مجید پاکساز، مدیرکل شهرسازی و طرحهای شهری با تاکید بر اینکه آلودگی هوا و ترافیک از عمده معضلات شهر تهران است، گفت: مسائلی مانند تولید بنزین غیراستاندارد، نقایص فنی خودروها و... ربطی به طرحهای توسعه شهری ندارد و باید توسط نهادهای دیگر چارهجویی شود، اما در حوزه طرحهای توسعه شهری، رویکردهایی در طرح تفصیلی پیشبینی شده است. پاکساز اظهار کرد: یکی از این اصلاحات، طراحی شبکه متناسب با بار آن است، یعنی خروجیها، تقاطعها و گذرها بهگونهای طراحی شود که امکان خروج بار ترافیک از یک مسیر خاص و توزیع آن بین راههای مختلف و سهولت تردد خودروها افزایش یابد تا از عمق ترافیک کاسته شود.
پاکساز تصریح کرد: همچنین در طرحهای توسعه جدید، شبکه پیاده و یک نظام توسعه همگانی برای آینده شهر طراحی شده که باعث میشود حتی اگر مردم برای خرید میروند، نیازی به استفاده از خودروی شخصی نداشته باشند و بتوانند مسیر خود را پیاده یا با استفاده از وسایل حملونقل عمومی طی کنند.
مدیرکل شهرسازی و طرحهای شهری در ادامه به رویکردهای طرح تفصیلی جدید برای کاهش آلودگی تهران و همچنین ترافیک بهعنوان یکی از مهمترین منابع آلودگی اشاره کرد و گفت: برای رفع این معضل باید منشا آن شناسایی شود و به این ترتیب، آن بخش از مشکل که توسط طرحهای توسعه شهری قابل رفع است، برطرف شود.
پاکساز خاطرنشان کرد: برای کاهش سفرهای شهری، خدمات در گونههای مختلف محلی، ناحیهای، منطقهای، شهری و فرا شهری و متناسب با کاربری محدودههای مختلف تعریف شده است تا در هر قسمت از شهر، خدمات مورد نیاز را فراهم کنیم. به گفته مدیرکل شهرسازی و طرحهای شهری، تعریف طبقهبندی و توزیع خدمات در سطحشهر یکی از اقدامات بسیار جدی طرح تفصیلی جدید است که امیدواریم با اجرای آن در افق طرح، خدمات متنوعتری داشته باشیم.