به گزارش همشهری آنلاین، جدیدترین قیمت خودروهای وارداتی در جدول زیر آمده است:
نوع خودرو | سال تولید | قیمت |
پرادو 2 درب با کارکرد 54 هزار کیلومتر | 2008 | 69 میلیون و 500 هزار تومان |
لندکروز | 2009 | 61 میلیون و 800 هزار تومان |
بنز C180 الگانس با کارکرد 120 هزار کیلومتر | 1994 | 33 میلیون و 300 هزار تومان |
هامر H2 با کارکرد60 تا 70 هزار کیلومتر | 2007 | 43 میلیون و 500 هزار تومان |
کایرون | 2012 | 75 میلیون و 800 هزار تومان |
بنز S350 لانگکیلس با کارکرد 40 هزار کیلومتر | 2007 | 200 میلیون تومان |
پورشه پانامرا4S صفر کیلومتر | 2012 | 420 میلیون تومان |
لکسوس | 2010 | 136 میلیون تومان |
ام جی 550 | 2010 | 35 میلیون و 700 هزار تومان |
BMW 525 | 2010 | 89 میلیون و 500 هزار تومان |
تویوتا کرولاXLI | 2012 | 46 میلیون تومان |
بعد از نوسانات ارزی بیسابقهای که در کشور رخ داد و تغییرات نرخی که در قیمت بسیاری از کالاها در کشور از جمله خودرو رخ داد، تولیدکنندگان داخلی و واردکنندگان خودروهای خارجی به ایران نیز تصمیم گرفتند که قیمت را افزایش دهند تا شاید بخشی از تغییرات این نوسانات ارزی را مدیریت کرده و هزینه بالارفتن نرخ ارز بنا به سیاستهای اشتباه برخی سیاستگذاران را از مصرفکنندگان دریافت کنند.
بر همین اساس بود که قیمت خودروهای لوکس خارجی به یکباره به نحو فزایندهای افزایش یافت و زمینهای فراهم شد تا سودجویان وارد این بازار شوند و به نوعی بازار سیاه خودرو را در کشور بوجود آورند، البته روی دیگر سکه این است که خودروهای لوکس خارجی عمدتا از سوی افرادی در ایران مورد استفاده قرار میگیرد که از تمکن مالی مناسبی برخوردار بوده و بالا یا پایین آمدن قیمت در حد 20 تا 30 درصد هم شاید برای آنها تفاوت چندانی نداشته باشد.
اما هم اکنون به گفته مسئولان اتحادیه نمایشگاهداران خودرو، قیمت خودروهای وارداتی نسبت به روزهای پایانی سال 90 و آنچه که در بحرانهای ارزی برای قیمت خودرو اتفاق افتاد، 10 تا 15 درصد کاهش یافته است و بازار با آرامش نسبی مواجه شده است.
در این میان نکته حائز اهمیت آن است که قیمت خودروهای وارداتی در بحرانهای ارزی 30 درصد حداقل بالا رفته بود و هم اکنون که 10 درصد کاهش یافته است، مسئولان ابراز خوشحالی کرده و آن را نقطه مناسبی در کنترل قیمت در کارنامه خود میدانند، این درحالی است که قیمت خودروهای وارداتی باز هم نسبت به چند ماهه پایانی سال 90، معادل 20 درصد افزایش قیمت را حفظ کرده است.
مهر در ادامه این گزارش نوشت: البته بخشی از بازار نیز تحت تاثیر فروکشکردن تب خرید خودرو برای مسافرتهای ایام پایانی سال و تصمیم برخی شهروندان برای تعویض خودروهای خود بود که به نظر میرسد این بخش از بازار در حال رسیدن به آرامش است.
بر همین اساس، پیشبینی میشود که بازار خودروهای وارداتی، چندان نوسان خاصی را به دلیل افزایش تقاضا در هفتههای آینده تجربه نکند؛ بنابراین میتوان امیدوار بود که بازار خودروهای وارداتی به نحو مناسبتری کنترل شود.
در همین رابطه، مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در روزهای پایانی سال گذشته اعلام کرده بود که قیمتگذاری خودروهای وارداتی میبایستی متناسب با نرخ ارز مرجع و افزایش قیمت خودروهای تولید داخل هم با مجوز سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان صورت پذیرد.
وی افزود: بانک مرکزی ارز واردکنندگان خودرو را همانند دیگر واردکنندگان کالا تامین می کند؛ لذا تعیین قیمت متناسب با نرخ ارز دریافتی از دولت، انتظار افزایش قیمت را منتفی میکند.
این در شرایطی است که سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان اعلام میکند که قیمتگذاری برای خودروهای وارداتی در دستور کار نیست؛ اما کنترلهای لازم بر بازار صورت میگیرد تا از تخلفات جلوگیری شود.
در واقع، سازمان حمایت کار قیمتگذاری را به صورت مستقیم انجام نمیدهد؛ ولی بر این قیمتگذاری به شیوه مستقیم، نظارت دارد. شهرام میرآخورلو، عضو کمیته خودرو در این رابطه میگوید: واردات خودرو یک فرایند زمانبر است و حداقل به سه ماه زمان نیاز دارد تا وارد کشور شود، بنابراین نرخ ارز تاثیری بر قیمت خودروهای وارداتی در هفتههای آخر سال نداشته است.
مدیر کل دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت تصریح میکند: در حال حاضر واردکنندگان نمی توانند به صورت مستقیم برای تغییر قیمت اقدام کنند و با توجه به مصوبه دولت هرگونه تغییر قیمتی باید با نظارت سازمان حمایت از مصرف کنندگان صورت گیرد.
وی درباره نظارت بر فروش خودروهای وارداتی گفت: این قیمت گذاری با نظارت سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان صورت می گیرد و واردکنندگان نیز برای هر گونه تغییر قیمت باید اسناد و مدارک خود را ارائه دهند و از هرگونه افزایش قیمت بپرهیزند.