گروه ادب و هنر - مهرنوش سلماسی: افزایش قیمت بلیت، مهم‌ترین اتفاق سینمای ایران در یک‌هفته اخیر به شمار می‏آید.

 طبق اعلام رسمی سخنگوی شورای صنفی نمایش بهای بلیت پردیس‏های سینمایی در سال91 از 4 هزار تومان به 6 هزارتومان افزایش خواهد یافت ضمن اینکه به همین نسبت بهای بلیت سینماهای ممتاز و معمولی نیز افزایشی 50درصدی را تجربه خواهند کرد.

این افزایش در حالی است که بهای بلیت در 2 سال اخیر ثابت مانده بود. در اینکه هزینه‌های فیلمسازی و سینماداری از سال88 تاکنون که در آستانه ورود به سال91 هستیم رشد چشمگیری داشته، تردیدی وجود ندارد اما اینکه بهای این افزایش از جیب تماشاگر پرداخته شود جای سؤال دارد. سؤال اینجاست که آیا با بلیت‏های 6 هزار تومانی از همین تعداد تماشاگران محدود سینما کاسته نخواهد شد؟ و نکته دیگر اینکه آیا قرار است با افزایش ریالی فروش فیلم‏ها که حاصل تورم است و نه بالا رفتن تعداد تماشاگران چنین وانمود شود که صنعت فیلمسازی در کشور رونق یافته است؟

سخنگوی شورای صنفی نمایش در رابطه با افزایش بهای بلیت در سال آینده به خبرنگار همشهری گفت: طبیعی است که افزایش قیمت در هر زمینه‌ای، مصرف‌کنندگان را دچار مشکل کند. افزایش قیمت بلیت سینماها نیز بر ریزش مخاطب بی‌تاثیر نخواهد بود. اما سال‌هاست که قیمت بلیت ثابت مانده، درحالی‌که کشورمان دچار تورم است. در گذشته میان قیمت‌ها تعادل وجود نداشت. حضور پردیس‌ها در تهران که با بودجه‌های100 و 150 میلیاردی دولتی ساخته شده‌اند، باعث شده که سینماهای محلی و ممتاز توان رقابت با آنها را نداشته باشند. تصمیم داریم قیمت بلیت پردیس‌ها را گران کنیم و کسانی که خواهان بهره‌مندی از خدمات آنها هستند این هزینه را بپردازند و تماشاگرانی که هدفشان فیلم دیدن است از سایر سینماها استفاده کنند تا از آسیب‌های سینمای بخش خصوصی کاسته شود.

حبیب کاوش در ادامه افزود: اکثر کسانی که به‌صورت خانوادگی یا گروهی به سینما می‌روند برایشان مقرون به صرفه نخواهد بود که به پردیس‌ها بروند و در چنین شرایطی ترجیح می‌دهند به سینماهای آفریقا، استقلال، عصرجدید و... رجوع کنند. اگر هم بخواهند از خدمات پردیس‌ها بهره ببرند باید هزینه کنند. در گذشته اشتباه این بود که میان سینماها تفاوتی نبود و طبیعی است که مردم ترجیح دهند به پردیس‌ها بروند. در سال‌های گذشته بین 60 تا 80 درصد فروش فیلم‌های تهران در پردیس‌ها بود و در چنین شرایطی سینماهای غیرپردیس در حال ورشکستگی بودند و این اشتباه بود. با افزایش بهای بلیت پردیس‌ها که بیشترین مخاطب را دارند، تماشاگران می‌توانند به سایر سینماها بروند تا شرایطی فراهم شود که سالن‌های دیگر نیز به وضعیت خود و خدماتشان سر و سامان دهند. در حال حاضر این امر مصوب شده و به وزارت ارشاد رفته که باید دید تصویب می‌شود یا خیر اما طی گفت‌وگوهای اولیه به‌نظر می‌رسد مورد موافقت قرار گیرد.

وی وضعیت گیشه سال آینده را چنین ارزیابی می‌کند: عوامل مختلفی در گیشه تاثیرگذار هستند. اولا قصه فیلم باید نیرومند باشد تا بتواند مخاطبان خود را پیدا کند. ثانیا سالن سینما باید خدمات مناسبی را به مردم ارائه دهد و در نهایت بسترسازی مناسب؛ اینکه چه فیلمی، چه موقع اکران و چه زمانی از پرده برداشته شود. هنگامی که بسترها مساعد شوند فروش‌ها خوب خواهد شد که معمولا این وظیفه بر عهده شورای صنفی نمایش است. اگر روند گذشته را ادامه می‌دادیم فروش پردیس‌ها بهتر و سایر سینماها تعطیل می‌شدند. با ایجاد این شرایط به سایر سینماها بها داده می‌شود و فرصتی را برایشان فراهم می‌سازد که وضعیت خود را از طریق جذب مخاطب به سالن‌ها بهبود بخشند که این امر نیز زمانبر است.

این در حالی است که مدیر سینما فرهنگ افزایش ۲هزارتومانی بلیت سینماها را باعث ریزش مخاطب دانست و گفت: افزایش ۲هزارتومانی قیمت بلیت‌ها در سال ۹۱ قطعا با ریزش مخاطب در ابتدای سال روبه‌رو می‌شود و اکران نوروزی امسال برخلاف سال گذشته خیلی رونق نخواهد داشت. بهتر است این افزایش قیمت با 5هزارتومان شروع شود، زیرا این رقم برای مخاطب منطقی‌تر به‌نظر می‌رسد.

وی در ادامه افزود: البته با توجه به هزینه‌های بالا باید ما با افزایش قیمت روبه‌رو شویم. ما در طول سال رقم‌های زیادی را برای هزینه‌های برق، آب و گاز پرداخت می‌کنیم. همچنین هزینه‌های پشتیبانی و نگهداری سینما و دستمزد کارمندان در حال افزایش است و با توجه به این موضوع باید در قیمت بلیت‌های سینما نیز تجدید نظر شود.

از سوی دیگر علی سرتیپی در این باره گفت: به عقیده من رقم تعیین‌شده مناسب است. هزینه‌های تولید و نمایش بالا رفته و این حداقل قیمتی است که برای پردیس‌های سینمایی درنظر گرفته شده‌ است.

مدیر دفتر فیلمیران تصریح کرد: شاید این رقم به تعداد تماشاگران در سال91 ضربه وارد کند اما بهتر است شرایط و وضعیت موجود در سینمای ایران به لحاظ اقتصادی را درنظر بگیریم. نسبت به این اوضاع قیمت بلیت‌ها گران نیست. امیدوارم این رقم تاثیر منفی در آمار مخاطبان سینما نداشته باشد و مورد استقبال قرار بگیرد.

کد خبر 163248

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز