گروه اقتصادی: دلار در نخستین واکنش به تزریق محدود ارز توسط شبکه بانکی 60‌تومان از ارزش خود در بازار آزاد کم کرد اما قیمت انواع سکه در بازار آزاد ایران به واسطه افزایش قیمت جهانی طلا اندکی افزایش یافت.

ارز

به گزارش همشهری عصر شنبه در بازار آزاد ارز، هر دلار آمریکا 1740، هر یورو2300، هر پوند 2980، هر دلار کانادا 1850 و هر درهم 510 تومان معامله شد. در بازار طلا هم قیمت هر سکه طرح قدیم، جدید، نیم و ربع سکه به‌ترتیب 810، 795، 390 و 197‌هزار تومان برآورد شد. کاهش نیافتن قیمت طلا و سکه هم به‌دلیل افزایش قیمت جهانی هر اونس طلا به 1735‌دلار بود و هم پناه گرفتن موقت سفته بازان در بازار سکه برای مصون ماندن از ریزش قیمت ارزهای معتبر.

صف، مقابل صرافی‌های مجاز

خبر دیگر اینکه با اجرای طرح تزریق دلار 1226‌تومانی توسط بانک مرکزی، مردم مقابل صرافی‌های عرضه‌کننده دلار ارزان شده صف کشیدند اما برخی صرافی‌ها در واکنش به این اقدام اعلام کردند که ارز برای خرید و فروش ندارند و دلال‌ها قیمت هر دلار را بین 1710 تا 1760‌تومان به متقاضیان پیشنهاد دادند.

اقدام بانک مرکزی مبنی بر تزریق محدود دلار در بازار باعث شد تا برخی صرافی‌ها تابلوی قیمتی خود را تغییر دهند و ارزش هر دلار برای فروش را 1238‌تومان با 5‌درصد حاشیه سود اعلام کنند.

افزایش تقاضای خرید سکه

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر از افزایش تقاضای خرید سکه و به تبع آن افزایش نرخ سکه‌ها نسبت به روز پنجشنبه گذشته خبرداد و گفت: با وجود این، بازار در انتظار نرخ جدید حراج سکه در بانک کارگشایی است.

به گزارش مهر، محمد کشتی آرای در پاسخ به این سؤال که آیا نرخ سکه‌ها هنوز دارای حباب است، گفت: در حال حاضر مسئله سکه‌ها حباب نیست، هم‌اکنون عرضه و تقاضا در بازار مطرح است.

بازهم تغییر روش عرضه دلار مسافرتی

تازه‌ترین خبر از بانک مرکزی اینکه روش فروش ارز مسافرتی برای چندمین بار در سال‌جاری تغییر کرد.براساس بخشنامه جدید، شعب ارزی بانک‌های ملی و ملت برای فروش ارز مسافرتی ضمن رعایت کامل مقررات ارزی، پس از دریافت معادل ریالی مربوطه، به جای پرداخت ارز به متقاضی نسبت به صدور سندحسابداری و یا رسید که در متن آن مبلغ، نام متقاضی، کد ملی، شماره پاسپورت و سایر اطلاعات مرتبط درج شده باشد، اقدام کرده و سند حسابداری یا رسید که ممهور به مهر و امضای شعبه است را به متقاضی تحویل می‌دهند.

با این روش شعبه یا باجه بانک‌های ملی ایران و ملت مستقر در مبادی خروجی فرودگاه (‌پس از گیت خروجی)، در مقابل دریافت سند حسابداری یا رسید مزبور نسبت به پرداخت ارز مسافری مربوطه اقدام خواهند کرد.

نرخ ارز مسافری (‌دلار) که براساس نظام تک نرخی ارز از سوی بانک مرکزی اعلام شده ، 12‌هزار و 260‌ریال است.

کد خبر 158595
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز