سیدجعفر تشکری هاشمی افزود: شبکه معابر شهری مهمترین عامل شکلگیری و توسعه شهر در ارتباط مابین کاربریها با مراکز و محورهای شهری است و بهمنظور ارتقای سطح سرویس شبکه، راهبردهایی همچون افزایش ظرفیت معابر، اصلاح سلسله مراتب و توسعه شبکه، طراحی و اجرا میشود. وی با تاکید بر وسعت پروژههای شهری و نیز محدودیتهای بودجهای و ضرورتهای برنامهای، خاطرنشان کرد: بر این اساس اجرای 11 پروژه تاثیرگذار در تهران و بهرهبرداری از آنها تا پایان سالجاری در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته تا همراه با توجه ویژه به «حملونقل انسانمحور» با محوریت گسترش امکانات پیادهروی و تسهیلات دوچرخهسواری به مورد اجرا گذاشته شود.
معاون شهردار تهران «ادامه بزرگراه امامعلی» در راستای تحقق تکمیل شبکه کمربندی داخلی تهران را که شمال و جنوب شهر را در محدوده شرق به هم متصل میکند، نخستین پروژه برشمرد و اظهار کرد: بزرگراه امام علی از بلوار ارتش در شمال شرق تهران آغاز شده و بعد از دولتآباد به بزرگراه شهید آوینی متصل میشود و پس از آن متصلکننده طرح حرمتاحرم خواهد بود و به سمت جنوب تهران امتداد مییابد. طول بزرگراه شهید باقری8.6 کیلومتر است و باقیمانده این بزرگراه در شمال برای اتصال به بزرگراه شهید بابایی 2 کیلومتر است. طول بزرگراه زینالدین از سهراه آزمایش تا بزرگراه امام علی 12 کیلومتر است. ادامه بزرگراه شهید همت در غرب پایتخت که از بزرگراه آزادگان بهنام شهید بزرگوار خرازی نامگذاری شده است، تا تقاطع کارونسرا سنگی14.4 کیلومتر طول دارد.
وی «تعریض خیابان پیروزی» بهعنوان یکی از اصلیترین معابر شرق تهران را دومین پروژه اعلام و تصریح کرد: با تعریض این خیابان و برطرف شدن گرههای ترافیکی و روانسازی ترافیک، سرعت عبور و مرور خودروها در مسیر مذکور افزایش قابلتوجهی مییابد.
تشکری هاشمی «احداث تونل صدر- نیایش» بهمنظور پاسخگویی به افزایش تقاضای سفر را سومین پروژه عنوان و اضافه کرد: این پروژه شامل احداث تونل صدر- نیایش با هدف انتقال بار ترافیک صدر به نیایش و افزایش ظرفیت بزرگراه صدر از طریق دو طبقه کردن آن است و پیشبینی میشود احداث پروژه مذکور تاثیر ترافیکی تا 2درصد بر شبکه معابر تهران بر جای بگذارد. وی «ادامه بزرگراه شهید باقری» بهعنوان یکی از محورهای اصلی شهر را دیگر پروژه کلیدی بر شمرد و گفت: این محور به طول 5.7کیلومتر از بزرگراه شهید بابایی آغاز و به بزرگراه شهید دوران منتهی میشود و با اجرای 5.2 کیلومتر باقیمانده بزرگراه شهید باقری کامل میشود که با تکمیل این بزرگراه، ارتباط سریع و مستقیم شمال به جنوب تهران از محدوده شرق برقرار خواهد شد.
معاون شهردار تهران «ادامه بزرگراه یادگار امام(ره)» در امتداد شمال به جنوب تهران را یکی دیگر از پروژههای شریانی اعلام کرد و افزود: ادامه بزرگراه به طول 8.1کیلومتر بین خیابانهای آزادی و شهید دستغیب در اولویت قرار دارد و از جمله دستاوردهای این پروژه میتوان بهبود و تکمیل شبکه بزرگراهی، کاهش ترافیک شهر، تسهیل در رفتوآمد شهروندان و تقسیم بار ترافیک را نام برد. وی «تکمیل خیابان امام خمینی» بهعنوان محور مهم شریانی شرقی - غربی تهران در محدوده مرکزی شهر را پروژه بعدی عنوان و خاطرنشان کرد: تعریض این محور از خیابان کمالی آغاز شده و تا خیابان جیحون امتداد پیدا کرده و پیشبینی میشود تکمیل آن بهبود بیش از 2درصدی در وضعیت شبکه کند و بحرانی برجای بگذارد.
تشکری هاشمی «تعریض خیابان دماوند» بهعنوان یکی از معابر اصلی و پرتردد تهران به طول 2/2کیلومتر را دیگر پروژه کلیدی بر شمرد و اظهار کرد: این طرح از میدان امامحسین و با ساماندهی این میدان قدیمی پایتخت آغاز شده و به چهارراه تهرانپارس ختم میشود؛ ضمن اینکه نیمهشرقی خط یک اتوبوسهای تندرو نیز از این محور میگذرد.
وی «ادامه بزرگراه آزادگان» را در راستای تکمیل رینگ داخلی تهران که شمال، جنوب، شرق و غرب کشور را به یکدیگر مرتبط میکند یکی دیگر از پروژههای شریانی اعلام و تصریح کرد: بهطور کلی بزرگراههای کمربندی که به شکل رینگ محدوده شهرها را احاطه میکنند، از طریق انتقال ترافیک به خارج از شهر بدون ورود و تداخل با ترافیک داخل شهر نقش بسزایی در کاهش ترافیک دارند. معاون شهردار تهران «ادامه بزرگراه شهید زینالدین» بهمنظور تکمیل کمربند شرق و غرب تهران را پروژه بعدی عنوان و اضافه کرد: این بزرگراه به طول 11 کیلومتر در حدفاصل بزرگراه امامعلی تا سهراه آزمایش قرار دارد و بهمنظور حل معضل ترافیک شمال شرق تهران طراحی شده است. وی «ادامه بزرگراه شهید همت» بهمنظور تکمیل شبکه بزرگراهی شرق به غرب تهران را پروژه کلیدی ماقبل آخر برشمرد و گفت: این پروژه که در کاهش بار ترافیک آزادراه تهران - کرج مؤثر است، به طول 7.6 کیلومتر در منتهیالیه غربی تهران در حال اجراست.
تشکریهاشمی «ادامه بزرگراه شهید صیادشیرازی» در حد فاصل خیابان صنایع تا بزرگراه ارتش را آخرین پروژه شریانی اعلام کرد و افزود: از اثرات مثبت این طرح، کاهش بار ترافیک خیابان شریعتی و امکان انتقال ترافیک از بزرگراه ارتش تا میدان سپاه بهمنظور سهولت ارتباط بین شمال و مرکز تهران است. وی با تأکید بر اینکه توسعه شبکه معابر شهری تهران اثرات مثبتی از قبیل کاهش زمان سفر، افزایش دسترسی و روانی حرکت را در بر دارد، ادامه داد: این برنامه با توجه به تراکم در معابر مرکزی شهر و ضرورت تکمیل حلقه بزرگراهی پیرامون هسته مرکزی شهر در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد و در واقع میتوان گفت زیرساختهای حملونقلی مکمل «حملونقل انسانمحور» است.