این منطقه در دوران رونق جاده ابریشم یک چهارراه بهحساب میآمد و درست بر سر راههایی که از مرکز کشور میگذشت و به جنوب میآمد، قرار داشت.
در حال حاضر ابرکوه بر سر راه یزد به شیراز واقع شده است. گذشته از شیراز این مسیر میتواند راه ارتباطی بین استانهای خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و لرستان با یزد وهمچنین از طریق یزد با استانهای خراسانرضوی و خراسان جنوبی باشد. اما این روزها این شهر تاریخی که زمانی یکی از جادههای مهم کشور را در دل خود قرار داده بود، نیازمند احداث مسیرهای جادهای جدید است.
رئیس شورای شهر ابرکوه در این باره میگوید: عملیات اجرایی مرحله اول جاده ابرکوه در استان یزد به جرقویه در استان اصفهان 2سال پیش آغاز شد که از این مسیر حدود 30 کیلومتر آن در استان یزد قرار دارد.
سید نبی رسولی اضافه میکند: جاده ابرکوه به جرقویه در مجموع 103کیلومتر طول دارد که با احداث این جاده، مسیر بندرعباس- اصفهان نیز 120کیلومتر کوتاهتر میشود.
رسولی میافزاید: یکی دیگر از جادههای این شهرستان جاده یزد-ابرکوه-سورمق است که در دوران دولت هشتم پروژه آن بررسی شد و عملیاتش در سالهای81 تا 83 شکل گرفت و بعد از اتمام دولت هشتم این پروژه کمکم به فراموشی سپرده شد. در دور اول سفر رئیسجمهور در دولت نهم به استان یزد با توجه به بعد ترافیکی این محور دستور بررسی ارتقای این مسیر به بزرگراه مورد تصویب قرار گرفت اما باز هم به فراموشی سپرده شد. دوباره در ماههای پایانی سال87 اجرای این پروژه شروع شد و اکنون چند سال از شروع این طرح میگذرد و هنوز بهطور کامل به بهرهبرداری نرسیده است. وی میگوید: در حال حاضر کار عملیاتی 85کیلومتر این مسیر باقیمانده است که قرار بود بهمن ماه سالجاری این پروژه به پایان برسد.
کمبود اعتبار و کندی اجرا
معاون اداره کل راه و ترابری استان یزد نیز در این باره میگوید: جاده ابرکوه به جرقویه حدود 100کیلومتر است. بخشی از این مسیر که در استان یزد قرار دارد تا پایان سالجاری به اتمام میرسد، اما به بهرهبرداری نمیرسد؛ چرا که باید کار عملیاتی بقیه مسیر هم به پایان برسد.
مهندس طباطبایی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی براینکه پیشرفت کار در هر سال، چند کیلومتر بوده است؟ میگوید: این پروژه نیازمند اعتبار است و در زمان نبود اعتبار کار روی زمین میماند و پیمانکارها نمیتوانند وسایل مورد نیاز خود را تهیه کنند.
وی خاطرنشان میکند: درصورتی که برای احداث این پروژه اعتبار مناسبی در نظر گرفت شود، این کار به سرعت به اتمام میرسد. مسئول اداره راه و ترابری شهرستان ابرکوه نیز در این باره میگوید: جاده ابرکوه به سورمق از اعتبار ملی هزینه میشود و دولت نمیتواند تمام اعتبار این مسیر را یکجا در اختیار بگذارد.
مهندس خلیل زارع میافزاید: مسیر ابرکوه به جرقویه نیز که محدودهای از آن در استان یزد است به اتمام رسیده و مورد استفاده قرار میگیرد، اما هنوز به شکل رسمی به بهرهبرداری نرسیده است.
انتقاد نماینده مردم
نماینده مردم 5شهرستان استان یزد نیز به خبرگزاری مهر گفت: کار جادهسازی در برخی محورهای استان یزد به کندی پیش میرود.
کاظم فرهمند با اشاره به دیدار خود با وزیر راه و شهرسازی افزود: جادهسازی در محورهای یزد به هرات و مروست به ابرکوه و جادههای یزد به بافق و یزد به سورمق به کندی پیش میرود.
وی یادآور شد: در این دیدار جادههای مریمآباد، اردی به هنشک و مهر دشت به هنشک در ابرکوه، جادههای رضاییه در بافق، آسفیچ در بهاباد، هرات به چاه آرتزین و مروست به خبر همچنین جاده خورمیز به مدوار مهریز نیز مورد بررسی قرار گرفت و درخواست اعتبارات و مساعدت بیشتر مطرح شد. وی افزود: در این دیدار همچنین در خصوص جاده سیرجان به کرمان و عبور از مناطق محروم استان و ازجمله ابرکوه، خاتم، مهریز و مروست بحث و تبادلنظر شد.