اطلاعیه بانک مرکزی برای تغییر رمز کارتهای بانکی، موضوع سوء استفاده از کارتها را جدی تر کرده است. در پی آن بسیاری از بانکها به ویژه بانکهای خصوصی با ارسال پیامکهایی به مشتریان خود خواستار تغییر رمز کارتهای بانکی خود شدهاند.
علاوه بر اطلاعیه بانک مرکزی، بانکهای ملت، کارآفرین، اقتصاد نوین، سامان و برخی دیگر از بانکها پیامکهایی را به مشتریان ارسال و یا اطلاعیههایی را منتشر کردهاند.
اطلاعیه و پیامکهای بانکها
بانک مرکزی در اطلاعیهای به دارندگان کارتهای اعتباری هشدار داد، در پی بروز برخی شایعات در فضای مجازی و به منظور ارتقای سطح ایمنی، ایجاد محدودیت در دسترسی غیرمجاز در شبکه کارتی کشور و حفاظت مشتریان در مقابل مخاطرات احتمالی ناشی از آن، به بانکهای کشور ابلاغ شده ضمن اعلام مراتب به دارندگان کارتهایی که طی چند ماه گذشته رمزخود را تغییر ندادهاند، با مراجعه به خودپردازها یا شعب بانک مربوطه نسبت به تغییر رمز کارت اقدام نمایند.
ضمن پوزش از برخی مشتریان بانکها که ناچار به تغییر اجباری رمز خود هستند، لازم به ذکر است اتخاذ این تمهیدات صرفا به منظور ارتقای سطح ایمنی کارتها صورت پذیرفته و درادامه توصیههای قبلی این بانک و بانکهای کشور مبنی بر رعایت نکات ایمنی در خصوص نگهداری و کاربری کارتها به مشتریان اکیدا توصیه میشود، حداقل هر 3 ماه یک بار نسبت به تغییر رمز اول و دوم (اینترنتی) کارت خود اقدام نموده و از قراردادن رمزهای کارت در اختیار اشخاص دیگر تحت هر عنوان جدا اجتناب کنند.
برخی از منابع خبری مطرح میکنند که این اقدامات امنیتی و انتشار اطلاعیهها در پی موضوع احتمال سوء استفاده از 3 میلیون کارت بانکی توسط فردی صورت گرفته است، اما برخی از مسئولان بانکی مطرح میکنند که انتشار اطلاعیهها به منظور تغییر رمز کارتهای بانکی موضوع جدیدی نیست و بانکها همواره به مشتریان خود این موضوع را هشدار میدهند.
شرکت "ف.ا" اطلاعات بانکی را لو داد
اطلاعات رسیده نشان میدهد: اطلاعات بانکی از شرکت الکترونیکی "ف. ا" به بیرون درز پیدا کرده است. ماجرا این گونه روایت شده است که در پی اخراج یکی از مدیران این شرکت به دلیل اختلاف با مدیریت، این مدیر دیروز شنبه این اطلاعات بانکی را افشا کرده است تا نشان دهد در این شرکت عدم امنیت اطلاعات و روابط ناصحیح در بخش نظارتی سیستم بانکی وجود داشته است.
بررسیها حاکی از آن است که در پی این ماجرا، اطلاعات بانکی 10 بانک کشور لو رفته است.
بانک مرکزی معاون فناوری ندارد
این اتفاقات جدی در نظام بانکی کشور در حالی مشتریان بانکی و دارندگان کارتها را نگران کرده است که بانک مرکزی هم اکنون معاون فناوری ارتباطات و اطلاعات ندارد و مشخص نیست در صورت سوء استفاده احتمالی از حسابهای بانکی چه کسی پاسخگو است و ضرر و زیان مشتریان را چه کسی تقبل خواهد کرد.
هجوم به خودپردازها
ارتقای امنیت کارتهای بانکی با صدور اطلاعیه و افزایش نگرانیهای مردم به موضوعی تبدیل شده است که مسئولان بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر باید پاسخگوی آن باشند و برای افزایش کیفیت کارتها اقدام نمایند.
مشاهدات مهر حاکی از هجوم مردم به خودپردازهای بانکی برای تغییر رمز کارتهای بانکی است و مردم نگران سوء استفاده از حسابهای خود هستند.
یکی از افرادی که برای برداشت پول به یکی از دستگاههای خودپرداز مراجعه کرده بود گفت: کارتهای بانکی از اعتبار لازم برخوردار نیستند و نظام بانکی هر چند وقت یکبار باعث نگرانی مردم میشود.
یک مقام آگاه در بانک ملی گفت: این بانک همواره به مشتریان خود حتی از طریق دستگاههای خودپرداز برای تغیر رمز هشدار میدهد و در اطلاع رسانی صحیح به مردم در این زمینه مدعی است.
وی با بیان اینکه تاکنون گزارشی مبنی بر سوء استفاده از کارتهای بانک ملی گزارش نشده است، عنوان کرد: اقدام اخیر بانک مرکزی در پی انتشار اطلاعیه بانک ملی برای جلوگیری از سوء استفاده کارتهای بانکی صورت گرفته است.
وی افزود: تغییر دورهای رمز کارتهای بانکی هر دو ماه یکبار به مشتریان توصیه میشود و این رمزها نباید دائمی باشد، بانک مرکزی از مشتریان بانکی بابت تغییر رمز پوزش خواسته است اما این کار باید توسط مشتریان انجام شود.
بانک ملی ایران در اطلاعیه خود در این زمینه آورده است: یکی از حربههای اصلی کلاهبرداران اینترنتی، هدایت کاربران پرداختهای الکترونیکی به سمت سایتهای مشابه سایت اصلی و ذخیره کردن اطلاعات شخصی کاربر و سوء استفاده بعدی از این اطلاعات است.
بر این اساس لازم است هنگام استفاده از درگاههای پرداخت الکترونیکی، کاربران از طریق کنترل محتوای آدرس بار ( Address Bar) مرورگر ( Browser) خود مطمئن شوند از پروتکل امن https به جای پروتکل ناامن http استفاده میشود و در عین حال کاربران حتماً از صفحه کلید مجازی موجود در سایت برای ورود اطلاعات بهره برند.
همچنین سیستمهای مورد استفاده در تراکنشهای مالی، حتماً باید دارای نرم افزارهای ضدویروس (Anti virus) و ضد جاسوسی(Anti Spy) بوده، ضمن اینکه سیستم عامل و نرم افزارهای مذکور باید به روز باشد. کاربران برای پرداختهای الکترونیکی بهتر است از رایانههای شخصی به جای رایانههای موجود در اماکن عمومی و کافینتها استفاده کنند.
حفظ اطلاعات محرمانه شخصی کاربری به شرح نام کاربری (User Name)، کلمه عبور (Password )، رمز دوم کارت و cvv2 و پرهیز از ارسال آنها به صورت نامه الکترونیکی و پیام کوتاه، تعویض فوری کلمه عبور و رمز دوم کارت در صورت افشای عمدی یا غیرعمدی آنها و تعویض کلمات عبور در فواصل حداکثر یک ماهه از دیگر تأکیدات بانک ملی ایران است.
ضمنا لازم است کاربران در انتخاب کلمه عبور و رمز دوم کارت دقت کافی را داشته باشند، بدین صورت که کلمات عبور به صورت ترکیبی از حروف کوچک و بزرگ و اعداد و علائم مجاز انتخاب شوند.
همچنین روابط عمومی بانک اقتصاد نوین نیز اطلاعیهای را در این زمینه منتشر کرد. روابط عمومی این بانک صدور اطلاعیه تغییر رمز کارت بانکی را رویه ای عادی و در راستای حفظ امنیت مشتریان میداند و عنوان میکند که هیچ گونه سوء استفادهای از کارتهای این بانک صورت نگرفته است و گزارشی در این زمینه مطرح نشده است.
بانک اقتصادنوین در اطلاعیهای از مشتریان خود که از خدمات کارت این بانک استفاده میکنند خواست به صورت ادواری نسبت به تغییر رمز کارت خود اقدام کنند. به منظور افزایش ضریب امنیتی توصیه میشود دارندگان انواع کارتهای بانک اقتصادنوین نسبت به تغییر رمز کارتهای خود به صورت ادواری اقدام کنند. مشتریان بانک اقتصادنوین میتوانند با استفاده از دستگاههای خودپرداز این بانک نسبت به تغییر رمز کارتهایشان اقدام کنند.
بانک سامان هم روز گذشته اطلاعیهای را مبنی بر ارتقا سامانه امنیتی کارتهای الکترونیکی منتشر کرد که در این اطلاعیه آورده است: در راستای ارتقا امنیت این کارتها احتمال دارد که برخی از مشتریان در مراجعه به پایانههای مختلف بانک نتوانند خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند. لذا در صورت مواجهه با چنین شرایطی صرفا با تغییر رمز کارت خود میتوانید به راحتی خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنید.
122.5 میلیون کارت بانکی وجود دارد
تا پایان اسفند سال 90 در مجموع کارتهای بانکی 28 بانک کشور 122 میلیون و 562 هزار و 588 مورد بوده است که از این تعداد، 31 میلیون و 356 هزار و 676 کارت به تهران و 91 میلیون و 205 هزار و 913 کارت به سایر استانها مربوط میشود.