شهر مشهد در آمارهای ارائه شده از سوی سازمان میراث فرهنگی و ستاد تسهیلات سفرهای کشور پس از 2 استان مازندران و گیلان در ردیف گردشگرپذیرترین شهرهای کشور در تعطیلات نوروز قرار گرفت.

مشهد

شهر مشهد براساس آنچه قرار است به‌عنوان لایحه طرح ایجاد منطقه آزاد زیارتی از سوی دولت به مجلس ارائه شود همراه با شهر قم و شیراز تبدیل به شهری خواهد شد که گردشگران زیارتی با لغو روادید در آنها می‌توانند به این سه شهر زیارتی سفر کنند و علاوه بر برخورداری از سفر زیارتی از گردشگری شهری نیز بهره‌مند شوند. شهر مشهد هم‌اکنون نیز قطب گردشگری مذهبی در ایران است که به گفته کارشناسان نیازمند برنامه‌ریزی قوی‌تر است.

براساس آمارهای ارائه شده در 2 روز نخست شروع تعطیلات نوروزی در کشور 3 میلیون گردشگر به شهر مشهد وارد شدند. گردشگری شهر مشهد البته تنها مختص به روزهای نوروز نیست و این شهر در تمام مدت سال میزبان گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور است. همین موضوع نیز موجب شده تا شهر مشهد با برخورداری از گردشگری نسبتا پایدار خود به قطب گردشگری زیارتی کشور تبدیل شود و همچنین به‌عنوان یکی از شهرهای مشمول لغو روادید گردشگری مذهبی برای گردشگران خارجی در لایحه ایجاد مناطق آزاد گردشگری مذهبی قرار بگیرد. آنطور که شهردار مشهد به روزنامه همشهری اعلام کرد، تنها گردشگران و مهمانان نوروزی شهر مشهد هستند که می‌توانند نسبت به خدمات ارائه شده از سوی مدیریت شهری مشهد به گردشگران قضاوت کنند.

محمد پژمان شهردار مشهد درخصوص نیازهای شهر مشهد و اقدامات این شهر با هدف میزبانی از مسافران نوروزی به همشهری گفت: گردشگران و مسافرانی که به شهر مشهد مشرف می‌شوند مقصد اصلی خود را این شهر انتخاب کرده‌اند و گروه دیگری از گردشگران بین شهری هستند که هنگام عبور از کنار شهر مشهد توقف کوتاهی برای زیارت و استراحت دارند. شهردار مشهد با اشاره به این موضوع که شهر مشهد به لحاظ وضعیت گردشگری قابل مقایسه با دیگر شهرهای کشور نیست افزود: مشهد از گردشگری پایدار در طول سال برخوردار است و البته خدماتی که در دیگر شهرهای کشور کم سابقه یا بی‌سابقه است در مشهد وجود دارد و گردشگران نیز از این خدمات استفاده می‌کنند.

محمد پژمان افزود: شهرداری مشهد به همراه بخش خصوصی تلاش‌هایی برای بهبود وضعیت اقامتی انجام داده است و همچنان برای ایجاد شرایط بهتر در موضوع اقامت گردشگران و مسافران در شهر مشهد تلاش می‌کند. وی با اشاره به ارائه خدمات ممتاز و قابل‌قبول در ارائه خدمات به گردشگران گفت: مشکلی در ارائه خدمات گردشگری شهری به گردشگران نیست و شهر مشهد در حوزه ایجاد فضاهای تجاری و تفریحی در مقایسه با دیگر شهرهای کشور وضعیت خوبی دارد.

وی با تاکید بر تلاش برای ارائه خدمات کیفی به گردشگران در شهر مشهد اعلام کرد: برای تقاضای گردشگری بین‌المللی در شهر مشهد باید تلاش کرد و فضاهای اقامتی بسیار ممتازتری ایجاد کرد و خدمات هتل‌ها نیز واقعی شود.

شهردار مشهد ضمن اشاره به اینکه ارائه خدمات از سوی برخی هتل‌ها پایین‌تر از میزان ستاره‌های ارائه شده است، افزود: فرهنگیان زیادی هم به مشهد سفر می‌کنند که پذیرایی خوبی از آنها نمی‌شود و در کلاس‌های درس اسکان داده می‌شوند که چندان مناسب نیست و بایستی به هر قیمت شده فعالیت‌هایی برای بهبود وضعیت اقامت در هتل‌ها انجام شود.

شهردار مشهد همچنین در ارزیابی خود از وضعیت میزبانی از مسافران نوروزی در شهر مشهد و نیازهای این شهر در میزبانی از گردشگران داخلی و خارجی گفت: درخصوص خدمات نوروزی شهرداری مشهد مهمانان نوروزی باید قضاوت کنند. وی همچنین به ایجاد فضاهای اقامتی در مبادی ورودی شهر مشهد و تامین ایمنی مسافران و زیباسازی فضای شهر برای مسافران نوروزی اشاره کرد و گفت: فضاهای اقامتی در کمپ‌ها ایجاد شد و فعالیت‌های فرهنگی و تفریحی انجام شده در محیط شهر و برخی فرهنگسراها فضای متفاوتی برای گردشگران ایجاد کرد تا علاوه بر موضوع زیارت به گردشگری شهری نیز توجه شود.

شهردار مشهد درخصوص لایحه ایجاد منطقه آزاد زیارتی در شهر مشهد نیز گفت: زیرساخت‌هایی برای ایجاد منطقه آزاد زیارتی در شهر مشهد نیاز است که بخشی از آن همچون وضعیت فرودگاهی و حمل‌ونقل ریلی در خدمات گردشگری خارج از مشهد شکل می‌گیرد. وی با تاکید بر نیاز به بهبود وضعیت حمل‌ونقل درون شهری در شهر مشهد نوسازی تاکسیرانی و اتوبوسرانی این شهر براساس نیازهای بین‌المللی و افزایش خطوط مترو برای دسترسی آسان گردشگران به خدمات مطلوب‌تر در گردشگری شهری گفت: باید بپذیریم که رکن ممتاز و دائمی گردشگری شهر مشهد بحث زیارت و گردشگری شهری است که باید سیاستگذاری‌ها متناسب با این حوزه‌ها نیز تغییر کند. شهردار مشهد همچنین به وابستگی 70 درصد از اقتصاد شهر مشهد به حوزه خدمات و گردشگری اشاره کرد و افزود: شهر مشهد این موضوع را پذیرفته که به‌صورت ماندگار و دائمی با گردشگری برخورد کند.

کد خبر 164672

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز