یک روز دیگر تا برگزاری انتخابات مجلس نهم باقی مانده و تبلیغات کاندیدا‌ها و حامیان آنها به اوج خود رسیده است. درخصوص انتخابات پیش رو و ضرورت رعایت اخلاق در آن با غلامعلی حداد عادل، رئیس مجلس هفتم گفت‌وگو کرد‌ه‌ایم.

غلامعلی حدادعادل
  • نظر شما درباره لزوم رعایت اخلاق در انتخابات چیست؟

سخن گفتن از اینکه باید به اخلاق انتخاباتی عمل شود آسان است اما عمل کردن به آن مشکل است. همیشه هم گفته می‌شود، اما بعضی‌ها عمل می‌کنند و بعضی‌‌ها نمی‌کنند. در واقع انتخابات به نوعی امتحانات است. امتحان افراد که آیا بر سر اصول و ارزش‌های خودشان می‌مانند یا نه. خیلی‌ها در انتخابات پیروز می‌شوند اما در امتحان مردود می‌شوند. خیلی‌ها هم در انتخابات شکست می‌خورند ولی در امتحانات پیروز می‌شوند. از این مطلب که بگذریم فرق ظریفی هم میان تخریب و نقد وجود دارد. بالاخره جناح‌های سیاسی مواضعی دارند و براساس مواضع خودشان جناح‌های دیگر را نقد می‌کنند و این خوب است چون جامعه از این طریق به لحاظ سیاسی رشد و بلوغ پیدا می‌کند، اما سؤال مهم این است که چگونه می‌شود هم نقد کرد و هم حریم اخلاق را حفظ کرد؟ جواب مجملی که بنده می‌توانم به این سؤال بدهم این است که کسانی که می‌خواهند رفتار دیگران را نقد کنند، مراقب باشند توهین نکنند، تهمت نزنند و تا یقین ندارند مطلبی را نگویند و براساس شایعات و مطالب مندرج در سایت‌ها و بنگاه‌ها عمل نکنند.

  • یکی از مواردی که رهبری و علما بر آن تأکید داشتند پرهیز از ریخت‌وپاش‌های انتخاباتی است، اما گاهی مشاهده می‌شود در زمان انتخابات هزینه‌های تبلیغاتی خارج از عرفی صورت می‌گیرد که منابع آن هم مشخص نیست. برای کاهش این آسیب چه راهکاری توصیه می‌کنید؟

یکی از مشکلات ما از اول انقلاب تاکنون همین بوده است. در حال حاضر هم مشاهده می‌شود که بعضی‌ها پول‌های میلیاردی برای ورود به مجلس خرج می‌کنند. اگر خود مجلس در تصویب اعتبارنامه نماینده‌ها قدری نسبت به این پول‌های کلانی که هزینه می‌شود حساس‌تر باشد به‌نظرم می‌آید که کمتر شاهد بروز این آسیب باشیم.

  • چند روز پیش آقای لاریجانی گفتند بعضی از نمایندگان در مجلس هیچ طرحی ارائه نکردند و فقط حرف زدند. به‌نظرتان علت کم‌کاری چیست؟

یکی از مشکلات مجلس این است که قانونگذاری برای بسیاری از نمایندگان شغل دوم است. شغل اولشان یا موضعگیری سیاسی است یا موضوعات محلی و مسائل ریز حوزه‌های انتخاباتی و موکلان. بنده می‌توانم بگویم از میان نمایندگان معمولاً حدود 30 نفر در امر قانونگذاری فعال و مؤثر هستند و قانونگذاری برای آنها شغل اول است. حالا بعضی‌ها طبیعت‌شان کار سیاسی است و بعضی‌ها هم جبرا ناچار می‌شوند که مواضع سیاسی را به قانونگذاری ارجحیت بدهند؛ مثلاً وقتی موضوع فتنه پیش می‌آید خیلی از نمایندگان ناچار می‌شوند موضع مجلس در برابر فتنه را نشان دهند. چون اصل نظام بعضی وقت‌ها در خطر قرار می‌گیرد. اینها را نباید ملامت کرد. با این حال باید برای تشکیل مجلس کارآمد و انقلابی تلاش کرد.

  • علت برخی وحدت‌شکنی‌ها چه بود؟

بالاخره در 4 سال اخیر حوادثی در جامعه رخ داده که وحدت را به آن معنایی که در پایان مجلس هفتم حاصل شد دشوار کرده است. همان موقع هم وحدت به آسانی حاصل نشد اما بعد از آن کار از آنچه بود مشکل‌تر شد. یکی داستان فتنه بود و یکی هم جریان انحرافی که شرایط ما را نسبت به شرایط 4 سال پیش متفاوت کرد. فتنه فقط در اردوگاه اصلاح‌طلبان تأثیر نگذاشت، بلکه در اردوگاه اصولگرایان هم تأثیر گذاشت و یک عده به اعتبار نوع موضعگیری یا سکوتشان از عده دیگر جدا شدند. همینطور نسبت افراد با جریان انحرافی. این حوادث اساس وحدت را تکان داد.

کد خبر 162104

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز