گروه بورس: مدیرعامل بورس اوراق بهادار اعلام کرد: پرونده شرکت حمل‌ونقل خلیج‌فارس از نظر بورس یک نوع تخلف محسوب می‌شود و این موضوع برای رسید گی بیشتر و برخورد آیین‌نامه‌ای به سازمان بورس واوراق بهادار ارسال شد.

بورس

به گزارش همشهری، مدیران شرکت حمل‌ونقل خلیج فارس، که به تازگی در بورس تهران عرضه شده است، درست یک روز قبل از عرضه اولیه با انتشار اطلاعیه جدیدی پیش‌بینی سود سهام خود را به مقدار زیادی کاهش دادند، این موضوع باعث متضرر شدن سهامداران شد.

بر همین اساس حسن قالیباف اصل، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با همشهری درباره رسیدگی به پرونده شرکت حمل‌ونقل خلیج‌فارس گفت: بورس تهران پرونده این شرکت را بررسی کرده ، از نظر ما نوعی تخلف انجام شده است چرا که 20روز پس از پذیرش سهام این شرکت اطلاعات جدیدی منتشر شد که نشان‌دهنده کاهش میزان پیش‌بینی سود این شرکت بود، بر همین اساس پرونده این شرکت به سازمان بورس واوراق بهادار ارسال شدو این سازمان به این موضوع رسیدگی خواهد کرد.

وی در باره نحوه رسیدگی به تخلف شرکت حمل ونقل خلیج‌فارس گفت:سازمان بورس پرونده این شرکت را در کمیته تخلفات رسیدگی خواهد کرد و براساس آیین‌نامه‌ها با این شرکت برخورد خواهد شد. وی افزود: قبل از عرضه سهام این شرکت در بورس، بار‌ها به مدیران این شرکت در مورد روند سود‌آوری این شرکت تاکید شده بود و به‌نظر می‌رسد مدیران این شرکت از قبل از اطلاعات نهایی خبردار بودند اما این اطلاعات را تا زمان عرضه منتشر نکردند.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به اینکه یک رونوشت از شکایت بورس تهران، به سازمان خصوصی‌سازی‌ هم ارسال شده است تصریح کرد: ما پیگیر حقوق سهامداران هستیم و انتظارمان از مدیران شرکت‌ها این است که تمام اطلاعات را به‌طور کامل، شفاف و به موقع به بازار ارائه دهند.

پیگیری بورس تهران

در همین رابطه علی سنگینیان معاون ناشران وامور اعضای بورس تهران هم گفت: شرکت حمل‌ونقل خلیج‌فارس یک روز قبل از عرضه اولیه با انتشار گزارش عملکرد 6 ماهه، اقدام به کاهش پیش‌بینی سود هر سهم از 191 ریال به 40ریال کرد که نسبت به اطلاعات قبلی افشا شده، کاهش قابل ملاحظه‌ای را نشان داد.

سنگینیان ادامه داد: اما مدیران شرکت در جلسه حضوری عرضه اولیه توضیح دادند که این کاهش در دوره 9 ماهه جبران می‌شود و شرکت به سود پیش‌بینی شده خواهد رسید. معاون ناشران و امور اعضای بورس تهران به‌دلیل پذیرش این شرکت با وجود کاهش پیش‌بینی سود اشاره کرد و گفت:

عرضه اولیه این شرکت در آخرین روز مهلت قانونی 6 ماهه انجام شد، بنابراین فرصتی برای تعویق عرضه اولیه وجود نداشت، ضمن اینکه اطلاعات جدیدی به بازار اعلام شده بود. وی ادامه داد: اما متأسفانه شرکت حمل‌ونقل خلیج‌فارس بعد از گذشت حدود 20 روز از عرضه اولیه بر‌خلاف اطلاعات ارائه شده در جلسه عرضه اولیه، اقدام به کاهش دوباره سود پیش‌بینی شده سال90 در گزارش 9ماهه کرد.

سنگینیان به برخورد قانونی بورس با این شرکت اشاره و تأکید کرد: بورس تهران گزارشی را در مورد موارد پیش‌آمده تهیه و به سازمان بورس ارسال کرده است. وی تصریح کرد: در این گزارش از سازمان بورس تقاضا شده که با این شرکت طبق دستورالعمل انضباطی ناشران پذیرفته شده در بورس و آیین‌نامه اجرایی ماده 14 قانون توسعه ابزار‌ها و نهادهای مالی جدید برخورد شود، زیرا درصورت آگاهی مدیران شرکت از این اطلاعات در زمان عرضه اولیه و عدم‌افشای آن، این اقدام از مصادیق تخلف خواهد بود.

کد خبر 159624
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز