استان ایلام از استان‌هایی است که در طول 8سال دفاع مقدس، مردمانش با ایستادگی در مقابل دشمنان و پرداخت هزینه‌های سنگین مالی و جانی، دین خود را به میهن اسلامی ادا کردند اما بدون شک ساکنان شهرهای این استان مرزی جزو محروم‌ترین اهالی ایران و شهرهایش از محروم‌ترین شهرهای کشور هستند.

پروژه های عمرانی

یکی از مهم‌ترین دلایل توسعه‌نیافتگی استان ایلام به اختصاص نیافتن بودجه مناسب عمرانی برای این استان برمی‌گردد و به همین دلیل پروژه‌های عمرانی در ایلام، آن طور که شایسته و مورد انتظار است به بهره‌برداری نمی‌رسد؛ مشکلی که تقریبا در همه جای کشور قابل لمس است و درد مشترک بسیاری از پروژه‌های ملی و استانی است.

در حال حاضر پروژه‌های گوناگون عمرانی در بخش‌های راه، نفت، گاز، درمان‌و... در استان ایلام در حال اجراست که عمر آنها از 2 دهه هم می‌گذرد. پروژه‌هایی که جزو مصوبات سفرهای استانی است و برخی از آنها هنوز به بهره‌برداری نرسیده، یا هیچ پیشرفت فیزیکی نداشته‌اند.

با نگاهی به بودجه عمرانی استان‌های کشور در سال90، بودجه عمرانی استان ایلام به نسبت سایر استان‌ها در وضع نامناسب‌تری قرار دارداما با توجه به جمعیت کم این استان، بودجه سرانه ایلام در سطح بالایی قرار دارد. با این حال مسئولان استانی و نمایندگان این استان در مجلس با توجه به محرومیت شدید استان و اینکه زیربناهای اقتصادی ایلام به واسطه جنگ تحمیلی هشت‌ساله از بین رفته است خواهان افزایش بودجه هستند.

به همین منظور در نخستین روزهای سال91 با حشمت‌الله عسگری، معاون برنامه‌ریزی استاندار ایلام، به گفت‌وگو نشستیم تا مشکلات موجود بر سر راه افزایش بودجه عمرانی استان‌ را آن هم زمانی که بررسی بودجه91 در دستور کار مجلس قرار دارد، مورد بررسی قرار دهیم. معاون استاندار ایلام پیشنهاد می‌دهد برای رفع کامل محرومیت در استان‌های محروم از جمله ایلام تنها 2یا 3 سال بودجه عمرانی این استان‌ها را چند برابر کنند.

8 شهرستان و 3 سهمیه در مجلس

معاون برنامه‌ریزی استانداری ایلام می‌گوید: استان ایلام دارای 8شهرستان شامل آبدانان، ایلام، ایوان، دره‌شهر، دهلران، شیروان و چرداول، ملکشاهی و مهران است که از میان این شهرستان‌ها تنها 3نماینده در مجلس شورای اسلامی حضور دارند، به همین دلیل نمایندگان توان کمتری برای مذاکره بر سر افزایش اعتبارات عمرانی این استان دارند.

حشمت‌الله عسگری در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌افزاید: پروژه‌های گوناگون شامل ورزشگاه 15هزار نفری و همچنین طرح‌های مربوط به کشاورزی، راه‌سازی‌، آبرسانی، کانون‌های فرهنگی، بیمارستان‌ها و... به‌دلیل کمبود اعتبار در سال90 به بهره‌برداری نرسیدند.

وی معتقد است که در هر نقطه‌ای که تولید باشد، رشد و رونق اقتصادی نیز به همراه خود می‌آورد، اما به‌دلیل نبود سرمایه‌گذاری در این استان تولید در ایلام تقریبا وجود ندارد.

وی می‌افزاید: در حالی که با حمایت مجلس، دولت و سرمایه‌گذاران در استان ایلام با توجه به قرار گرفتن در مسیر عبور کاروان‌های زیارتی تمامی استان‌های کشور به مقصد عتبات‌عالیات در کشور عراق و عبور از مرز مهران، آب و هوای خوب برای کشاورزی، پالایشگاه گاز، شهرک صنعتی، واحد پتروشیمی و کارخانه سیمان ایلام که باکیفیت‌‌ترین سیمان ایران را تولید می‌کند، استان ایلام محل خوبی برای سرمایه‌گذاری است.

وی در پاسخ به سؤالی درخصوص اینکه چه اقداماتی می‌توان برای برطرف شدن محرومیت این استان انجام داد، می‌گوید: مجلس باید بودجه مناسبی در اختیار دولت قرار دهد و مسئولان اجرایی در استان باید تلاش‌های خود را دوچندان کنند و بخش خصوصی نیز سرمایه‌های خود را برای احداث کارخانجات در این استان بسیج کند.

یک بار برای همیشه

عسگری پیشنهاد می‌کند یک بار برای همیشه اگر بودجه عمرانی استان‌هایی که محروم نیستند را در حد نیازشان در مدت 2 تا3 سال پرداخت کنند و بودجه چند استان محروم کشور را بالا‌تر از استان‌های دیگر قرار دهند، این محرومیت بین استان‌های محروم کشور از بین خواهد رفت.

معاون برنامه‌ریزی استانداری ایلام در پاسخ به سؤال دیگری درباره دلیل قرار نگرفتن بودجه عمرانی در استان ایلام، می‌گوید: جمعیت استان ایلام بسیار کم است و به همین خاطر بودجه عمرانی استان در حد کمی تعیین می‌شود. بنابراین طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی به‌دلیل کمبود بودجه در این چند سال کم معرفی شده است، به همین دلیل این استان نیازمند بودجه مناسب عمرانی است.

عسگری یادآور می‌شود: استان ایلام در دوران جنگ تحمیلی بیشتر زیر‌بناهای خود را از دست داده و این روزها که زمان آبادانی کشور است، بودجه بسیار کمی برای این منطقه قرار می‌گیرد.

بودجه برای پروژه‌های نیمه‌تمام

یکی از مشکلات ایلام نیمه تمام ماندن پروژه‌های عمرانی است. حشمت‌الله عسگری با اشاره به اینکه در سال‌جاری اعتبارات عمرانی صرفا برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام هزینه خواهد شد، می‌افزاید: مدیران دستگاه‌های اجرایی باید با بهره‌وری و صرفه‌جویی در جهت اتمام این پروژه‌ها تلاش بیشتری از خود نشان دهند.

وی همچنین از مدیران دستگاه‌های گوناگون درخواست می‌کند با توجه به کمبود اعتبارات، هزینه اجرای پروژه‌ها را از روش‌های جدید درآمدی مثل عرضه اوراق مشارکت تأمین کنند.

معاون برنامه‌ریزی استاندار ایلام با اعلام اینکه در سفر استانی اخیر هیأت دولت به استان ایلام صد درصد اعتبارات به استان تخصیص داده شد و همچنین با اشاره به رویکرد فرهنگی دور سوم سفرهای استانی هیأت دولت می‌گوید: در دور سوم سفر هیأت دولت به استان ایلام مصوبات بسیار خوبی در حوزه فرهنگی برای استان به تصویب رسید.

تخفیف ویژه به ایلام

عسگری یکی از اقدامات مهمی که دولت و مجلس می‌توانند در مسیر جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در استان ایلام انجام دهند را در نظر گرفتن تخفیف ویژه برای فعالیت بخش خصوصی در احداث کارخانه و فعالیت‌های اقتصادی عنوان کرده و خاطرنشان می‌کند: سرمایه‌داری که برای راه‌اندازی کارخانه تولیدی می‌خواهد در استان ایلام سرمایه‌گذاری کند، می‌بیند از هیچ تخفیفی بهره‌مند نیست ، به همین دلیل به راحتی سرمایه خود را به استان‌های تهران، اصفهان و... انتقال می‌دهد که اگر در مناطق محروم مالیات کم، وام بلندمدت و کم‌سود، حمایت‌های معنوی و... از سوی مسئولان اجرا با همکاری مجلس صورت بگیرد، سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری در این مناطق دارند و در نتیجه پیشرفت عمرانی و آبادانی این استان‌ها ازجمله ایلام به‌وجود خواهد آمد.

کد خبر 164686

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز