همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به توزیع جمعیت دانشجویی در رشته‌های تحصیلی مختلف در سطح کشور در سال 90-89 گفت: بر این اساس 80 درصد دانشجویان در 22 رشته تحصیل می‌کنند.

دکتر رضا عامری امروز در مراسم دومین همایش بین المللی انجمن آموزش عالی ایران، آمایش آموزش عالی (نظریه‌ها و تجارب) که در محل پردیس دانشگاه مازندران برگزار شد، افزود: بر این اساس رشته‌های مدیریت، حسابداری، مهندسی کامپیوتر، مهندسی عمران، حقوق، مهندسی برق، علوم تربیتی، معماری، الهیات، مکانیک، زبان انگلیسی، روانشناسی، دینی، زبان فارسی، ریاضی، مهندسی کشاورزی، مهندسی صنایع، تربیت بدنی و علوم ورزشی، خدمات عمومی، جغرافیا، زیست شناسی و علوم زراعی از جمله رشته‌هایی هستند که بیشترین جمعیت دانشجویی کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

وی افزود:‌به عنوان نمونه بیشترین جمعیت دانشجویی کشور در رشته مدیریت تحصیل می‌کنند که این رشته 314 هزار دانشجو و به عبارت دیگر 10 درصد دانشجویان را به خود اختصاص می‌دهد.

وی با اشاره به طرح آمایش آموزش عالی با بیان اینکه از سال 88 بحث ماموریت گرایی آموزش عالی مطرح شد، گفت: در این زمینه 30 کمیته آمایشی در استان‌های مختلف شکل گرفت تا طی آن اولویت‌ها، نقاط قوت و ضعف‌ها و نیازهای خود را بررسی کنند.

وی افزود: پس از دستیابی به وضعیت موجود در صدد شدیم که به سمت وضعیت مطلوب آموزش عالی سوق پیدا کنیم که تمامی این موارد منجر به تهیه سند آمایش آموزش عالی شد که مورد تایید سطوح مختلف قرار خواهد گرفت تا آموزش عالی کشور در آینده بر اساس این موضوع شکل گیرد.

عامری همچنین با اشاره به برخی آمارهای به دست آمده در طرح آمایش، گفت: 38 درصد دانشجویان ما در دانشگاه آزاد، 23 درصد در دانشگاه پیام نور، 10 درصد در دانشگاه جامع علمی کاربردی، 8 درصد در مراکز آموزش عالی مستقل، 14 درصد در وزارت علوم و 0،51 درصد در سایر دستگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند.

مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم با بیان اینکه در حال حاضر دارای 180 هزار متقاضی برای ورود به مقطع دکترا هستیم، گفت: تا 5 سال آینده این تعدادمتقاضیان به 300 تا 400 هزار نفر خواهد رسید.

کد خبر 170766

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز