دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

وقتی راه می‌روی و مغازه‌ها را دید می‌زنی علاوه بر پوست باید مراقب چشم‌هایت هم باشی! شاید بگویی بی‌خیال بابا، من که چشم تو چشم خورشید نمی‌اندازم. چه کار به خورشید دارم؟

با خودت فکر ‌می‌کنی با تنگ کردن چشم‌ها و نگاه نکردن مستقیم به خورشید مشکل حل می‌شود، اما باید بدانی همان‌قدر که اشعه‌های آفتاب برای پوست مضر است، می‌تواند برای سلامت چشم‌ها هم دردسرساز باشد. وقتی بِر و بِر مدام جلوی رایانه نشسته‌ای و دنبال بازی انگری‌برد هستی، مراقب چشم‌هایت باش!

وقتی می‌روی استخر و می‌گویی بی‌خیال عینک شنا، یاد چشم‌هایت باش!

چشم‌های ما بسیار آسیب‌پذیر و حساس‌ هستند!

به همین خاطر با سیما لطفی، چشم‌پزشک، به گفت‌و گو می‌نشینیم.

  • حالا که فصل گرما آغاز می‌شود و بحث عینک‌های آفتابی به میان می‌آید، شما چه توصیه‌ای برای نوجوانان دارید؟

استفاده از عینک آفتابی مناسب ضروری است. متأسفانه نوجوانان به جای این‌که به کیفیت عینک آفتابی توجه کنند، بیش‌تر به زیبایی و فرم عینک‌ها توجه دارند. شاید بهتر باشد اول بگوییم چرا باید از عینک آفتابی استفاده کنیم؟ تابش شدید آفتاب و وجود اشعه‌ی ماورای بنفش، استفاده از عینک‌های آفتابی را ضروری می‌کند. چشم تنها جایی است که قسمتی از آن را پوست نمی‌پوشاند؛ مثل قرنیه و ملتحمه که به‌طور مستقیم در معرض تابش اشعه‌ی‌ ماورای بنفش قرار دارد. تابش مستقیم اشعه‌ی ماورای بنفش و بازتابی که از مناطق مختلف دارد، باعث می‌شود ملتحمه و قرنیه تحت تأثیر قرار بگیرد.

  • عینک آفتابی مناسب چه عینکی است؟

استانداردهای عینک‌های آفتابی باید به گونه‌ای باشد که قابلیت جذب 99 تا 100 درصد از اشعه‌ی ماورای بنفش خورشید یا UV را داشته باشد. عینک آفتابی باید از مراکزی که مجهز به دستگاه‌های سنجش UV هستند، خریداری‌شود و من توصیه می‌کنم از خرید عینک آفتابی از دست‌فروش‌ها خودداری شود. اتفاقاً عینک آفتابی درست مثل عینک طبی با مشورت متخصص باید انتخاب شود.

  • اما چیزی که الان نوجوانان بسیار با آن درگیر هستند، استفاده‌ی بیش از حد رایانه است و آسیب‌های چشمی آن!

استفاده‌ی بیش از حد از رایانه و بدون استراحت دادن به چشم بسیار خطرناک است. مانیتور‌ها پرتوهای الکترومغناطیسی دارند و تأثیر آن‌ها باعث می‌شودکه پدیده‌ای به نام خیرگی در چشم ایجاد شود. البته این پدیده وقتی شما کتابی را که صفحات آن گلاسه است می‌خوانید، به این صورت حس می‌کنید که برق آن چشم شما را اذیت می‌کند، یا حتی موقع نگاه کردن به تخته سفید (وایت‌بورد) این احساس را خواهید داشت. بنابراین هر چند وقت یک بار مژه باید زد و به نقطه‌ای در دور دست خیره شد. مهم ترین علایم استفاده‌ی زیاد از رایانه، خستگی چشم، خشکی چشم و‌ تاری دید است.

  • استخرها هم مشکلاتی را برای چشم ایجاد می‌کنند؟

کلر موجود در آب استخرها بیش از هر چیز روی چشم اثر منفی می‌گذارد. این کلر موجب تحریک و قرمزی چشم می‌شود و استفاده از عینک شنا برای پیشگیری از آسیب به چشم ضروری است.

قرمزی و التهاب چشم پس از خروج از استخر، نشانه‌ی آسیب به چشم است و در استخر باید حتماً از عینک شنا استفاده شود.کلری که در آب استخرها هست موجب تحریک چشم می‌شود و در درازمدت برای سلامت چشم مشکل‌ساز خواهد شد.

  • و نصیحت آخر درباره‌ی مراقبت از چشم‌ها...

چشم‌ها ساختمان پیچیده و حساسی دارند و به مراقبت جدی احتیاج دارند، پس مراقب آن‌ها باشیم.

کد خبر 170418
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز