جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۸:۲۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: با تغییر مصوبه کمیسیون تلفیق در ساعات آخر شب چهارشنبه و تجدید نظر در مصوبه قیمت بنزین از سوی نمایندگان عضو این کمیسیون، ابهام در مورد سرنوشت بنزین در بودجه 86 بار دیگر افزایش یافت.

اعضای کمیسیون تلفیق درحالی‌که پس از چندبار  رای گیری، بر مصوبه پیشین یعنی عرضه بنزین با قیمت 150 تومان بدون سهمیه‌بندی اصرار داشتند و با توجه به آیین نامه داخلی مجلس احتمال تغییر این مصوبه وجود نداشت، با رای گیری که در آخرین لحظه رخ‌داد، پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برای دو‌نرخی شدن بنزین یعنی عرضه سهمیه‌ای با قیمت 100 تومان و قیمت آزاد برای مازاد بر مصرف ، با رای مثبت نمایندگان تصویب شد.

به گفته محمد‌شاهی‌عربلو رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در این جلسه با رای نمایندگان، 60 میلیون لیتر بنزین بصورت روزانه باید بصورت سهمیه‌بندی شده توزیع شود که حدود 20 لیتر بنزین به خودروهای عمومی مثل تاکسی ها و مسافرکش‌ها و موتور تحویل می‌شود و برای خودروهای شخصی نیز روزانه تا 5 لیتر قابل عرضه است.

براساس این مصوبه هر مقدار بیشتر از سهمیه تعیین شده از سوی دولت با قیمت واقعی به خودروها تحویل می‌شود.

به گفته شاهی‌عربلو براساس این مصوبه بنزین سهمیه بندی با نرخ 100 تومان از سه‌ماهه دوم سال عرضه می‌شود.. در مصوبه تاکید شده است که نحوه و میزان سهمیه‌بندی توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزارت نفت پیشنهاد و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

سهمیه‌بندی شامل خودروهای شخصی، تاکسی‌ها، خودروهای مسافرکش و موتورها می‌شود ولی خودروهای دولتی باید بنزین را به قیمت آزاد تهیه کنند.

وی افزود:در مصوبه همچنین به دولت تکلیف شده تا نرخ دوم بنزین را به نحوی تنظیم کند که کل نیاز داخلی برطرف شود و بیش از 5/2 میلیارد دلار تصویبی در بودجه برای واردات هزینه نشود.در این مصوبه تاکید شده که دولت می‌تواند تا آخر خرداد‌ماه سال 86 سهمیه‌بندی را با اولویت کارت سوخت عملی کند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هر‌دو ‌مصوبه کمیسیون تلفیق را واجد مشکلاتی دانست وگفت : مشکل مصوبه قبلی آثار تورمی بود و مشکل مصوبه دوم مشکل سهمیه بندی و دو‌نرخی شدن.

وی تاکید کرد: تا طرح مسئله بنزین درصحن علنی حدود پانزده روز وقت وجود دارد و نمایندگان از مرکز پژوهش‌ها خواسته‌اند کار علمی در‌این زمینه انجام دهد. نمایندگان نیز خود در این مدت با نظر خواهی‌هایی که از مردم خواهند کرد به هر یک از پیشنهادات مورد اشاره یا راه سومی رای خواهند داد.

شاهی‌عربلو تاکید کرد: کمیسیون اقتصادی خواهان یافتن راهی است که آثار اقتصادی مخرب را در زندگی مردم کاهش دهد.

مخالف آیین نامه

در این زمینه علی اکبر آقایی رییس کمیسیون عمران نیز که از طرفداران پیشنهاد افزایش قیمت به 150 تومان بود با اشاره به رای گیری‌های مکرر در مورد بنزین، تاکید کرد که در روز آخر برخلاف آیین نامه داخلی و به رغم مخالفت برخی اعضای کمیسیون پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه مطرح و رای گیری شد و در‌نهایت رای آورد.

وی افزود: با این مصوبه قیمت بنزین با سهمیه بندی 20 تومان افزایش می یابد . درحالی‌که مبلغ افزایش مورد نظر هیچ تاثیری بر مصرف ندارد و سهمیه بندی موجب بروز مشکلات اجتماعی و فساد اقتصادی می‌شود.

وی تاکید کرد: مسئله بنزین بیشترین تنش را در هنگام طرح در صحن علنی خواهد داشت و احتمال تغییر مصوبه کمیسیون وجود دارد.

آقایی افزود: اکثر نمایندگان با سهمیه‌بندی و دو‌نرخی شدن مخالف هستند ولی باید انتظار کشید و دید که روند بررسی در صحن علنی مجلس چگونه خواهد کرد.

کد خبر 16968

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز