یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۵:۳۶
۰ نفر

مرتضی رئیسی*: خیرین مدرسه ساز از نعمت‌های بزرگ الهی وجلوه هایی از انسان‌های متعالی هستند که به غیراز روز جزا، معنویت و رستگاری به چیز دیگری نمی‌اندیشند.

 آنها بهترین نمونه و سمبل ایثار، گذشت و بخشش هستند؛انسان‌هایی که می‌بخشند بی‌آنکه دیده شوند؛ انسان‌هایی که می‌بخشند تا نزد خدا بخشیده شوند.

خیرین همان‌هایی هستند که راه صلاح و رستگاری را در بخشش دیده‌اند در بخششی که جز با عشق و صداقت ممکن نمی‌شود. خیرین وارستگانی آسمانی هستند که در زمین مسکن دارند و چون باران، بی‌هیچ منتی بر فرزندان این سرزمین فرو می‌آیند. آنها داشته‌های خود را امانتی می‌دانند که در دستانشان به ودیعه گذاشته شده است.

آری این اسوه‌های سخاوت و تواضع که با دستان سبز خود بذر عشق می‌کارند تا نو‌نهالان باغچه تعلیم و تربیت از بی آبی نخشکند و سرزمین خشک و بی‌آب و علف بیسوادی آنها را در پنجه غول آسای خود نمیراند. کلام و قلم قاصر از آن است که به وصف این فرشتگان زمینی بنشیند و بتواند قداست و بزرگی آنها را به تصویر بکشد چرا که آنان خود اندیشمندانی نیک سیرت هستند که همواره با بخشش، نیازهای آموزش و پرورش را برآورده کرده‌اند. امروزه در بسیاری از نقاط کشور تشکلی از وجود پرخیر آنها ایجاد شده است.

جشنواره خیرین مدرسه ساز نیز هر ساله به‌منظور تکریم و تجلیل از خیرین و نیکو‌کارانی که به کمک نظام تعلیم و تربیت کشور آمده اند، برگزار می‌شود تا زمینه‌ای برای حضور بیشتر مردم جهت کمک به اداره نظام تعلیم و تربیت کشور فراهم شود. آموزش و پرورش افتخار می‌کند که توانسته اعتماد خیرین مدرسه ساز را به‌خود جلب کند چرا که سال گذشته تعهد خیرین در قالب زمین‌های اهدایی و تعهدات در زمینه ساخت فضا، تجهیزات و سایر کمک‌ها به 970 میلیارد تومان رسید و سالانه نیز60 درصد تعهدات آنها عملیاتی می‌شود و این مهم نشان‌دهنده علاقه و اعتماد آنها به آموزش و پرورش و دانش‌آموزان و در نهایت نظام تعلیم و تربیت کشور است.

امیدواریم سال 1391 نیز شاهد ثبت رکورد خوبی در زمینه تعهدات خیرین مدرسه ساز به نظام آموزش و پرورش کشور باشیم هر چند که سال 91 سال ویژه‌ای در زمینه تعهدات و اجرای نیات پاک خیرین مدرسه‌ساز خواهد بود. خوشبختانه تشکل‌های مردمی مدرسه‌ساز روز‌به‌روز گسترش می‌یابد و در این بین تکریم و تجلیل از خیرین وظیفه‌ای است که به‌عهده مسئولان کشور گذاشته شده است. با توجه به سابقه تاریخی ایران اسلامی، ظرفیت‌های نیکوکاری بزرگی در کشور نهفته است و بدون شک از تمام پتانسیل‌های موجود در نیکوکاران و خیرین در داخل و خارج از کشور هنوز نتوانسته‌ایم استفاده کنیم.

یکی از برنامه‌های ما این است تا در کشورهایی که در جوار ایران واقع شده و ظرفیت کمک به همنوعان ما وجود دارد، مراسم تکریم و تجلیل برگزار کنیم تا از این طریق نیات خیر آنها اجرایی شود. به‌عنوان مثال در امارات متحده عربی جشنواره خیرین را برگزار خواهیم کرد چرا که دولت نیز نظر مساعدی به مدارس خارج از کشور دارد تا فرزندان این مرز و بوم در سایر کشور‌ها در مدارسی تحصیل کنند که برازنده آنها باشد به‌این دلیل که برخی از مدارس در خارج از کشور، در سطح فرزندان این مرز و بوم نیست، بنابراین باید دامنه فعالیت این نهادهای مردمی در سطح کشور گسترش یابد و در این مسیر باید از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور استفاده شود و مجامع خیرین به خارج از کشور گسترش یابد و به دنیای امروز شناسانده شوند.

تشکل خیرین مدرسه‌ساز مختص کشور ایران است و در هیچ جای دنیا چنین تشکل مردمی که صرفا برای نظام تعلیم و تربیت و مدرسه‌سازی‌ باشد، وجود ندارد و بخش قابل توجهی از نیاز‌های آموزش و پرورش به‌ویژه در زمینه مدرسه‌سازی‌ و تجهیزات را خیرین و مردم نیکوکار تامین می‌کنند به‌طوری که حضور و کمک‌های مردمی تا عمق مناطق آموزش و پرورش پیش رفته است. به امید روزی که نهادهای مردمی مشابه برای نهادینه کردن فرهنگ کار خیر و خدا‌پسندانه در تمام شئون اجتماعی جامعه اسلامی ایران تسری یابد.

*معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور

کد خبر 168204

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز