گروه حوادث: اعضای باند بین‌المللی قاچاق شیشه به تقلید از سران مافیا، پول‌های به دست آمده از راه فروش مواد را در صندوقی در کارگاهشان مخفی کرده بودند.

حوادث مواد مخدر

اعضای این باند 20 روز قبل از دستگیر شدن، به خاطر دست یافتن به سرمایه 60‌میلیارد تومانی جشن بزرگی برپا کرده بودند که تمامی همدستان و فروشندگان خرده‌پا در آن حضور داشتند. راز فعالیت مجرمانه این باند بزرگ اواخر سال90 فاش شد؛ وقتی گزارشی در اختیار ماموران پلیس شرق استان تهران قرار گرفت که نشان می‌داد چند مرد مرموز به کارگاهی متروکه در حوالی قرچک ورامین رفت‌وآمد می‌کنند و در آنجا دست به فعالیت‌های پنهانی می‌زنند.

با اعلام این گزارش تیمی از ماموران پلیس به دستور سرهنگ فتحی، فرمانده انتظامی شرق استان تهران و هماهنگی قضایی ماموریت یافتند پرده از فعالیت مردان مرموز بردارند. اینگونه بود که کارگاه متروکه به محاصره ماموران پلیس درآمد و فعالیت مردان مرموز زیر نظر گرفته شد. شواهد اولیه حکایت از این داشت که در اطراف کارگاه، دوربین‌های مداربسته‌ای نصب شده که تمامی رفت‌وآمدها به آنجا را ضبط می‌کرد.

همین مسئله شک ماموران را بیشتر کرد و آنها در ادامه متوجه شدند که در ساعت‌های خاصی از روز یک وانت‌بار که ظاهرا محموله فوم را بارگیری کرده بود از کارگاه خارج می‌شد و بعد از چند ساعت دوباره به کارگاه بر‌می‌گشت. ماموران که مطمئن بودند در این کارگاه فعالیت‌های غیرقانونی انجام می‌شود اقدام به شناسایی تمامی کسانی کردند که به آنجا رفت‌وآمد داشتند. با به‌دست آمدن مشخصات این افراد معلوم شد که برخی از آنها مجرمان سابقه‌دار در زمینه خرید و فروش مخدر شیشه هستند. این اطلاعات شکی برای پلیس باقی نگذاشت که مردان مرموز، کارگاه متروکه را تبدیل به محلی برای تولید شیشه کرده و با جاسازی مواد تولید شده زیر بار فوم، آن را از کارگاه خارج و در شهر توزیع می‌کنند.

باند بین‌المللی

پلیس در ادامه و با تعقیب سایه به سایه مردان مرموز متوجه شد که آنها اعضای یک باند بین‌المللی تهیه و قاچاق شیشه هستند. تحقیقات حاکی از آن بود که فعالیت این باند تنها به داخل کشور منتهی نمی‌شود و آنها بعد از تولید گسترده شیشه، این محموله‌ها را به دیگر کشورها نیز ترانزیت می‌کنند. با این اطلاعات، دستور دستگیری اعضای باند صادر شد و تیم‌های عملیاتی پلیس زیر نظر سرهنگ فتحی، کارگاه را محاصره کردند و بعدازظهر 24 اسفندماه با دریافت دستور قضایی، قدم به داخل کارگاه گذاشتند. در این عملیات یکی از متهمان که در کارگاه حضور داشت دستگیر شد و ماموران در داخل کارگاه با لابراتوار بزرگی روبه‌رو شدند که برای تولید مخدر شیشه راه‌اندازی شده بود.

صندوق میلیاردی

کارآگاهان در ادامه به بازرسی دقیق داخل کارگاه پرداختند. بیش از 5‌تن مواد ساخت مواد‌مخدر صنعتی شیشه، 37 کیلو شیشه و 12‌گوشی موبایل در داخل کارگاه کشف شد اما ماجرا وقتی حساس‌تر شد که ماموران در گوشه‌ای از کارگاه با صندوقی مواجه شدند که داخل آن پر از پول بود. با 10‌میلیارد تومان پول نقد داخل این صندوق معلوم شد که اعضای این باند همانند قاچاقچیان مافیایی، بهترین مکان برای نگهداری از پول‌های حاصل از فروش مواد را داخل کارگاه دانسته و به همین دلیل بسته‌های پول را داخل صندوق جاسازی می‌کردند. همچنین دو خودروی وانت نیز در حیاط کارگاه کشف شد و متهم دستگیر شده برای تحقیقات بیشتر به اداره پلیس انتقال یافت.

باند خانوادگی

متهم که جوانی تحصیلکرده به نام حمید است در بازجویی‌ها اعتراف کرد که این باند را با کمک برادرش راه‌اندازی کرده و 5 نفر دیگر نیز برای تولید و توزیع شیشه با آنها همکاری می‌کردند. او مدعی شد که در مدت فعالیت این باند، آنها موفق شده‌اند میلیاردها تومان پول به جیب بزنند و ده‌ها کیلو شیشه در داخل کشور و در سطح بین‌المللی به فروش برسانند.

سرمایه 60‌میلیاردی

دستگیری حمید کافی بود تا دیگر اعضای باند نیز یکی بعد از دیگری شناسایی شوند. مخفیگاه تمامی آنها در حاشیه پایتخت به محاصره پلیس درآمد و همه اعضای باند بزرگ قاچاق شیشه به دام پلیس افتادند. در این میان یک خودروی زانتیا و سمند از متهمان کشف و توقیف شد و ماموران در تحقیق از آنها دریافتند که این باند از چند سال قبل با راه‌اندازی آشپزخانه‌های تولید شیشه در شهرهای سمنان، قم و اسلامشهر فعالیت مجرمانه خود را شروع کرده و پس از اینکه به سود هنگفتی دست یافته بودند، تصمیم گرفته بودند که کارگاهی نیز در تهران راه‌اندازی کنند تا شبکه مخوف خود را بیش از گذشته گسترش دهند.

آنها اعتراف کردند که در این مدت برای اینکه دستگیر نشوند هر چند ماه یک بار محل فعالیت خود را تغییر می‌دادند تا هیچ ردی از خودشان باقی نگذارند. سردسته باند همچنین اعتراف کرد که او و برادرش در مدت چند سال فعالیت، توانسته بودند سرمایه‌ای بالغ بر 60 میلیارد تومان پول به جیب بزنند و حدود 20 روز قبل از دستگیری نیز به‌دلیل دست یافتن به این سرمایه میلیاردی جشن مفصلی در ویلای مجلل خود در شمال کشور بر‌پا کرده و تمامی کسانی را که به نوعی با آنها در ارتباط بودند به این جشن دعوت کرده بودند.

سرهنگ فتحی، فرمانده انتظامی ویژه شرق استان تهران با اعلام این خبر به همشهری گفت: اقدامات اطلاعاتی و پلیسی گسترده در این پرونده نتیجه داد و خوشبختانه همه اعضای این باند بزرگ در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر شدند.
وی ادامه داد: بعد از انهدام این باند مخوف همه متهمان راهی بازداشتگاه شدند و پرونده نیز برای رسیدگی بیشتر در اختیار قاضی قرار گرفت.

کد خبر 166029
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز