همشهری آنلاین: یک میمون چینی به نام «جیانهویی» بدون آن‌که به اجسام دست بزند، فقط با حرکت دادن انگشتانش آنها را جا به جا می‌کند و در مقابل، خوراکی و نوشیدنی پاداش می‌گیرد

فرمان‌پذیری و جابجایی اجسام، بدون دخالت دست

به گزارش ایسنا، آنچه "جیانهوی" نمی‌داند، این است که در فاصله‌ای نه چندان دور، یک دست روباتیک حرکت انگشتان وی را بازتاب داده و از راه تراشه‌های کاشته شده در مغزش از او فرمان می‌گیرد.

"ژنگ ژیائوجیانگ" از تیم پژوهش همپوشی مغز-رایانه در دانشگاه "ژیجیانگ ژیجینگانگ"، واقع در هانگ ژوی چین و تیم پژوهشی همکارش، اعلام کردند: آنها توانسته‌اند در دریافت و رمزگشایی علامت یا سیگنال‌های مغزی این میمون و ترجمان آنها به حرکات واقعی و همزمان انگشت یک روبات به موفقیت دست یابند.

به گفته پروفسور ژنگ، دو حسگر کوچکی که در مغز جیانهویی پنج ساله کاشته شده است، فقط 200 سلول عصبی در قشر مخ حرکتی این میمون را پایش می‌کند. با این حال، این کافی بوده است تا آنها بتوانند حرکات جیانهویی را دقیقا ترجمه کرده و دست روباتیک را از این طریق کنترل کنند.

انسان‌ها پیش‌تر از الکترودها برای کنترل دست مصنوعی استفاده می‌کردند، اما ژنگ ادعا می‌کند که این پژوهش بر روی حرکات ظریف‌تر انگشتان متمرکز است.

او می‌افزاید: حرکت‌های دست با حداقل صدها هزار نورون مرتبط است. ما، این حرکت‌ها را بر پایه علایم حدود 200 نورون رمزگشایی کردیم. البته، فرمان‌هایی که ما تولید کردیم، هنوز در پیچیدگی و ظرافت از حرکات واقعی و انعطاف‌پذیر انگشتان قابل تفکیک است.

کد خبر 162562
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز