گروه بورس: مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران از انتشار 233میلیارد تومان اوراق مشارکت طرح‌های برقابی از طریق سیستم بانکی از اول خرداد خبرداد.

سید محمد رضا رضا‌زاده در گفت‌وگو با همشهری در عین حال تاکید کرد: اگر بورس یا فرابورس اطمینان بخشی بیشتری برای سرمایه‌گذاران ایجاد کنند ما آماده‌ایم تا امکان مبادله ثانویه بخشی از اوراق مشارکت طرح‌های برقابی را از طریق بورس یا فرابورس دنبال کنیم.او افزود: از ابتدای خرداد ماه 233میلیارد تومان اوراق مشارکت طرح‌های شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران از طریق شعب منتخب بانک سپه در سراسر کشور به عموم مردم عرضه خواهد شد.

وی با بیان اینکه این اوراق از طریق سیستم بانکی قابلیت بازخرید دارند، افزود: نرخ سود این اوراق 20درصد و دوره مشارکت سرمایه‌گذاران 4ساله است، ضمن اینکه این اوراق معاف از مالیات هستند.او در پاسخ به این پرسش که نرخ بازخرید اوراق چقدر است تاکید کرد: خریداران این اوراق اگر در سال اول قصد فروش اوراق را داشته باشند 18درصد در سال دوم 19.5درصد و در سال‌های بعد 20درصد سود دریافت خواهند کرد.

به گفته او طرح‌هایی که این اوراق برای تکمیل‌شان فروخته می‌شود، در حال اتمام یا نزدیک به بهره‌برداری هستند و بخشی از آنها تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسند.محمد‌زاده تاکید کرد: سد و نیرو‌گاه گتوند تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد و 4 واحد نیروگاهی سد سیاه بیشه هم تا آخر امسال وارد مدار می‌شود. در سد سیمره هم کار آبگیری آغاز شده و نخستین واحد نیروگاهی این سد تا پایان سال می‌تواند وارد مدار تولید شود.

اطمینان بخشی بورس

او درباره نحوه و میزان انتشار اوراق مشارکت طرح‌های برقابی کشور در سال گذشته گفت: سال گذشته اوراق مشارکت طرح‌های برقابی کشور در 4 مرحله منتشر و فروخته شد که 2 دوره آن در نیمه اول سال انجام شد اما به‌دلیل نحوه تدوین بسته سیاستی- نظارتی بانک مرکزی و تاکید بر عرضه اوراق در بورس، با استقبال زیادی مواجه نشد ولی طی مرحله دوم که در نیمه دوم سال انجام شد با توجه به مصوبه بعدی شورای پول و اعتبار و صدور مجوز عرضه اوراق مشارکت از طریق بانک‌ها و همچنین افزایش نرخ سود اوراق، استقبال خوبی از اوراق مشارکت برقابی شد.

به گفته او سال گذشته در مجموع 900میلیارد تومان اوراق مشارکت طرح‌های برقابی در کشور فروخته شد و اوراق مشارکتی که در آغاز سال‌جاری فروخته می‌شود نیز در ادامه همین طرح است.او با اشاره به اینکه طی سال گذشته اوراق مشارکت عرضه شده از طریق بازار سرمایه با استقبال چندانی مواجه نشد در پاسخ به این پرسش که آیا قرار نیست امسال پذیره نویسی یا معاملات ثانویه این اوراق در بورس انجام شود؟

گفت: اگر بورس تهران اطمینان‌سازی‌ بیشتری برای فروش این اوراق انجام دهد ما آمادگی داریم تا بخشی از معاملات ثانویه این اوراق را از طریق بورس به سرمایه‌گذاران عرضه کنیم و حتی برنامه فروش اوراق مشارکت و انجام معاملات آن را در بورس توسعه دهیم.رضا‌زاده تاکید کرد: اما در گام نخست بورس باید این اطمینان خاطر را به سرمایه‌گذاران بدهد، که می‌توانند به راحتی این اوراق را از طریق بازار سرمایه باز خرید کنند.

انتشار صکوک اجاره

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در ادامه از ارائه پیشنهاد انتشار اوراق صکوک اجاره در کنار اوراق مشارکت خبر داد و گفت: بانک مرکزی آیین‌نامه انتشار اوراق صکوک اجازه را تدوین، تصویب و ابلاغ کرده است و منتظریم تا بانک مرکزی مصادیق انتشار این اوراق را اعلام کند تا ما مرحله اول انتشار اوراق صکوک اجاره را آغاز کنیم. او تاکید کرد: پیشنها‌دهای ما برای انتشار اوراق صکوک اجاره آماده است، اما منتظر تعیین مصادیق انتشار این اوراق از طریق بانک مرکزی هستیم.

کد خبر 171109
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز