سیدجعفر تشکری هاشمی با اشاره به اینکه نخستین مشکلات حملونقل شهری به شکل راهبندانهای طولانی در دهه 1350 در هسته مرکزی پایتخت آشکار شد، اظهار داشت: از آن زمان شاهد رشد روزافزون مشکلات مربوط به ترافیک همچون ازدحام وسایل نقلیه، آلودگی هوا و صدا، اتلاف وقت و انرژی، بینظمی در ترددهای شهری و پیامدهای روحی و روانی ناشی از آن در تهران و در سالهای اخیر در دیگر کلانشهرهای کشور بودهایم.
به گزارش روابط عمومی معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، وی با بیان اینکه شهرهای کشور از منظر حملونقل و ترافیک عموما شهرهایی شلوغ و پرتراکم، کمنظم و آلودهاند افزود: در حالیکه سرانه خودرو در کشور ما در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان به مراتب کمتر است، در مقابل تعداد تصادفات رانندگی و کشتهها و مجروحان ما بسیار بیشتر است.
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه مصرف سوخت خودروهای کشور ما چند برابر خودروهای روز دنیاست و به همین نسبت تولید آلایندگی در این خودروها نیز چندین برابر خودروهای کشورهای پیشرفته است اضافه کرد: قیمت سوخت در کشور ما باعث شده هزینه مصرف سوخت نقش بازدارندگی اقتصادی در جلوگیری یا کاهش سفرهای غیرضروری نداشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه زمان آن فرارسیده که به حمل و نقل با دیدگاهی نو نگریسته شود، افزود: حملونقل ما دچار توسعهای ناموزون شده که گسترش حملونقل همگانی از اصلیترین راهکارهای ممکن بهمنظور برقراری توازن در آن است.
گفتنی است «هفتمین کنفرانس مهندسی حملونقل و ترافیک ایران» در روزهای دوشنبه و سهشنبه هفتم و هشتم اسفند ماه از سوی سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در مرکز همایشهای زکریای رازی در تهران برگزار میشود.