جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۱:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: به گفته پژوهشگران امریکایی نوع جدیدی از حسگرها(سنسورها) ممکن است در اینده امکان "حس‌کردن" سطوح و انجام عملیات ظریف را به همان شیوه دست انسان به روبات‌ها بدهد.

به گزارش رویترز خبر ساخت این حسگرهای جدید توسط ویوک ماهشواری و و پروفسور راوی سراف از بخش مهندسی شیمی دانشگاه نبراسکا  در شماره امروز مجله معتبر ساینس داده شده است.

این دو دانشمند می‌گویند حسگر ساخت انها ‌می‌تواند به یک روبات  حساسیت لمسی قابل مقایسه با حساسیت انگشتان انسان را بدهد.

تصویر حاصل از فشردن سکه پنج پنی بر روی لایه حس‌گر به وضوح عدد پنج را نشان می‌دهد

روبات‌های مجهزشده با چنین حسگرهایی میتوانند در جراحی‌های "با کمترین تهاجم"(minimally invasive)   – جراحی‌هایی که در آن از طریق برش‌های کوچک ابزارهای ظریف جراحی به درون بدن فرستاده میشود تا بر روی اندامهای معین عملی انجام شود – مورد استفاده قرار گیرند.

این حسگر جدید یک فیلم یا لایه نازک الکترو لومینسانس تشکیل شده  است  که در پاسخ به فشار و بافت اشیاء  به درخشش در می‌آید. هنگامی که جسمی به این لایه فشرده میشود نور حاصل از آن بوسیله یک دوربین تخصصی گرفته میشود و به صورت یک تصویر ترجمه میشود.

تصویر این حسگر از سکه یک پنی آنقدر دقیق است که چین‌های لباس آبراهام لینکلن قابل تشخیص است.ماهشواری و سراف برای نشان دادن قدر ت این حسگر شدید سکه‌هایی را به آن فشردند. این حسگر از  یک سکه یک پنی آمریکا تصویری آنقدر دقیق را  بوجود آورد که چین‌های لباس آبراهام لینکلن – که عکسش بر روی سکه قرار دارد و همچنین حروف "TY" کلمه"LIBERTY" قابل تشخیص بود.

به گفته پژوهشگران "دستان" یک روبات را میتوان با  این لایه حسگر پوشاند و پبام‌های دریافت‌شده را برای راهنمایی روبات در انجام  عمل جراحی به کار برد، همانطوری که جراحان از حس لمس خود برای پیداکردن تومورها یا سنگ‌های صفراوی استفاده می کنند.

ماهشواری و سراف می‌نویسند :"همچنین علاقه زیادی به ساخت روبات‌های انسان‌نمایی وجود دارد که بتوانند شکل، قوام، و سختی اشیاء را  حس کنند و با اشیاء پیچیده کار کنند."
این فیلم حسگر از لایه‌های متناوب طلا و نانوذرات نیمه رسانای  کادمیوم-گوگرد تشکیل شده است که با لایه‌هایی نارسانا از هم جدا می‌شوند.

نانوذرات(nanoparticles) ذرات بسیار ریز در حد نانومتر یا یک میلیاردیوم متر یا کوچکتر از آن هستند.

کد خبر 165

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز