همشهری آنلاین: در چند روز گذشته چندین بار موضوع زنده بودن یا شهادت امام موسی صدر از سوی مسئولان لیبی و لبنان مطرح شد. خبر مدفون بودن پیکر امام موسی صدر در یک گور دسته جمعی ابتدا از سوی سخنگوی دولت لیبی و پس از آن از سوی رئیس شورای انتقالی لیبی اعلام و پس از آن به سرعت با تکذیب وزیر امور خارجه لبنان مواجه شد.

به گزارش همشهری آنلاین، در اواخر هفته گذشته شبکه خبری الجزیره به نقل از سخنگوی دولت لیبی مدعی شده بود که پیکر امام موسی صدر از یک گور دسته جمعی در طرابلس کشف شده و برای شناسایی از طریق آزمایش دی ان ای به بیمارستان تحویل داده شده است.

اما موضوع کشف پیکر امام موسی صدر در یک گور دسته جمعی به همین جا ختم نشد و چند روز بعد این خبر از سوی رئیس شورای ملی انتقالی لیبی نیز تکرار شد و مصطفی عبدالجلیل برای نخستین بار اعلام کرد که امام موسی صدر در یک گور دسته جمعی در طرابلس مدفون است.

"مصطفی عبدالجلیل" همچنین انجام نبش قبر و خارج کردن اجساد این گور دسته جمعی را وابسته به حضور نماینده دولت لبنان دانست تا با تکیه بر این شیوه زمینه را برای افزایش اعتمادسازی میان لبنان و لیبی را فراهم کند.

با وجود تأکید دو مقام رسمی کشور لیبی مبنی بر کشف پیکر امام موسی صدر، سیاستمداران لبنانی این خبر را تکذیب کردند و وضعیت امام موسی صدر را نامعلوم اعلام کردند.

"عدنان منصور" وزیر امور خارجه لبنان روز جمعه اظهارات یکی از مسئولان لیبیایی درباره پیدا شدن بقایای پیکر امام موسی صدر را تکذیب کرد تا همچنان سرنوشت امام موسی صدر در هاله‌ای از ابهام باقی بماند.

امام موسی صدر مرجع دینی و سیاسی شیعیان است که پس از هجرت از ایران به لبنان توانست مجلس اعلای شیعیان لبنان را بنیان گذاری کند و رهبری فکری و سیاسی شیعیان این کشور را برعهده بگیرد. وی در سال ۱۳۵۷ به دعوت "معمرقزافی" به لیبی سفر کرد و در آن کشور ربوده و ناپدید شد.

پس از تحولات اخیر کشور لیبی ۲۳ نماینده مجلس شورای اسلامی به وزیر امور خارجه تذکر دادند و از این طریق، پیگیری سرنوشت امام موسی صدر را از طریق کمیته حقیقت یاب سازمان ملل و کنفرانس کشورهای اسلامی خواستار شدند.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز به منظور تسریع پیگیری‌ها، کمیته‌ای را با عنوان "کمیته پیگیری وضعیت امام موسی صدر" با سرپرستی "جواد کریمی‌قدوسی" ایجاد کرد.

کد خبر 166172
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز