همشهری آنلاین: نوری بیلگه جیلان، کارگردان سرشناس سینمای ترکیه در سی‌امین جشنواره‌ی فیلم فجر حضور نخواهد داشت.

به گزارش ایسنا، با وجود اعلام قبلی برگزارکنندگان جشنواره‌ فیلم فجر، نوری بیلگه جیلان در مراسم نمایش ویژه‌ فیلم جدیدش حضور نخواهد یافت.

آنگونه که دست اندرکاران جشنواره گفته‌اند، نوری بیلگه جیلان به علت بیماری شدید پدرش به ایران سفر نخواهد کرد.

بیلگه جیلان که چندی پیش به‌عنوان بهترین کارگردان سینمای ترکیه در دهه گذشته میلادی انتخاب شد، قرار بود برای نمایش فیلم "روزی روزگاری در آناتولی" که در بخش جشنواره جشنواره‌ها حضور دارد به ایران سفر کند.

این فیلم که در جشنواره‌ کن سال گذشته موفق به کسب جایزه ویژه هیات داوران شد، نماینده‌ سینمای ترکیه در جوایز اسکار 2012 بود.

بیلگه جیلان که افتخارات بسیاری در جشنواره کن کسب کرده است، در سال 2008 با فیلم "سه ‌میمون" بهترین کارگردان جشنواره‌ کن انتخاب شد.

جیلان در سال 2006 جایزه‌ فیپرشی جشنواره کن را گرفت و در سال 2004 جایزه‌ فرهنگ فرانسه و در سال 2003 جایزه‌ بزرگ هیات داوران جشنواره‌ کن را به‌دست آورد.

وی در سال 2003 جایزه‌ ویژه هیات داوران جشنواره‌ شیکاگو را گرفت و در سال 2000 در جوایز آکادمی فیلم اروپا جایزه‌ فیپرشی را به‌دست آورد.

جیلان در سال 2003 جایزه‌ بهترین فیلم سال را از جشنواره‌ سن‌سباستین کسب کرد و در سال 2004 در جشنواره‌ فیلم صوفیه بلغارستان جایزه‌ بهترین فیلم منطقه‌ بالکان را به‌دست آورد.

این کارگردان در سال 1998 جایزه‌‌ بهترین فیلم جشنواره‌ توکیو را به خود اختصاص داد و تاکنون سه‌بار عنوان بهترین فیلم و بهترین کارگردان جشنواره‌ استانبول را کسب کرده است.

 

کد خبر 159444

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز