مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۱
۰ نفر

گروه شهری: اعتبارات عمرانی و فاینانس و اعتبارات ارزی مترو اگر در چند سال گذشته به‌طور کامل محقق شده بود، در حال حاضر پایتخت دارای 155کیلومتر متروی در دست بهره‌برداری و 40کیلومتر تونل ساخته شده بود که این مقدار می‌توانست ظرفیت جابه‌جایی مسافران مترو را از 2میلیون نفر در روز به حدود 4میلیون نفر برساند.

به گزارش همشهری، در حال حاضر پایتخت تهران دارای126 کیلومتر مسیر ساخته شده مترو است که میانگین تعداد مسافران آن در روز به حدود 2میلیون نفر می‌رسد. با وجود این، محقق‌نشدن اعتبارات مورد نیاز مترو در زمان مقرر به‌خصوص اعتبار مصوب مجلس از محل تسهیلات حساب ذخیره ارزی، خسارت‌های فراوانی برای شهروندانی که ساعت‌ها وقت خود را در ترافیک می‌گذرانند و مجبورند آلودگی هوا را تحمل کنند، به‌دنبال داشته است.

به گفته هابیل درویش، مدیر عامل مترو بخشی از این خسارت‌ها را می‌توان در مواردی چون محقق نشدن صرفه جویی به مبلغ 1246 میلیارد تومان در شهر تهران ناشی از نرسیدن به ظرفیت 4میلیون سفر در روز، افزایش آلودگی هوا از بابت تردد حدود 3میلیون و 500 هزار خودرو در حال تردد در پایتخت، مصرف حدود 82میلیون لیتر بنزین در روز و هدر رفت میلیون‌ها ساعت از وقت شهروندان اشاره کرد.

این در حالی است که طبق قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب سال 1386 مجلس شورای اسلامی مقرر شده سهم حمل‌ونقل ریلی از سفرهای درون شهری از ابتدای امسال به 30 درصد برسد. طبق همین قانون اعتبارات مورد نیاز به میزان 40 هزار میلیارد ریال در بخش درون شهری در هر سال تعیین و دولت مجاز شده است این اعتبارات را در ردیف متمرکز از محل درآمد عمومی، صرفه‌جویی حاصل از اجرای این قانون و حساب ذخیره ارزی تامین و در بودجه سنواتی منظور کند.

همچنین در قانون استفاده از تسهیلات ذخیره ارزی برای حمل‌ونقل عمومی شهرها به تاریخ 26 اسفند ماه 1388 نیز آمده است که دولت مکلف است مبلغ یک میلیارد دلار از کل 2میلیارد دلار مصوب برای توسعه متروی تهران و کلانشهرها را برای اجرایی کردن طرح‌های جامع حمل‌ونقل و ترافیک تا پایان سال 1389 از محل حساب ذخیره ارزی یا هر عنوان دیگر به‌صورت تسهیلات در اختیار شهرداری‌های مربوطه قرار دهد ضمن اینکه تسهیلات منظورشده به‌عنوان بخشی از سهام 50درصدی دولت تلقی شده و تضمین بازپرداخت 100درصد آن به‌عهده دولت خواهد بود.

این قانون که در طول سال89 به بهانه‌های مختلف از سوی دولت اجرایی نشد در بودجه سال1390 و طبق بند22 ماده واحده در رابطه با استفاده از صندوق توسعه ملی برای قطار شهری برای بار دوم در نظر گرفته شد اما این تمدید قانون نیز نتوانست دولت را مجاب به رعایت قانون و پرداخت اعتبارات مترو کند و در طول سال گذشته این شهروندان تهرانی بودند که بهتر از هر مقام و مسئولی شرایط ویژه مترو سواری در پایتخت را از نزدیک تجربه کردند.

همچنین نگاهی به بودجه‌های عمرانی پرداخت شده از سوی دولت از سال 87 تا‌کنون نشان می‌دهد که دولت در سال 87 معادل 72.3 درصد، در سال 88 معادل 95.5، در سال 89 معادل 67.1 و در سال 90 معادل 74.5 درصد اعتبارت عمرانی را به شرکت متروی تهران و حومه پرداخت کرده است در حالی که مجموع اعتبارات پرداخت نشده رقمی معادل258.5 میلیارد تومان را شامل می‌شود. مقایسه ارقام یاد‌شده نشان می‌دهد که درصورت تخصیص بموقع و کامل اعتبارات مورد نیاز مترو، این روزها شهروندان می‌توانستند شرایط بهتری را در بهره‌برداری از مترو داشته باشند و به جای اینکه قطارهای نو درگمرک معطل بمانند، مسافران صدای سوت آنها را در تونل‌های مترو می‌شنیدند.

کد خبر 169212
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز