همشهری - محمد سرابی: این کار را با مجموعهای از سیاستگذاریها انجام میدهد که بخش زیادی از آن شامل محدودیت ورود و خروج یا تعیین عوارض متفاوت است. برخی از شهرداریها هم با روشهای مخصوص به خود به دنبال تشویق جامعه برای حرکت به سمت خودروهای برقی هستند.
هلند
تبلیغ بنزین سوز ممنوع است
در شهر لاهه تبلیغ فروش خودرو الکتریکی مجاز است اما تبلیغات برای فروش خودروهای بنزین سوز یا هر خودروییی که از سوخت فسیلی استفاده کند به تدریج از ابتدای سال ۲۰۲۵ ممنوع میشود. در مرحله اول تبلیغ خودرو بنزینی در بیلبوردهای بزرگ و حاشیه مسیرهای پیادهروی ممنوع شده است و بعد به دیگر فضایهای شهری هم گسترش پیدا میکند. شورای شهر لاهه اعلام کرده است که وقتی شهر میخواهد تا سال ۲۰۳۰ به «تولید صفر آلایندهها» برسد طبیعی است که نباید شهروندان را تشویق به خرید خودروهای بنزین سوز کند. از طرف دیگر این شهر تعداد زیادی خودرو الکتریکی دارد اما میزان آن نسبت به شهرهای اسکاندیناوی کمتر است. در شهر آمستردام هلند هم تبلیغ فروش خودرو بنزینی ممنوع است اما این کار با لغو قرارداد شرکتهای تبلیغاتی انجام شده نه وضع یک قانون از سوی شورای شهر.
حمل و نقل با خودرو برقی
آمستردام، روتردام، اوترخت، لاهه و در مجموع ۳۰ شهر هلند از ابتدای سال ۲۰۲۵ ورود خودروهای باری بنزین سوز و گازوییل سوز را به برخی از خیابانها ممنوع میکنند. خودروهایی که بستههای پستی را در شهر جابهجا میکنند هم شامل این قانون هستند و به شرکتهای حمل و نقل اعلام شده است که از ونهای الکتریکی برای این کار استفاده کنند. در مقابل ۵۴۰۰ نقطه شارژ خودروهای برقی در لاهه ساخته شده است تا صاحبان خودروهای برقی به راحتی به شارژ دسترسی داشته باشند. مشکل اینجاست که اگر مطابق قانون شورای شهر، تبلیغات هر نوع وسیله نقلیه با سوخت ناشی از نفت ممنوع شود، شرکتهای هواپیمایی و کشتیهای تفریحی هم از تبلیغات شهری منع میشوند.
اندونزی
تبدیل تیرهای چراغ برق به جایگاه شارژ
شهرداری جاکارتا برای حل مشکلات این کلانشهر مجموعهای از راهحلها را به اجرا درآورده که یکی از آنها حمایت از خودروهای برقی تا حدی است که سهم آنها در رفت و آمد شهر به شکل قابل ملاحظه افزایش پیدا کند. زیرساختهای شارژ خودرو در جاکارتا به اندازه شهرهای پیشرو در برقی سازی نیست و به همین دلیل تعدادی از خریداران ترجیح میدهند خودروهای برقی را به صورت کامل خریداری نکنند بلکه آنها در قراردادهایی شبیه اجاره به کار بگیرند تا اگر امکان شارژ کافی وجود نداشت بتوانند آنها را به شرکتها سازنده برگردانند. شهرداری برای افزایش جایگاههای شارژ طرحی برای تبدیل تعدادی از تیرهای برق به ایستگاه شارژ را دارد. با موافقت شرکت برق دولتی، این کار در چند مورد آزمایشی انجام شد و ظاهرا موفقیتآمیز بوده است و اگر ادامه پیدا کند میشود ۲۰۰۰ محل شارژ در جاکارتا ایجاد کرد. در سال ۲۰۲۴ شهر جاکارتا از نظر تراکم خودورهای سواری در بین ۲۰۰ کلانشهر جهان در رتبه ۹ قرار داشت و شهرداری میخواهد تعداد خودروها به نفع خودروهای برقی تغییر دهد.
تغییر خودروهای دولتی
خودروسازانی که قصد سرمایهگذای در تولید خودروها برقی داشته باشند از برخی عوارض شهری معاف میشوند. بنیان صنعت خودروسازی اندونزی از نوع صنایع ژاپنی است اما بازار خودروهای برقی اکنون در اختیار کشور چین و صنایع تسلا قرار دارد. یکی از روشهایی که شهرداری جاکارتا برای بیشتر کردن خودروهای برقی در این شهر به کار بسته است، الزام سازمانهای دولتی به تبدیل منبع انرژی خودروهای خدماتی خود از بنزینی به برقی است. برخی وزارتخانهها در این زمینه همکاری کردند و خودروهای خدماتی مقامهای ارشد خود را از نوع برقی انتخاب کردند و خودروهای قبلی را کنار گذاشتند. تعدادی هم حراج شدند و درآمد ناشی از آن به دولت بازگشت.
نظر شما