ندا خرمی: زمانی که قرار شد از شلوغ‌ترین مراکز شهر تهران گزارشی تهیه کنم، تصویری سخت در ذهنم تداعی شد؛ مسیری صعب‌العبور همراه با گرد و خاک و شلوغی؛ مثل تمامی پروژه‌های عمرانی؛‌خاک، گرد و غبار همراه با شلوغی و سر و صدای دستگاه‌های خاکبرداری و ترافیکی که حتی از تصورش هم وحشت داشتم؛ اما زمانی که به میدان امام حسین رسیدم همه تصوراتم به‌هم ریخت چون همه چیز سر جای خودش بود؛ گروهی در زیرگذر سابق مشغول حفاری و خاکبرداری بودند، عده‌ای هم به ساخت و ساز مشغول بودند. در این بین عبور و مرور خودروها در مسیرهای قبلی خیابان دیده می‌شد.

میدان امام حسین یکی از پررفت‌وآمدترین نقاط در مرکز شهر تهران است که ترافیک صبحگاهی آن ساعت‌ها وقت شهروندان را تلف می‌کند. تعریض زیرگذر میدان امام حسین یکی از پروژه‌های جدید شهرداری تهران است که ساخت آن با سرعت ادامه دارد.

در ساعات اولیه صبح و با شروع به کار ادارات و سازمان‌ها و مراکز مختلف آموزشی و... بار ترافیک در خیابان‌ها و اتوبان‌های پایتخت به اوج خود می‌رسد که با احداث پل‌ها و زیرگذر‌ها و عریض کردن خیابان‌ها بسیاری از گره‌های ترافیکی تهران باز شده و یا در حال باز شدن است.

زیرگذر امام حسین چه تغییری خواهد کرد؟!

تعریض و ساخت‌وساز زیرگذر میدان امام‌حسین نخستین پروژه مهم عمرانی سال ۹۱ شهرداری است که از اسفند ماه سال گذشته آغاز شد و طبق وعده داده شده فاز نخست آن14 فروردین به بهره‌برداری رسید که بر این اساس 2خط عمومی از شرق به غرب برای عبور خودروهای شخصی و عمومی و نیز یک خط از غرب به شرق، برای عبور اتوبوس‌های تندرو ایجاد شد.

میدان امام حسین از پرترافیک‌ترین و شلوغ‌ترین مراکز رفت‌وآمدی تهران محسوب می‌شود که قطعا با تکمیل نهایی این پروژه ضمن کنترل ترافیک، حرکت اتوبوس‌های خط یک سامانه اتوبوس تندرو از شرق به غرب آسان‌تر خواهد شد و گام بلندی در خدمات‌رسانی به مردم محسوب می‌شود.

در این پروژه 62هزارو600مترمکعب خاکبرداری و تخریب، 9هزار تن آسفالت و 5هزار و 100مترمکعب حفاری انجام شده است و بر این اساس طول زیرگذر جدید این میدان از 200 متر به 550 متر و عرض آن از 8 متر به 23 متر افزایش یافته است.

سیدمحمدجواد شوشتری مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با تاکید بر اینکه بهره‌برداری کامل از این پروژه در آینده نزدیک صورت خواهد گرفت، گفت: در فاز نخست پروژه ساماندهی میدان امام‌حسین که در آن تعریض زیرگذر صورت گرفت از سمت شمال و جنوب 8متر به عرض محور اضافه شد و براساس قولی که به مردم داده بودیم 14فروردین ماه مسیر شمالی زیرگذر را بازگشایی کردیم و با فاصله اندکی مسیر جنوبی را نیز به‌اتمام می‌رسانیم.

شوشتری اظهار امیدواری کرد که انتقال ترافیک این میدان به زیر زمین و ساخت پیاده‌راهی به‌عنوان فضای شهری در سطح میدان و نیز پیاده‌راه‌سازی‌ در محور خیابان ۱۷شهریور بتواند در درازمدت، شهروندان و به‌ویژه ساکنین این منطقه را به ‌لحاظ برخورداری از فضاهای شهری در شرایط بهتری قرار دهد و فعالیت‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی این محور منجر به رونق کسب و کار در این منطقه شود.

از ویژگی‌های منحصر به فرد این زیرگذر امکان عبور خطوط اتوبوس تندرو است که در این زیرگذر ایستگاهی نیز برای آن درنظر گرفته شده است. این ایستگاه اتوبوس تندرو به طول 60 متر و مسقف بوده و به پله برقی مجهز است تا تمامی شهروندان بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.

مصائب شیرین

خانم مقدم از ساکنان این منطقه از مشکلات احداث این زیرگذر می‌گوید؛« در طول تعطیلات نوروز برخورد ماشین‌آلات راه‌سازی‌ با لوله اصلی، سبب قطعی آب این منطقه شد، نشتی گاز هم از دیگر مشکلات این پروژه بود که طی یک روز با همت مسئولان رفع شد، از طرفی به‌دلیل تعطیلات ایام نوروز و خلوت بودن خیابان‌ها در این محدوده مشکلی در رفت‌وآمد نداشتیم اما بعد از اتمام تعطیلات به‌دلیل استفاده از مسیرهای جایگزین وحجم زیاد خودروها با ترافیک بالایی مواجه بودیم. بهتر بود در این باره خیلی بیشتر اطلاع‌رسانی می‌شد تا مردم گرفتار ترافیک سنگین و سردرگمی در این میدان نشوند».

آقای افرادی از دیگر ساکنان این محدوده می‌گوید: به‌علت انجام عملیات تعریض زیرگذر میدان امام‌حسین دسترسی به خیابان‌های اطراف این محدوده مشکل شده است. در حال حاضر تمامی اتومبیل‌های سواری و اتوبوس‌ها از مسیر زیرگذر همراه با هم تردد می‌کنند که همین امر باعث ایجاد ترافیک بیشتری در این محدوده شده است، امیدوارم با اتمام این پروژه معضل شلوغی و ترافیک این محدوده هرچه زودتر حل شود.

طی پروژه ساخت و تعریض زیرگذر میدان امام حسین، شرکت واحد اتوبوسرانی تهران تغییراتی را برای جابه‌جایی مسافران شهری انجام داده و به‌علت اینکه فعلا اتوبوس‌های برقی نمی‌توانند این مسیر را پوشش دهند برای رفاه حال شهروندان به جای سامانه اتوبوس برقی، تعداد 40دستگاه اتوبوس، خدمت‌رسانی به مسافران را انجام می‌دهند.

طرح پیاده راه ‌سازی‌ میدان امام حسین تا شهدا

در طرح تعریض میدان امام حسین مسیرهای سواره‌رو از سطح به زیر میدان انتقال می‌یابند و پس از اجرای تعریض زیرگذر میدان، سطح آن فقط به عابران پیاده اختصاص پیدا می‌کند و سواره ها برای دسترسی به مسیرهای عبوری شرق به غرب و برعکس از داخل زیرگذر و مسیرهای شرق به شرق و غرب به غرب از طریق دوربرگردان‌ها تردد می‌کنند.

زیرگذری در چهارراه ولیعصر

در طول سال‌های گذشته سازمان زیباسازی شهر تهران فعالیت‌های متعددی انجام داده‌است؛ از پیاده‌راه‌سازی‌ و احداث زیرگذرهای شهری گرفته تا نقاشی دیواره‌های شهری و بسیاری از اقدامات مختلف، از دید بسیاری از شهروندان، این اقدامات در طول‌ سال‌های گذشته، چهره مناسبی به شهر بخشیده است.

از دیگر اقدامات جدید شهرداری تهران می‌توان احداث زیرگذر چهارراه ولیعصر را نام برد؛ با اتصال چهار سوی چهارراه ولیعصر به‌ وسیله احداث زیرگذر تردد سواره و پیاده از یکدیگر جدا خواهد شد و عابران زیر زمین تردد خواهند کرد.
سلیمانی (شهردار منطقه 6) با اشاره به احداث این زیرگذر اظهار کرد: با احداث زیرگذر، نیازی به پل عابر نیست و از سیما و منظر شهری این محوطه نیز صیانت می‌شود.

وی با بیان اینکه زیرگذر چهارراه ولیعصر به 2خط سه و چهار مترو متصل می‌شود، افزود: علاوه بر این، این زیرگذر در 3 ایستگاه اتوبوس تندرو واقع در حریم چهارراه، دارای ورودی و خروجی خواهد بود و به این ترتیب، زیرگذر چهارراه ولیعصر دارای 11 ورودی و خروجی خواهد بود. این زیرگذر به‌نحوی اجرا می‌شود که هیچ حجم بیرونی حتی در مبادی ورودی و خروجی نداشته باشد و پوشش حجیم در ورودی‌ها نصب نخواهد شد.

به گفته مسئولان شهرداری تهران فضای این زیرگذر یک فضای زنده شهری خواهد بود و به لحاظ زیبایی در ساختار آن توجه زیادی خواهد شد. این زیرگذر صرفا یک تونل ارتباطی نخواهد بود تا به این ترتیب از آسیب‌های اجتماعی در آن جلوگیری شود.وجود المان‌ها و فضاهایی برای احداث گالری در این زیر گذر علاوه بر استفاده جاری گذرگاهی آن را به شیوه‌ای مناسب تا سطح یک گالری بزرگ هنری و فرهنگی ارتقا خواهد داد و متناسب با فضای فرهنگی منطقه ساماندهی می‌شود.

کد خبر 166068

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز