جمعه ۱۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماز جمعه 19 فروردین در تهران به امامت آیت‌الله سید احمد خاتمی در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سیداحمد خاتمی در خطبه‌های‌ نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به این‌که «از شروط ایمان به وعده‌های الهی تقوا و دفاع از دین است»، تصریح کرد: از وعده‌های بی‌تردید خداوند این است که به مومنان کمک می‌کند و یکی دیگر از شروط ایمان به وعده‌های خداوند دفاع از حجت‌ الهی است. این عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان با بیان این‌که «تجسم همه‌ دین در عرصه یک کتاب، قرآن است و تجسم همه دین در عرصه یک انسان، امام است» خاطرنشان کرد: ‌دفاع از حجت الهی پیامبر (ص) و امام معصوم از مصادیق یاری خداوند است.

 خاتمی تصریح کرد: ‌اگر می‌خواهید خدا را یاری کنید از کانال حجت الهی قدم بردارید و گرچه شخصیت حقیقی پیامبر (ص) دیگر وجود ندارد شخصیت حقوقی ایشان هنوز حضور دارد و در ادامه ایشان امام علی (ع)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و امروز جان جانان بقیة‌‌الله الاعظم حجت‌ابن حسن عسگری هستند.

 خطیب نماز جمعه این هفته تهران افزود: اگر کسی بخواهد یاری خدا را در عرصه عمل به نمایش گذارد باید از حجت الهی حمایت کند و حجت‌ الهی نبی اکرم، امامان معصوم و امروز سایه‌ حضرت بقیة‌الله الاعظم می‌باشد و باید آقا را یاری کنیم و نگذاریم نام و یاد و خاطره او از یادها برود.

 خاتمی با اشاره به این‌که «بیش از 50 آیه در رابطه با امام زمان (عج) و 500 روایت از نبی اکرم (س) و بیش از دو هزار روایات از امام معصوم در مورد امام زمان وجود دارد» گفت: باید آقا را یاری کنیم و در مراسمی که با نام و یاد ایشان برگزار می‌شود با افتخار شرکت کنیم.

 خاتمی با بیان این‌که «حمایت از نایب خاص و عام امام زمان مصداق نصرت حجت‌ الهی است» گفت: امام زمان 4 نایب خاص و یک نایب عام دارند و امروز ما هستیم و نایب عام حضرت.

 امام جمعه موقت تهران با بیان این‌که «دفاع از ولایت، یعنی رهروی و همراهی» تصریح کرد:‌ وقتی ولی فقیه به تصمیمی رسید همه باید گوش دهند و گرنه تا وقتی که ولی فقیه به تصمیمی نرسیده است همه حق اظهارنظر دارند و می‌توانند در عرصه‌ رایزنی برای رسیدن به رایی پخته به صحنه آیند.

 وی افزود: ولایت‌مداری این است که وقتی دستوری از سوی ولایت صادر شد همه به اجرای آن دستور بپردازند و این ولایت است که جواب می‌دهد. اما اگر قرار باشد زیر بار نروند حتی بزرگی مثل مولای ما امام علی (ع) تنها می‌ماند.

 خاتمی افزود: همانطور که فرماندهی را باید از امامان بیاموزیم، ولایت مداری را هم باید از امامان آموخت.

 وی با اشاره به ایام فاطمیه تصریح کرد: نمی‌توان از ولایت‌مداری گفت اما فاطمه را مثال نزد. چراکه فاطمه سمبل ولایت مداری است.

 وی با بیان این‌که علی (ع) یک شهادت و یک مرگ داشتند» گفت: شهادت امیرالمومنین 32 رمضان بود اما مرگ مولا شبی بود که با دست خود فاطمه را غسل داد و کفن نمود و به خاک سپرد.

 خطیب نماز جمعه تهران گفت: به صراحت می‌گویم پرونده آمریکا و مساله مربوط به آمریکا در اختیار شخص ولی فقیه است و هیچ شخص در هیچ جایگاه و مقامی جز مقام معظم رهبری در این رابطه نمی‌تواند کاری کند.

خاتمی در خطبه‌های دوم نماز جمعه این هفته تهران با گرامیداشت یاد شهیدان آیت‌الله شهید سیدمحمد باقر صدر، امیر سپهبد صیاد شیرازی و شهید مرتضی آوینی به بخشی از سخنرانی مقام معظم رهبری در آغاز سال نو اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در بیانات خود همه را به وحدت دعوت کردند و به این نکته اشاره داشتند که اختلاف سلیقه آری، اما گریبان هم را گرفتن، هرگز.

 وی ادامه داد: طبیعی است در جامعه‌ آزاد سلایق مختلف وجود داشته باشند که این بحران نیست، بلکه فرصت است و این که گفته می‌شود گریبان هم را نگیرید یعنی در سایت‌ها علیه هم نتازیم و مصاحبه نداشته باشیم.

 امام جمعه موقت تهران با اشاره به بیانات رهبری مبنی بر این‌که «اختلاف دشمن را امیدوار می‌کند» افزود: قرآن نیز می‌فرماید کشمکش نداشته باشید چراکه سبب سستی درونتان می‌شود و اقتدارتان را از بین می‌برد.

 عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بخشی از بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که "چه کنیم تا اختلاف سلایق به تفرقه نینجامد" گفت: همانطور که رهبری فرموده‌اند یک راه این است که در برخوردها اخلاق اسلامی را حفظ کنیم یعنی سخن را نقد کنیم. نه گوینده را. که در این راستا دولت باید حریم مجلس را حفظ کند و مجلس حریم دولت و رئیس‌جمهور را حفظ کند و در یک کلام این که کشور با لجبازی اداره نمی‌شود بلکه با تعامل و مدارا اداره می‌شود.

 خاتمی ادامه داد: همچنین مقام معظم رهبری به رعایت قانون تاکید داشتند چراکه قانون تجسم جمهوری اسلامی است و سران نظام ما از مردم هستند پس برگزاری تجمعات با داشتن مجوز آزاد است.

 خطیب نماز جمعه تهران در ادامه به مساله عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: همیشه گفته‌ام برای ما زمستان و تابستان و بهار ندارد و عفاف و حجاب از معروف‌های مسلم است که شکستن حریم آن از منکرهای مسلم به حساب می‌آیند، بنابراین امر به معروف و نهی از منکر باید در دستور کار همه‌ مسلمانان قرار بگیرد.

 وی افزود: نمی‌توانیم چشممان را بر واقعیت ببندیم، چراکه در عرصه‌ عفاف و حجاب وضع خوبی نداریم، طوری که خانواده شهدا بارها گفته‌اند وقتی کسی از بیرون به ایران می‌آید باورش نمی‌شود اینجا همان ایران اسلامی است که در رابطه با آن شنیده است. حتی گزارش‌هایی می‌رسد که برخی خانم‌های عمره گزار در عمره باعث شرمندگی شیعه و ایران اسلامی می‌باشد.

 خاتمی با اشاره به این‌که «وضعیت سینمای ما خوب نیست»، گفت: این را سیداحمد خاتمی امام جمعه تهران نمی‌گوید، بلکه خود اهالی سینما می‌گویند که حتی با سلیقه‌ من همراه نیستند. البته هنرمندان متعهد سینمایی داریم که فیلم‌های ارزشمند و ستودنی می‌سازند، اما برخی آقایان در مصاحبه‌هایی گفته‌اند که ما فیلم مستهجن نداریم و سوال این است که آیا منظورشان فیلم عریانی و لختی است؟ و کارشان به جایی رسیده که به این افتخار می‌کنند و آیا فکر می‌کنند مردم به آن‌ها اجازه می‌دهند که به این سمت قدم بردارند.

 وی اضافه کرد: برخی اعتراض می‌کنند که ما فیلم مشکل‌دار داریم در حالی که اینجا نظام جمهوری اسلامی است و هنر و سینما باید بوی جمهوری اسلامی بدهد، بنابراین وظیفه امام جمعه است که تذکر بدهد و نیازی به نامه سرگشاده و مصاحبه ندارد. چون سید احمد خاتمی کسی نیست که این همه علیه او بسیج شوید و من حرف دین، خدا و پیامبر (ص) و مردم را می‌زنم که می‌گویند ما می‌خواهیم در همه عرصه‌ها اسلام را ببینیم. پس دست به دامان شما مردم متدین می‌شوم که به فکر حجاب خانواده باشید و اگر در این رابطه اقدام نکنید پیش خدا و شهدا جواب نداریم و آن‌ها جلوی ما را می‌گیرند.

 خاتمی گفت: بیش از 200 هزار شهید جلوی آن‌ها که فیلم نامناسب می‌سازند را خواهند گرفت. پس باید تعجب کنیم که خودمان به فکر دینمان باشیم و منتظر نباشیم از ناحیه دولت و مسئولان اقدام شود.

 امام جمعه موقت تهران در ادامه به روز 20 فروردین و بحث رابطه‌ آمریکا با ایران اشاره کرد و گفت: در پی اقدام انقلابی جوانان برای گروگان گرفتن جاسوس‌های آمریکایی، ریاست جمهوری وقت آمریکا، کارتل، تمام ارتباطات با ایران را قطع کرد و امام از این کار استقبال کرد و گفت اگر آمریکا یک کار خوب کرده باشد همین است و ما هم همین را می‌خواستیم.

 وی افزود: مبنای استقبال امام (ره) از این موضوع این بود که آمریکا عادت کرده بود ملت‌ها را رعیت ببیند و رابطه‌ ارباب و رعیتی با ملت‌ها و با جان دولتمرداران آمریکا عجین شده بود.

 خاتمی با اشاره به این‌که «از زمان قطع رابطه‌ ایران با آ‌مریکا بارها آشکارا و پنهان مسئولان آمریکایی تقاضای مذاکره کردند» گفت: اولین بار در 20 فروردین سال 69 از سوی وزیر خارجه وقت آمریکا این موضوع مطرح شد که به سرعت معاون وقت پارلمانی رئیس‌جمهور کشور فراری ضد انقلاب لندن نشین امروز یک مقاله نوشت تحت عنوان استقبال از مذاکره با آمریکا و آن را یک فرصت طلایی خواند.

 خاتمی در ادامه به قرائت جواب مقام معظم رهبری در رابطه با این موضوع پرداخت و گفت: به صراحت می‌گویم پرونده‌ آمریکا و مساله مربوط به آمریکا در اختیار شخص ولی فقیه است و هیچ شخص در هیچ جایگاه و مقامی جز مقام معظم رهبری در این رابطه نمی‌تواند کاری کند.

 امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: سومین نکته این است که ایران طرفدار اصلاحات در سوریه است و در عین حال معتقد است که هرگونه دخالت خارجی اوضاع را خراب می‌کند.

 وی افزود: آنچه که در سوریه قابل مشاهده است انتقام کشورهای استبدادی از بیداری اسلامی است چراکه استبداد شاهد این بود که در کشورهای زیرسلطه او زلزله ایجاد شد و نتیجه این زلزله این بود که حکام مستبد آن‌ها سقوط کردند، لذا از یک سال پیش به دنبال تقویت مخالفان و ایجاد یک زلزله سیاسی در سوریه است.

 خاتمی ادامه داد: اما دیدند که نظام سوریه با حمایت مردم همچنان مقتدر ایستاده و غرب و استکبار، عربستان و ارتجاع عرب بداند که اگر آتشی در سوریه ایجاد کنند اول خودشان خواهند سوخت.

 امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنان خود با اشاره به برگزاری اجلاسیه‌ سران اتحادیه عرب در بغداد گفت: برگزاری این اجلاس پیروزی بزرگی برای حکومت عراق بود، چراکه نشان داد امنیت در عراق به حدی رسیده است که توان برگزاری چنین اجتماع منطقه‌ای را دارد، اما پیام ما برای اعضای اتحادیه عرب این است که مگر ملت مظلوم بحرین عرب نیستند پس چرا هیچ واکنشی در برابر جنایات صورت گرفته علیه مردم بحرین نشان نمی‌دهد و این در حالی است که بحرین به یک زندان بزرگ برای مسلمانان تبدیل شد و بدترین جنایات علیه حقوق بشر در آن‌جا در حال رخ دادن است و سران عرب بدانند که اگرهم هیچ واکنشی نسبت به اقدامات انجام ندهند خدای مظلومین در آن‌جاست و ان‌شاءالله در آینده حکام ظالم بحرین نیز سقوط خواهند کرد و مردم بحرین طعم پیروزی را خواهند چشید.

 خاتمی در پایان اظهار کرد: دولت عربستان به کانون فتنه در منطقه تبدیل شده و مامن تروریست‌های فراری مثل بن علی و طارق‌الهاشمی شده است. همچنین در بحرین جنایت و در سوریه فتنه‌گری می‌کنند و در خط مقدم تفرقه‌انگیزی در جهان اسلام است و اهل شیعیان فتوا صادر می‌کنند، من به حکام این کشور هشدار می‌دهم که اگر دست از این گونه اقدام‌های خود بر ندارد در همان آتشی که خود برافروخته‌اند خواهند سوخت.

کد خبر 165042
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز