همشهری‌آنلاین: اگر تنش موجود بر سر برنامه هسته‌ای ایران تشدید شود، شوک نفتی ناشی از اختلال در عرضه نفت در غرب آسیا باعث افزایش قیمت نفت خواهد شد و در این بین فشار ناشی از آن روی اقتصاد هند بیش از هر کشور دیگری خواهد بود.

ایران هند نفت

به گزارش ایسنا؛ به نقل از پایگاه خبری هندی فرست پست، با توجه به اینکه اقتصاد هند به ویژه از سه جنبه شامل کسری حساب‌های جاری، اعطای یارانه‌ سوخت و کسری بودجه آسیب پذیر است، هرگونه تشدید تنش بین ایران و اسرائیل می‌تواند مشکلات این کشور را دوچندان کند.

دانکن وولدریج اقتصاددان موسسه یو بی اس گفت: هند احتمالا نسبت به دیگر کشورهای منطقه با خطر کاهش رشد اقتصادی مواجه است. باید درباره هر اقتصادی که با کسری حساب مواجه است هشیار بود و هند نیز از این قاعده مستثنی نیست. به ویژه افزایش بهای نفت می‌تواند باعث بدتر شدن توازن حساب‌های جاری و افزایش کسری حساب‌های جاری می‌تواند به ضعف ارزی هند منجر شود.

افزایش قیمت نفت همچنین در این برهه که بانک مرکزی هند در شرف کاهش سخت‌گیری‌های پولی سال گذشته است و بخش صنعت و بازارهای سهام برای احیای رشد اقتصادی روی کاهش نرخ بهره حساب کرده‌اند، می‌تواند خبر ناگواری باشد.

بهای نفت برنت از ابتدای امسال به دلیل نگرانی درباره اختلال در عرضه، نزدیک به 20 درصد افزایش یافته و همچنان در حال افزایش است، در این میان با توجه به ارتباط فوق‌العاده زیاد بین قیمت نفت و تورم قیمت‌ها در هند، این کشور نسبت به دیگر کشورهای آسیایی در برابر فشار ناشی از تورم آسیب پذیر است.

کد خبر 162089
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز