست‌تگزاس اینترمدیت" نیز در هر بشکه 64 سنت افزایش را تجربه کرده است.
 
بنابر تحریم‌های اتحادیه اروپا، از اول ماه جولای، خرید نفت از ایران ممنوع می‌شود. در عین حال وزرای خارجه اتحادیه اروپا تدابیری را در نظر دارند تا اقتصاد یونان که وابستگی زیادی به نفت ایران دارد، کمتر آسیب ببیند. به همین لحاظ احتمالا سیاست‌های جبرانی برای یونان در نظر گرفته خواهد شد. 

پیش‌تر کشورهای مدیترانه‌ای چون اسپانیا، یونان و ایتالیا که از ایران نفت وارد می‌کنند پیشنهاد کرده بودند که فازبندی تحریم نفتی ایران یک‌سال به طول بینجامد که این پیشنهاد مورد موافقت اتحادیه اروپا قرار نگرفت.
 
فرانسه انگلیس و آلمان اصلی ترین موافقان تحریم‌های ایران در اتحادیه اروپا بودند. فرانسه و انگلیس در همراهی با آمریکا ناوهای جنگی خود را نیز به خلیج فارس اعزام کرده‌اند تا در برابر تهدید ایران در خصوص انسداد تنگه هرمز، مقاومت کنند.

واکنش روسیه به اقدام خصمانه غرب 

وزیر امورخارجه روسیه در واکنش به تصویب تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه نفت ایران تأکید کرد که این تحریم‌ها هیچ کمکی نمی‌کند و مسکو همچنان بر ازسرگیری گفت‌وگوها با ایران تأکید دارد

خبرگزاری فرانسه نوشت: روسیه امروز دوشنبه به دنبال تصویب تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه نفت ایران اعلام کرد: این تحریم‌ها علیه ایران غیرسازنده است و تحریم‌های یکجانبه به حل موضوعات مطرح درباره برنامه هسته‌ای ایران هیچ کمکی نمی کند.
 
"سرگئی لاوروف" وزیر امورخارجه روسیه در واکنش به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با یک خبرگزاری روس اعلام کرد: تحریم‌های یکجانبه به حل مسائل موجود کمکی نمی‌کند.
 
وی افزود: ما همه را از اتخاذ هرگونه اقدامی سخت باز می داریم. ما به دنبال از سرگیری مذاکرات هستیم.
 
لاوروف همچنین تأکید کرد: من اطمینان دارم که گفت‌وگوها میان ایران و قدرت‌های غربی می‌تواند به زودی از سر گرفته شود. مسکو معتقد است که چشم‌انداز قابل اعتمادی برای ازسرگیری گفت‌وگوها در آینده‌ای نزدیک وجود دارد.
 
وزیر امورخارجه روسیه در ادامه با اشاره به گزارش اخیر "یوکیو آمانو" مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در آن بدون ارائه مدرکی موثق درباره احتمال نظامی شدن برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده بود، گفت: این فرصت‌ها با وجود تمام اقدامات اخیر از جمله اقدامات صورت گرفته توسط مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود دارد.
 
لاوروف همچنین تصریح کرد: از آنجایی که ما پیش از این تحریم‌های جمعی را در شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران به تصویب رسانده‌ایم، همه باید در همین مسیر حرکت کرده و هیچ کس نباید تحریم‌های بیشتری را به آنها اضافه کند.
 
خبرگزاری فرانسه همچنین به نقل از یک دیپلمات ارشد که از افشای نامش خودداری کرده دراین باره نوشت: مقام‌های اروپایی بر اعمال تحریم‌ها در خصوص واردات نفت از ایران توافق کردند اما در عین حال تصمیم گرفتند اجرای کامل این تحریم‌ها را تا اول جولای به تاخیر بیندازند.

گفته می شود تحریم‌ها اخیر شامل توافقات موجود اعضای این اتحادیه با ایران نخواهد بود. یونان، ایتالیا، و اسپانیا بیشترین نفت را از ایران وارد می کنند و این کشورها هنوز نتوانسته‌اند جایگزینی را برای خرید نفت ایران پیدا کنند و دودستگی‌ها و اختلافات دراین زمینه همچنان ادامه دارد.

بریتیش پترولیوم از تحریمهای نفتی بر ضد ایران معاف شد

شرکت نفتی بریتیش پترولیوم اعلام کرد: پس از انجام رایزنی‌های زیاد موفق شده است یک پروژه بزرگ نفتی خود را از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران دور نگه دارد.

فارس به نقل از وال استریت ژورنال نوشت: مقام‌های شرکت بریتیش پترولیوم با همکاری مقامهای دولتی این کشور موفق شدند دولت آمریکا را متقاعد کنند تا این شرکت از تحریم‌های اعمال شده آمریکا بر ضد صنایع نفت و گاز ایران معاف شود.

بر اساس این گزارش شرکت بریتیش پترولیوم هم اکنون پروژه 20 میلیارد دلاری توسعه میدان گازی شاه دنیز را در دریای خزر و در مرزهای آبی جمهوری آذربایجان اجرا می‌کند که هدف اصلی از اجرای این پروژه کاهش وابستگی اروپا به منابع نفت و گاز روسیه است.

شرکت ملی نفت ایران نیز در این پروژه مشارکت دارد و بیش از 10 درصد سهام آن را در اختیار گرفته است .

درخواست جدید چین، آفریقا و هند برای افزایش واردات نفت از ایران

گزارش دیگری نیز امروز منتشر شده است که بر اساس آن و با نگاهی به آمار میزان صادرات نفت ایران به کشورهای هدف می‌توان گفت تحریم نفتی ایران از سوی کشورهای اروپایی تنها موجب بالارفتن قیمت نفت در بازار می شود، این در حالی است که از هم اکنون تقاضاهای جدیدی برای نفت ایران مطرح است. 

در حالی سفرای اتحادیه اروپا رای به تحریم نفتی ایران دادند که با نگاهی به آمار و اطلاعات صادراتی نفت ایران باید گفت این تحریم ها کمترین اثر را در بازار صادراتی نفت ایران خواهد داشت.

بنابراین گزارش به ترتیب سریلانکا 100 درصد، ترکیه 51 درصد، آفریقای جنوبی 25 درصد، یونان 14 درصد،ایتالیا و اسپانیا 13 درصد، هند و چین 11 درصد،ژاپن و کره نیز هر کدام 10 درصد از نفت موردنیاز خود را از ایران وارد می کنند.

بنابراین با نگاهی به این آمار و اطلاعات اگر کشورهای اروپایی اقدام به تحریم نفت ایران کنند تنها این تحریم موجب بالارفتن قیمت نفت در بازار های جهانی خواهد شد و تاثیر دیگری نخواهد داشت.

آن هم برای سه کشور یونان، ایتالیا و اسپانیا که هم اکنون جزو بحرانی‌ترین اقتصاد‌های اروپا به شمار می‌روند. 

این در حالی است که کشورهای چین و آفریقا و هند درخواست کرده اند واردات نفت خود از ایران را افزایش دهند.

فارس در گزارشی نوشته است: پس از اعمال این تحریم‌ها که از سوی اتحادیه اروپا به تصویب رسیده است، تقاضاهای جدید برای نقت ایران قطعا افزایش می‌یابد و این امر موجب شکستن هدف تحریم نفتی ایران می شود. 

کشورهای غربی و در رأس آن‌ها آمریکا تا کنون تحریم‌های یک‌جانبه بسیاری را علیه ایران به بهانه متوقف کردن برنامه هسته‌ای کاملاً صلح آمیز ایران تصویب کرده‌اند اما این تحریم‌ها بیش از اینکه به عنوان یک عامل بازدارنده عمل کند، نه تنها موفق نبوده بلکه به شکوفایی و خودکفایی بیشتر ایران نیز انجامیده است.

علاوه بر این، جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری کامل و همه‌جانبه‌ای را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته و آژانس نیز در گزارش‌های مکرر خود درباره برنامه هسته‌ای ایران، بر عدم انحراف این برنامه و تطابق کامل آن با توافقات بین‌المللی تأکید کرده است.

کد خبر 158091
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز