گروه بین‌الملل: حدود شش سال پس از آنکه بی‌نظیر بوتو نخست‌وزیر پیشین پاکستان حین مبارزه انتخاباتی برای ورود به مجلس کشته شد، بازپرس اصلی پرونده ترور وی در آستانه انتخاباتی دیگر ترور شد.

پاکستان ترور

چودری ذوالفقارعلی دیروز صبح درحالی‌که از منزل خود در اسلام‌آباد راهی دادگاه ضدتروریسم در شهر راولپندی بود تا یافته‌های خود را در این‌باره ارائه کند، مورد حمله دو موتورسوار قرار گرفت و جان خود را از دست داد. به گفته پزشکان، دست‌کم 10گلوله به سینه، شانه و صورت وی برخورد کرد و وی پس از انتقال به بیمارستان درگذشت.

چودری ذوالفقارعلی مسئول چندین پرونده بسیار حساس و جنجالی در دستگاه قضایی پاکستان بود، ازجمله پرونده ترور بی‌نظیر بوتو در جریان مبارزات انتخاباتی سال 2007که گفته می‌شود پرویز مشرف رئیس‌جمهور پیشین این کشور در آن دست داشته است. وی همچنین مسئول پیگرد قضایی شبه‌نظامیانی بود که در سال 2008به چندین نقطه از شهر مومبای حمله کردند.

هنوز هیچ شخص یا گروهی مسئولیت این حمله را نپذیرفته است، اما برخی محافل امکان مشارکت ارتش یا شبه‌نظامیان وابسته به طالبان را در این ترور دور از ذهن نمی‌دانند. به هر حال، حضور ذوالفقارعلی در این دو پرونده بسیار حساس به دقت مورد بررسی قرار خواهد گرفت. بازپرسان مشرف را به‌دست داشتن در ترور بوتو از طریق فراهم نکردن تدابیر امنیتی کافی برای حفاظت از جان وی متهم کرده‌اند. به‌خاطر همین اتهام است که او از سه هفته پیش در حبس خانگی به‌سر می‌برد و در حکمی تازه که دو روز پیش صادر شد، از شرکت در انتخابات محروم شده‌است. مشرف‌ ماه گذشته برای شرکت در انتخابات پارلمانی شنبه آینده، بعد از چهار سال تبعید خودخواسته به پاکستان بازگشت.

مشرف اتهام‌ دست‌داشتن در ترور بوتو را رد کرده و مسئولیت این حمله را متوجه طالبان پاکستان دانسته‌است. پرونده ترور بی‌نظیر بوتو سال‌هاست که در دستگاه قضایی پاکستان مورد بررسی است و چند نفر در حال محاکمه هستند، اما کسی هنوز محکوم نشده است. ذوالفقارعلی همچنین مسئول پرونده حمله شبه‌نظامیان در شهر مومبای هند در سال 2008بود که به مرگ 166نفر انجامید. هند انگشت اتهام این حمله را متوجه لشگر طیبه در پاکستان کرده بود.

هفت نفر در این ارتباط در حال محاکمه هستند اما روند دادرسی پیشرفت اندکی کرده است. همکاران ذوالفقارعلی گفتند وی اخیراً مورد تهدید یک گروه افراطی ممنوعه قرار گرفته بود. قتل ذوالفقارعلی در زمانی صورت می‌گیرد که تحولات مهمی در هر دو پرونده ایجاد شده است. حدود سه هفته پیش، شاهد جدیدی از شهر کراچی گفت یکی از متهمان پرونده حمله مومبای به نام شهید جمیل ریاض قایق‌های بادی به‌کار رفته در حمله مومبای را خریداری کرده بود.

همچنین بازگشت پرویز مشرف از تبعید خودخواسته چهارساله بار دیگر توجه همگان را متوجه پرونده بی‌نظیر بوتو کرده است. چگونگی ترور بوتو همچنان با گذشت چندین سال در هاله‌ای از ابهام قرار داد. وی در سال 2007پس از شرکت کردن در یک گردهمایی انتخاباتی در شهر راولپندی مورد حمله و تیراندازی یک پسر 15ساله قرار گرفت و کشته شد. گزارش تحقیق سازمان ملل درباره ترور وی که در سال 2010منتشر شد، تصریح کرد هرگونه تحقیق معتبر نباید امکان مشارکت اعضای دستگاه امنیتی و نظامی پاکستان را در این حمله منتفی بداند.

بوتو از منتقدان تند طالبان و دیگر گروه‌های اسلامگرای پاکستان بود که بعضاً از حمایت عناصری در ارتش این کشور برخوردارند. برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که وی قربانی توطئه متحدان پرویز مشرف رئیس‌جمهور وقت شد که نمی‌خواستند بوتو به قدرت برسد. مشرف که اکنون دوره دو هفته بازداشت خانگی را می‌گذراند، توسط دادگاه مادام‌العمر از فعالیت سیاسی منع شده است. وی قصد داشت در انتخابات مجلس که هفته آینده برگزار می‌شود، شرکت کند. بنابر گزارش‌ها، ذوالفقارعلی دادستان یکی از پرونده‌های مشرف بود و در دادگاه استدلال کرده بود نباید وی با وثیقه آزاد شود.

کد خبر 212250
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز