به گزارش همشهری آنملاین، وحید عالمیان رئیس گروه ریاضی دفتر تألیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه نظری، در زمینه علل تغییر در محتوای کتاب ریاضی گفت: محتوای کتاب ریاضی پایه اول متوسطه در راستای تألیف کتاب ریاضی پایه ششم ابتدایی و پس از نقد و ارزیابی این کتاب و کتابهای پایههای اول و دوم راهنمایی سابق، تهیه شده است.
وی سند برنامه درسی ملی، راهنمای برنامه درسی ریاضی و نتایج پژوهشهای انجامشده را مبنای تألیف این کتاب دانست و افزود: پس از تولید محتوای آموزشی توسط یک تیم 10نفره شامل کارشناسان، معلمان ریاضی و متخصصان، محتوای آموزشی متناسبسازی شده است.
عالمیان با اشاره به اینکه نظرات سازنده معلمان ریاضی خبره و باتجربه استانها در فرایند برنامهریزی و تولید لحاظ شده است، افزود: این محتوا توسط کارشناسان گروه هماهنگی متوسطه، متخصصان، کارشناسان مجرب، معلمان ریاضی و پایگاه کیفیتبخشی استانها اعتباربخشی شده است.
رئیس گروه ریاضی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پروش همچنین به شاخصهای این کتاب پرداخت و گفت: آموزش و یادآوری راهبردهای حل مسئله، بالا بردن توانایی حل مسئله، پرورش مهارتهای فکری، کاربردی کردن درس ریاضی در زندگی دانشآموزان و ملموس کردن مفاهیم ریاضی در محیط پیرامونی آنان، از شاخصهای برجسته این کتاب است.
وی ادامه داد: فعالیتمحور بودن، ارتباط منطقی مفاهیم ریاضی پایه ششم و اول متوسطه، افزایش قدرت استدلال در دانشآموز و بازنماییهای متفاوت یک مفهوم در آموزش، از دیگر شاخصهای کتاب جدید است .
عالمیان با اشاره به اینکه هریک از فصول 10گانه کتاب ریاضی، از 4 درس با مفاهیم گوناگون تشکیل شده است، گفت: تصویر در ابتدای هر فصل، موجب ارتباط تصویری دانشآموز با معانی و مفاهیم ریاضی میشود. معلم در ادامه فرایند آموزش، با فعالیتهای دستورزی، مفاهیم موردنظر را برای دانشآموز معنادار میکند و درنهایت سرعت آموزش تسریع میشود.
به گفته وی، فعالیتهای آغازین هر درس برای مفهومسازی، کار در کلاس بهمنظور ارزیابی معلم از دانشآموز و دانشآموز از خود و تمرینهای آخر درس با هدف تثبیت در امر یادگیری، طراحی شده است.
رئیس گروه درس ریاضی با اشاره به اینکه تمرینهای مروری پایان هر فصل، در راستای همافزایی ارتباط میان اهداف کلی دروس یک فصل تهیه شده است، افزود: علاوهبرآن، تمرینهای مروری در میان فصول نیز تعبیه شده است که تضمینکننده ارتباط معنایی بین فصول مختلف کتاب است.