سعید قدیمی در گفتگو با مهر، درباره جدیدترین مصوبات درس معارف اسلامی، اظهار داشت: یکی از کمیتههای فعال در وزارت علوم، کمیته معارف اسلامی است و از گروههای مهم وزارت علوم در شورایعالی برنامهریزی به شمار میآید همچنین تعداد واحدهایی که در مقطع کارشناسی گروه معارف تدریس میشود حدود 10 درصد ظرفیت آموزشی کشور است.
وی با تاکید بر اینکه تمام رشتهها نیز باید نوعاً درسهای این 10 درصد را بگذرانند، گفت: تمام برنامههای این گروه درسی در دستور کار قرار دارد که اگر سن دروس بیش از 5 سال است مورد بازنگری قرار گیرند؛ البته سعی شده به منظور ایجاد کیفیت در زیرساختهای درس معارف، بازنگریهایی صورت گیرد.
رئیس شورایعالی برنامهریزی آموزشعالی، از دو گام مهم وزارت علوم برای درس معارف اسلامی خبر داد و اظهار داشت: اصلاح اساسنامه گروه معارف و بازنگری در اعضای کمیتههای این درس، مهمترین گامهایی است که در این زمینه برداشته میشود.
به گفته قدیمی، همچنین کمیتهای در وزارت علوم ماموریت یافته که تمام متون آموزشی گروه معارف را بر اساس شاخصهایی که در شیوهنامه تدوین و بازنگری سرفصلها در اختیار دانشگاهها قرار داده شده، نقد کند.
این مقام مسئول در وزارت علوم بر این باور است در صورتیکه این اقدام انجام شود در سالهای آینده ارتقای کیفی نسبت به وضعیت موجود در معارف اسلامی حاصل خواهد شد.
وی تاکید کرد: وقتی در مقام مقایسه بر میآییم مشاهده میکنیم متونی را که گروه معارف تهیه کرده شاخصهای به روز بودن، بومی بودن، کارآمدی و شاخص مهم ارزشمداری را در بر داشته است.
مدیر کل دفتر پشتیبانی و حمایت آموزشعالی درباره جدیدترین وضعیت استادان رشته معارف اسلامی در دانشگاهها، اظهار داشت: استادان این رشته بر اساس آییننامههای موجود فعالیت میکنند اما یکی از مباحثی که میان استادان معارف مطرح میشود، افزایش کمیت تعداد استادان دروس معارف است.
وی خاطرنشان کرد: به همین منظور، کمیته جذب در وزارت علوم این مسئولیت را پیدا کرده که در جذب استادان معارف اسلامی اقدام کند.
قدیمی گفت: علاوه بر این، وزارت علوم در نظر دارد که از ظرفیت استادان سایر گروهها به ویژه گروههای علوم انسانی مثل الهیات و فقه برای درس معارف اسلامی بهره گیرد.