مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۴:۴۹
۰ نفر

کاشان- اعظم‌السادات مسعودی: روزهای پایانی شهریور هر سال جنب‌و‌جوشی در کاشان آغاز می‌شود که خبر از عاشورایی در مشهد اردهال می‌دهد.

جاده

مردم فین و چهل‌حصاران در پاسداشت سنت تاریخی نیاکانشان تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرند تا مراسم قالیشویان هر سال باشکوه‌تر از سال قبل برگزار شود و حماسه شهادت حضرت سلطان علی‌ابن امام محمدباقر(ع) برای همیشه در تاریخ ماندگار شود. به موازات تلاش‌های خودجوش مردمی، جلسات متعددی نیز در سطح مسئولان شهرستان کاشان برای برنامه‌ریزی و ساماندهی آیین سنتی- مذهبی قالیشویان که در دومین جمعه مهر‌ماه با حضور ده‌ها هزار نفر از زائرین که خود را از داخل و خارج کشور برای حضور در این آیین به مشهد اردهال می‌رسانند آغاز می‌شود.

یکی از کارهای مهمی که با وجود برگزاری ده‌ها جلسه هنوز بسامان نرسیده تکمیل محور ارتباطی مشهد اردهال به کاشان است که شش سال پیش از این آغاز شده ولی همچنان نیمه کاره است و قربانی می‌گیرد؛ محوری که می‌تواند نقش بسزایی در جذب گردشگر و شناساندن استعدادها و میراث کاشان و اردهال بازی کند.

بخش عمده محور مشهد اردهال در حوزه بخش نیاسر با 15روستا و بیش از 20مزرعه و آبادی واقع شده است. حامد منیری، بخشدار نیاسر درباره این طرح گفت: یکی از دغدغه‌های اساسی بخشداری موضوع پروژه ملی محور مشهد اردهال است که متأسفانه با گذشت شش‌سال از اجرای آن هنوز به اتمام نرسیده و از هر روستا یک قربانی سهم بخش نیاسر در این جاده بوده است.

در دور دوم سفر استانی رئیس‌جمهور به اصفهان طرح تعریض محور مشهد اردهال در دستور کار قرار گرفت و مصوب شد این طرح به‌طور جدی و با تخصیص اعتبارات لازم از طرف اداره راه و شهرسازی اجرا شود. حامد منیری با اشاره به اینکه حدود یک‌ماه پیش در نشستی که با اداره راه و شهرسازی کاشان و اداره کل آن در فرمانداری کاشان داشتیم، مقرر شد اداره راه و شهرسازی نسبت به تکمیل این محور اقدام کند، افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته، اداره‌ کل راه و شهرسازی استان اصفهان از اداره تابع خود در کاشان خواست تا نسبت به جمع‌آوری سنگ‌های مسیر اقدام کند و سپس اداره کل راه و شهرسازی استان پیمانکار خود را برای پایان دادن به این طرح معرفی خواهد کرد. وی ادامه داد: متأسفانه با عملی شدن تعهد کاشان برای جمع شدن سنگ‌ها، اداره کل راه و شهرسازی استان در این‌باره بدقولی کرد و خبردار شدیم پیمانکار مربوطه امکانات و تجهیزات خود را در طرح دیگری در شهر دیگری مستقر کرده است.

بدقولی پیمانکار یا کمبود اعتبار؟

هادی اکبری، بخشدار مرکزی کاشان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما مشکل این محور را، نه در بخش اعتبار که در اجرا دانست و افزود: اعتبارات خوبی برای تکمیل این محور تخصیص داده شده و مراحل انجام مناقصه و تعیین پیمانکار صورت گرفته اما پیمانکاری که می‌بایست سر وعده و زمان خود این کار را انجام دهد تجهیزات خود را در جای دیگری مستقر کرده است.

استاندار اصفهان نیز در این‌باره به خبرنگار ما گفت: در سال‌جاری رقمی برای محور اردهال تخصیص داده‌ایم تا ان‌شاءالله بتوانیم آن را عملیاتی کنیم. علیرضا ذاکر اصفهانی در پاسخ به این سؤال که آیا این طرح قابلیت قرار گرفتن در فهرست پروژه‌های مهرماندگار را نداشته است گفت: طرح‌های مهرماندگار از سوی تهران انتخاب شده و استانداری اصفهان دخل و تصرفی در این خصوص نداشته است. وی در رابطه با جایگاه مشهد اردهال از نظر موقعیت مکانی و گردشگری گفت: این محل حلقه اتصال‌ دو استان است و خود منطقه زیارتگاهی مشهد اردهال نیز به‌عنوان پایگاه مذهبی و حضور صدها هزار زائر اهمیت ویژه دارد. وی ادامه داد؛ این محور جزو چند طرحی بوده است که متأسفانه اعتبار لازم را نداشته اما تمام تلاش خود را برای تکمیل هر چه سریع‌تر آن به‌کار می‌بندیم.

عباس علی منصوری، نماینده مردم شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه برای هر نماینده، هر نقطه از حوزه انتخابی‌اش مهم و حائز اهمیت بوده و حل مشکلات همشهریان و به‌طور کلی گشودن گره از مسائل حوزه نمایندگی‌اش، افتخار است گفت: محور مشهد اردهال ازجمله مسائل حساس و ضروری برای ماست و کما اینکه چندی پیش که قرار بود این منطقه در حوزه استان مرکزی قرار گیرد تمام تلاش خود را به‌کار بسته و آن را به کاشان برگرداندم. وی ادامه داد: تلاش ما بر این است که به‌طور ویژه به تمام نقاط حادثه‌خیز منطقه بپردازیم و مشکلات آنها را برطرف‌سازیم. عباس علی منصوری جابه‌جایی پیمانکار را منطقی ندانست و افزود: هر پروژه فنی براساس ضوابط و قوانین مناقصه و مزایده خاص خود جلو می‌رود و اسناد و مدارک آن همواره موجود بوده و عنوان جابه‌جایی پیمانکار شایعه‌ای بیش نیست.

وی با بیان این مطلب که این موضوع باید از طریق اداره راه و شهرسازی شهرستان و استان پیگیری شود افزود: البته نباید از نظر دور داشت که اعتبارات دولت، اعتبارات محدودی است ولی باید اولویت‌بندی شود. وی در ادامه اضافه کرد: موضوع رفع نقاط حادثه‌خیز به‌ویژه در محور اردهال از دغدغه‌های فرمانداری کاشان، استانداری و نماینده مردم دو شهرستان در مجلس شورای اسلامی است که امیدواریم به‌زودی این مشکل حل شود.

کد خبر 184644

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز