یکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۴۷
۰ نفر

معاون پیشگیری اداره کل سلامت شهرداری تهران با تاکید بر اینکه عرضه مواد دخانی در کیوسک‌های مطبوعاتی غیرمجاز است، گفت: مجمع امور صنفی همکاری مناسبی در این زمینه نداشت.

 ‌رضا قهرمانی در نشست خبری هفته بدون دخانیات که در محل ساختمان شماره 2 وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: شهر بدون دخانیات در 2سال گذشته از سوی شورای شهر تهران تصویب شد. بر این اساس برنامه‌های اجرایی را در سطح شهر تهران درنظر گرفتیم. البته هفته بدون دخانیات بر شدت این برنامه‌ها می‌افزاید. وی از برگزاری حدود هزار کارگاه و کلاس در مناطق 22 گانه تهران در هفته بدون دخانیات خبر داد و گفت: برپایی برنامه‌های ورزشی با موضوع بدون دخانیات، نصب برچسب‌هایی با موضوع دخانیات در 4 هزار اتوبوس و 8 هزار تاکسی در سطح شهر تهران، توزیع 45 میلیون نایلکس در میادین تره بار با عنوان «سیگارها خاموش، اراده‌ها روشن»، گرفتن سیگار از سیگاری‌ها و اهدای گل به آنها و... از جمله اقدامات شهرداری است که در هفته بدون دخانیات در سطح شهر تهران انجام می‌دهد.قهرمانی درباره اقدامات شهرداری در زمینه ممنوع بودن عرضه دخانیات در کیوسک‌های مطبوعاتی افزود: همکاری‌های بین‌بخشی در تهران ارتباطی به شهرداری ندارد. در زمینه دکه‌های روزنامه فروشی نیز باید گفت که شهرداری تهران در این زمینه به‌عنوان مالک و طبق قانون مالک و مستاجر جلسات مختلفی را با مجمع امور صنفی در تهران برگزار کرد. در این زمینه کارها خوب پیش رفت و جلسات این موضوع بالغ بر یک‌سال به طول انجامید.

وی با بیان اینکه بنا بر اظهار دارندگان کیوسک‌های مطبوعاتی، 50درصد درآمد آنها از محل عرضه مواد دخانی است، ادامه داد: به‌دنبال جلسات برگزار شده این کیوسک‌ها در گام اول همکاری خوبی داشتند و عرضه مواد دخانی را از معرض دید خارج کردند اما در گام‌های بعدی مجمع امور صنفی همکاری خوبی نداشت و حتی این موضوع به طرح دعوی در محاکم نیز انجامید. هرچند شهرداری موضوع را در محاکم مطرح کرد اما مجمع امور صنفی علیه ما حکم گرفتند. در مجموع باید گفت که جمع‌آوری عرضه مواد دخانی در کیوسک‌های مطبوعاتی و بحث ساماندهی عرضه مواد دخانی عزم جدی تمام حوزه‌های مربوطه را می‌طلبد. وی گفت: کیوسک‌های مطبوعاتی طبق قرارداد شهرداری با آنها، مجاز به عرضه مواد دخانی نیستند. در مجمع امور صنفی پیشنهاد کردیم که برای موضوع درآمد آنها از محل عرضه مواد دخانی، راه‌های جایگزین درنظر گرفته شود اما متاسفانه همکاری مناسبی از سوی صنف جراید نداشتیم.

استقرار بیش از 30ایستگاه سلامت با موضوع دخانیات در مرکز تهران

معاون اجتماعی، فرهنگی منطقه7 از استقرار 38ایستگاه سلامت با موضوع دخانیات در سطح محله منطقه خبر داد. محمود منیعی با اعلام خبر فوق گفت: این برنامه در راستای ترویج فرهنگ عدم‌استعمال دخانیات با مشارکت اعضای کانون‌های اجتماعی حوزه سلامت منطقه برگزار می‌شود که طی آن از شهروندان تهرانی درخواست می‌شود برای حفظ و ارتقای سلامت خود و خانواده حداقل یک روز از مصرف دخانیات خودداری کنند.

معاون اجتماعی، فرهنگی منطقه7، ادامه داد: این برنامه در سطح منطقه7 در محدوده خیابان بهشتی حد فاصل خیابان شریعتی - اتوبان مدرس و خیابان مطهری حد فاصل اتوبان مدرس - خیابان شریعتی برگزار می‌شود. منیعی اظهار داشت: در هفته بدون دخانیات در راستای شعار امسال سازمان جهانی بهداشت هشدار دخالت‌های صنایع دخانی چندملیتی را متوقف کنیم برنامه‌های متنوعی از روز چهارم آغاز شده و تا دهم خرداد ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: براساس برنامه‌های پیش‌بینی شده در این هفته برنامه‌های متنوعی در سطح منطقه همچون، حساس‌سازی‌ و ارتقای سطح آگاهی شهروندان در سنین مختلف درخصوص مضرات مصرف دخانیات، اجرای برنامه‌های آموزشی، بر پایی نمایشگاه و ایستگاه سلامت، برگزاری مسابقات با موضوع دخانیات، برگزاری نمایش و تئاتر با موضوع دخانیات، پیاده روی نمادین و تورهای تفریحی و آموزشی و مراسم نمادین دفن سیگار و قلیان و گرفتن سیگار از سیگاری‌ها و اهدای گل اجرایی می‌شود. تهیه و توزیع اقلام آموزشی، افتتاح مراکز بدون دخانیات، راه‌اندازی کلینیک ترک سیگار، تقدیر از ترک‌کنندگان سیگار، تجلیل از حامیان کنترل دخانیات و برگزاری نمایشگاه کتاب و مسابقه بادبادک‌ها در دستور کار اداره سلامت است.

توفیق صددرصدی در هیچ‌یک از مواد قانون مبارزه با دخانیات را نداشته‌ایم

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به کاهش جزئی در استعمال سیگار در کشور درباره توفیق در اجرای مواد قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات گفت: توفیق صددرصد در هیچ‌یک از مواد این قانون نداشتیم اما توفیقات نسبی در برخی از مواد قانون را شاهد هستیم.

دکتر کاظم ندافی در نشست خبری هفته بدون دخانیات گفت: هدف کلی وزارت بهداشت از برنامه کنترل دخانیات، کاهش بار بیماری‌های غیرواگیر است. نخستین نکته در این هدف آن است که افراد جدید از کشیده شدن به سمت استعمال دخانیات منع شوند و افرادی که مصرف‌کننده هستند در جهت ترک اعتیاد آنها اقدام شود. همچنین کمک شود که افراد از معرض دود دست دوم یا تحمیلی دخانیات در امان باشند.

وی ادامه داد: برای رسیدن به این اهداف، 6راهبرد اصلی در تمام دنیا مورد توافق قرار گرفته که در ایران نیز دنبال می‌شود. پایش مصرف دخانیات و سیاست‌های پیشگیرانه از جمله راهبردهایی است که در جهت آن اقداماتی در کشور صورت گرفته است. به این ترتیب سالانه وضعیت مصرف دخانیات در کشور با هدف کنترل دخانیات، انجام می‌شود.

وی پیگیری میزان اجرای قوانین و مقررات را از دیگر راهبردها در جهت کنترل و مبارزه با دخانیات عنوان کرد و گفت: تنها راه رسیدن به اهداف در کنترل و مبارزه با دخانیات، اجرای کامل قوانین و مقررات است. همچنین وظیفه ماست که با ترویج موضوعات سلامتی مردم را از دود دست دوم دخانیات به‌ویژه در اماکن عمومی آگاه کنیم. کلینیک‌های ترک و مشاوره ترک دخانیات نیز در وزارت بهداشت و در بخش خصوصی فعال است.

ندافی هشدار درباره عواقب مصرف دخانیات را از دیگر راهبردهای کنترل و مبارزه با استعمال مواد دخانی عنوان کرد و گفت: درج هشدارهای بهداشتی روی پاکت‌های دخانیات جزو قوانین است و چند سالی است که در کشور در حال اجراست. ممنوعیت تبلیغات محصولات دخانی نیز از دیگر پیگیری‌هایی است که وزارت بهداشت در این زمینه فعال است. همچنین افزایش مالیات بر مواد دخانی از دیگر راهبردهای اساسی برای کنترل دخانیات در دنیاست که نشان داده با افزایش قیمت، مصرف مواد دخانی کاهش یافته است.

وی افزود: براساس گزارش‌های دنیا حتی کشورهایی که با قدمت چندین ده ساله در حال پیگیری راهبردهای کنترل دخانیات هستند، صد درصد در این زمینه موفق نشده‌اند چرا که این موضوع کاری بزرگ است و از طرف دیگر شرکت‌های دخانیاتی چند ملیتی دست از مقابله نمی‌کشند بر همین اساس امسال شعار مقابله با دخالت‌های صنایع دخانی در برنامه‌های کنترل دخانیاتی از سوی سازمان جهانی بهداشت انتخاب شد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره اقدامات وزارت بهداشت برای بازرسی از ادارات و سازمان‌های دولتی با توجه به قانون منع استعمال دخانیات در نهادهای دولتی گفت: وزارت بهداشت بازرسی روتین از ادارات ندارد اما اگر شکایتی داشته باشیم رسیدگی می‌کنیم.به گفته ندافی میزان شیوع مصرف سیگار در مردان کشور از سال1386 تاکنون حدود 22 تا 23درصد باقی مانده است اما میزان شیوع مصرف سیگار در زنان کشور از 8/1درصد به 26/1درصد رسیده است و متاسفانه افزایش اندکی از استعمال دخانیات را در زنان کشور مشاهده می‌کنیم اما به‌طور کل استعمال مواد دخانی در هر دو جنس زن و مرد 12درصد بوده که به 7/11درصد رسیده است و کاهش جزئی در این زمینه مشاهده می‌شود.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تاکید بر آنکه اجرای کامل قوانین کنترل دخانیاتی مستلزم آن است که این قوانین به خواست عمومی تبدیل شود، ادامه داد: در بحث اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات می‌توان به ماده 5 این قانون مبنی بر الصاق تصاویر بهداشتی روی پاکت‌های سیگار اشاره کرد.

وی افزود: الصاق این تصاویر و مجاب کردن شرکت دخانیات نسبت به این موضوع کار راحتی نبود اما باید گفت که در بحث کنترل مواد دخانی و از جمله قلیان در قهوه خانه‌ها، سفره خانه‌ها و رستوران‌ها موفق نبودیم. بسیاری از افرادی که قلیان عرضه می‌کنند، مجوز هیچ شغلی ندارند. مشخص است که دستگاه‌های مربوطه باید با این مباحث برخورد کنند. وزارت بهداشت پیگیری‌های لازم را در این زمینه انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: افزایش مالیات بر محصولات دخانی نیز تا سال گذشته دنبال می‌شد اما این موضوع امسال به مشکل برخورده است. در مورد ممنوعیت تبلیغات مواد دخانی نیز می‌توان گفت که به ندرت در فیلم‌های سینمایی مشاهده می‌شود که استعمال دخانیات صورت گیرد. وزارت بهداشت تمام این موارد را پیگیر است. ندافی ادامه داد: در مجموع توفیق صد در صد در اجرای هیچ‌یک از مواد قانون جامع مبارزه با دخانیات نداشته‌ایم اما توفیق نسبی در برخی از مواد قانون مشاهده می‌شود. قطعا هیچ کشوری از دنیا نتوانسته است 6راهبرد اساسی کنترل و مبارزه با دخانیات را به‌صورت کامل اجرایی کند. رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پایان از تغییر شماره ارتباطات مردمی وزارت بهداشت به 1490 از فردا خبر داد و گفت: مردم می‌توانند موارد خلاف قوانین کشور را با این شماره تلفن در میان گذارند.

کد خبر 172076

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز