چهارشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: هند به عنوان اولین کشوری که دلار آمریکا را از معاملات نفتی کنار می‌گذارد، توافق خود را برای خرید نفت خام ایران در ازای طلا اعلام کرده است.

هند

به گزارش پرس تی وی، بر اساس گزارشی که در وب سایت خبری دبکا منتشر شده است، مقامات هند که نمی‌خواستند نامشان فاش شود، تاکید کردند چین نیز انتظار می‌رود همین روند را دنبال کند.

هند و چین روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت خام یا ۴۰ درصد مجموع صادرات ۲.۵ میلیون بشکه‌ای نفت خام ایران را خریداری می‌کنند و هر دو کشور از منابع گسترده طلا برخوردار هستند.

این گزارش می‌افزاید دهلی نو و پکن با خرید نفت از ایران در ازای طلا، به تهران اجازه می‌دهند تا توقیف اموال بانک مرکزی‌اش و همچنین تحریم‌های نفتی که وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۳ ژانویه با آن توافق کردند، دور بزند.

اتحادیه اروپا هم اکنون حدود ۲۰ درصد صادرات نفت ایران را خریداری می‌کند.

از سوی دیگر کارشناسان می‌گویند به خاطر استفاده گسترده از طلا در این معاملات انتظار می‌رود که بهای طلا در بازارهای جهانی افزایش یابد و در عوض بهای دلار روندی نزولی را سپری کند.

این گزارش می‌افزاید: هیاتی از هند هفته گذشته برای مذاکره درباره راه‌های پرداخت بهای نفت ایران به تهران سفر کرد. دو طرف در این دیدار درباره پرداخت بهای نفت ایران بخشی از طریق ین و بخشی از طریق روپیه توافق کردند. این در حالی است که طرفین به خرید نفت ایران از طریق طلا اشاره‌ای نکرده بودند.

هند پس از چین دومین وارد کننده بزرگ نفت خام ایران به شمار می‌آید. هند سالانه حدود ۱۲ میلیارد دلار یا حدود ۱۲ درصد از مصرف نفت خود را از ایران وارد می‌کند.

این گزارش می‌افزاید دهلی نو این معاملات را از طریق بانک‌های دولتی انجام خواهد داد؛ بانک یوسی‌ او در کلکته که هیات مدیره آن از اعضای دولت هند، نمایندگان بانک خزانه داری، تشکیل می‌دهد و هالک بانکاسی (بانک مردم)، هفتمین بانک بزرگ ترکیه که از طریق دولت این کشور ریاست می‌شود.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۱۱ تحریم‌های جدید اقتصادی علیه بانک مرکزی ایران را به منظور مجازات مؤسساتی که با این نهاد مالی رابطه تجاری دارند، امضا کرد.

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا نیز بر سر برنامه صلح آمیز اتمی تهران، روز دوشنبه در نشست بروکسل تحریم‌هایی علیه واردات نفت خام از ایران اعمال کردند.

این تحریم‌ها شامل توقف فوری همه قراردادهای جدید نفتی با ایران و توقیف اموال بانک مرکزی ایران در کشورهای اتحادیه اروپا می‌شود.

در همین حال تهران هشدار داده است این تحریم‌ها می‌تواند عواقب منفی از جمله افزایش بهای نفت خام در بازارهای جهانی به دنبال داشته باشد.

کد خبر 158238
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز