چهارشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۲۰:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مقام‌های پاکستانی از تقاضایشان از اینترپل برای دستگیری و بازگرداندن مشرف درخصوص قتل بی نظیر بوتو خبر دادند.

پرویز مشرف

وزیر کشور پاکستان، رحمان مالک اعلام کرد:"دولت به دنبال اعلام هشدار قرمز برای {دستگیری} اوست".او به  درجه هشدار ها و حکم جلب بین‌المللی اینترپل اشاره کرده است.

او افزود:"او را از طریق اینترپل به پاکستان برمی‌گردانیم".

بنا به گزارش سی ان ان، مالک این خبر را به عنوان بخشی از اطلاعات مربوط به گزارشی درباره پیشرفت و بررسی 4 ساله پرونده قتل بی‌نظیر بوتو، نخست‌وزیر پیشین پاکستان در دیدار با نمایندگان استانی در ایالت بوتو، سند اعلام کرد.اعلام این خبر و جلسه مورد نظر چند ساعت طول کشید و به صورت زنده از تلویزیون پاکستان پخش شد.

بوتو در دسامبر 2007 هدف حمله انتحاری با شلیک اسلحه،  قرار گرفت و کشته شد.این اتفاق کمی بعد از بازگشت او به پاکستان از تبعید خودخواسته، برای شرکت در انتخابات 2008؛ رخ داد.

در حال حاضر همسر بوتو، آصف علی زرداری رئیس‌جمهور این کشور است.

مالک و سرپرست تیم بررسی پرونده گفتند فرمانده پیشین طالبان پاکستان، بیت‌الله محسود نقشه این ترور را کشیده و برای انجام این حمله به یک گروه شبه نظامی مبلغی حدود 4هزار و پانصد دلار پرداخت کرده بود.

آنها با استفاده از پاورپوینت، عکس و فیلم خلاصه‌ای از مدارکی که جمع کرده‌اند را به نمایش گذاشتند.مقام‌های پاکستانی گفتند محسود؛ بوتو را به این خاطر که او با جنگ غرب علیه شبه نظامیان اسلامگرا موافق بود؛ کشت. بازپرس‌ها گفتند بخش بسیاری از مدارکشان را از  رکورد تلفن‌های همراه متهمان به ترور پیش و بعد از حادثه، به‌دست آورده‌اند.

نوامبر گذشته دادگاهی پاکستانی 5 نفر را به دست‌داشتن در حمله انتحاری برای ترور بوتو  و 2 افسر پلیس را به خاطر قصور در ایجاد حلقه امنیتی مناسب متهم کرد.

پرویز مشرف نیز به  شکست در حفاظت از بوتو متهم شده است.در فوریه 2011 یک قاضی بعد از این‌که او در دادگاه برای پاسخ به سوال‌های دادگاه حاضر نشد؛ حکم دستگیری‌اش را صادر کرد.

مشرف سال 2008 کشورش را ترک کرد و در حال حاضر در تبعید خودخواسته است.اوت گذشته مقام‌های پاکستانی املاک او را در این کشور مصادره و حساب بانکی‌اش را مسدود کردند. این حاکم نظامی پیشین هر گونه ارتباط با قتل بوتو را رد کرده است.

مالک در بخشی از صحبت‌هایش فریاد زد:"این وظیفه دولت بود که از نخست‌وزیر مراقبت کند.چرا {برایش} امنیت ایجاد نکردید؟ اصل ماجرا چیست؟"

کد خبر 161368
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز