روزهای هفته مبارزه با دخانیات به‌شرح ذیل نامگذاری شده است:

سیگار

1- پنجشنبه چهارم خرداد تهران بدون دخانیات
2- جمعهپنجم خرداد تقویت ارزش‌های دینی سدی در برابر ترفندهای صنایع دخانی
3- شنبه ششم خرداد قلیان ترفندی دیگر از سوی صنایع دخانی
4- یکشنبه هفتم خرداد نوجوانان، جوانان و زنان هدف اصلی صنایع دخانی
5- دوشنبه هشتم خرداد کنترل دخانیات یک مسئولیت همگانی
6- سه‌شنبه نهم خرداد رسالت قوای سه‌گانه در برابر گسترش روزافزون مواد دخانی
7- چهارشنبه دهم خرداد دخالت‌های صنایع دخانی چند‌ملیتی را متوقف کنیم

قلیان ترفندی دیگر از سوی صنایع دخانی 6/3/1391

بیشتر مصرف‌کنندگان قلیان سیگار نیز مصرف می‌کنند.
صنایع دخانی اغلب به صورت مستقیم و غیرمستقیم سالم و بی‌ضرر بودن مصرف قلیان را نسبت به سیگار تبلیغ می‌کنند.
مصرف قلیان بین جوانان، نوجوانان و زنان افزایش یافته است و بین نوجوانان13 تا 15ساله طی سال‌های 82 تا 86، 2 برابر شده است.

مصرف‌کنندگان قلیان و اطرافیان آنها که در معرض دود تحمیلی آن قرار دارند مبتلا به انواع سرطان‌ها، بیماری‌های عروقی و تنفسی می‌شوند.

زنانی که در طول دوران بارداری از قلیان استفاده می‌کنند وزن نوزادشان هنگام تولد کمتر از حد طبیعی است.
چروکیدگی پوست، پیری زودرس، تیرگی زیرچشم، زردی و فساد دندان‌ها از آثار استفاده از قلیان است.
استفاده مشترک از قسمت دهانی قلیان عاملی در انتقال بیماری‌های واگیردار همچون سل و هپاتیت است.
تولید و عرضه تنباکوهای معطر و یا معسل ترفندی دیگر از سوی صنایع دخانی برای جذب جوانان، نوجوانان و زنان است.
با مصرف قلیان مقادیر زیادی منواکسیدکربن، فلزات سنگین و ترکیبات شیمیایی سرطان‌زای حاصل از احتراق زغال، مواد ایجاد‌کننده حرارت و توتون استنشاق می‌شود.

مصرف‌کنندگان قلیان در هر وعده مصرف معادل 100- 80نخ سیگار دود دریافت می‌کنند.
خطر ابتلا به سرطان ریه در افرادی که قلیان مصرف می‌کنند 5 برابر افرادی است که مصرف‌کننده این محصول نیستند.
تنباکو و توتون مورد استفاده در قلیان معمولا بی‌کیفیت‌ترین و نامرغوب‌ترین انواع موجود است.

نوجوانان، جوانان و زنان هدف اصلی صنایع دخانی 7/3/1391

* ممنوعیت کامل دخالت‌های صنایع دخانی در برنامه‌های کنترل دخانیات می‌تواند از جوانان و نوجوانان در برابر این محصول مرگبار محافظت کند.
* عبارات فریبنده‌ای مانند سیگارهای لایت یا سبک یا توتون‌میوه‌ای راهی برای گمراه‌کردن جوانان، نوجوانان و زنان از سوی کمپانی‌های دخانی است.
* 5 میلیون نفر از افراد زیر 18سال در دنیا سرانجام در اثر مصرف سیگار دچار مرگ می‌شوند.
* 20درصد از افراد سیگاری در جهان را زنان تشکیل می‌دهند و اکثر آنها مادران و زنان خانواده هستند.
* باورهای غلط نظیر اینکه مصرف دخانیات موجب محبوبیت بین همسالان، بزرگ و بالغ شدن، آزادی و استقلال و کاهش اضطراب می‌شود باعث فریب نوجوانان و جوانان شده و این باورها موجب گرایش آنان به مواد دخانی و افزایش مصرف آن می‌شود.
* تاثیر همسالان بر جوانان و نوجوانان در گرایش به مصرف دخانیات بیش از والدین است.
* جوانان سالم آینده‌سازان جامعه سالم و عاری از دخانیات هستند.
* نه گفتن به نخستین نخ سیگار مهارتی کارآمد برای نجات جوانان و نوجوانان از چنگال صنایع دخانی است.
* افزایش آگاهی و تقویت مهارت‌های لازم در جوانان راهکارهایی جهت مقابله با ترفندهای صنایع دخانی است.
* ممنوعیت استعمال مواد دخانی در اماکن عمومی راهی برای مصون ماندن جوانان و نوجوانان نسبت به مصرف دخانیات است.
* نوجوانان، جوانان و زنان، هدف اصلی کمپانی‌های چندملیتی تولید دخانیات هستند.

کنترل دخانیات یک مسئولیت همگانی 8/3/1391

با افزایش آگاهی عمومی، از مصرف دخانیات و ترفندهای صنایع دخانیاتی جلوگیری کنیم.
به‌دلیل افزایش جمعیت نسل جوان و نوجوان، این گروه بازار ایده‌آلی برای فروش محصولات دخانی و مصرف آن هستند.
صنایع دخانی تو را گرفتار می‌کند، با ترفندهای آنان مقابله کنید.
بر اساس برآوردهای بانک جهانی 2تا 3 برابر هزینه مصرف دخانیات، صرف درمان بیماری‌ها، ناتوانی‌ها و مرگ‌های زودرس ناشی از استعمال دخانیات می‌شود.
سیگار مسئول 12/5درصد کل مرگ‌هایی است که در جهان روی می‌دهد.
برای دنیای بدون دخانیات متحد شویم.
کودکان باید دور از دخانیات رشد کنند.
دخانیات، دشمن سلامتی است.
40درصد از افراد غیرسیگاری جامعه در معرض استنشاق تحمیلی دود سیگار هستند.
استنشاق تحمیلی دود سیگار موجب مرگ ناگهانی نوزادان می‌شود.
در حال حاضر نیمی از کودکان جهان در معرض تنفس هوای آلوده به دود سیگار هستند.

سلامتی، ارمغان ترک سیگار

40ماده سرطان‌زا در دود جانبی سیگار وجود دارد.
مصرف سیگار یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد سرطان و دیگر بیماری‌هاست.
احتمال سیگاری شدن فرزندان افراد سیگاری، بیش از افراد غیرسیگاری است.
با ترک سیگار سالم و با نشاط شوید.
90درصد از مرگ‌های ناشی از سرطان ریه در افراد سیگاری به‌وقوع می‌پیوندد.

رسالت قوای سه‌گانه در برابر گسترش روز افزون مواد دخانی 9/3/91

هرگونه تعامل با صنایع دخانی از طرف سیاستگذاران در مورد سیاست‌های کنترل دخانیات منع شده است.
لازم است همه بخش‌های دولت آگاهی لازم را درباره دخالت‌های صنایع دخانی بزرگ در اجرا و تدوین سیاست‌های سلامت عمومی داشته باشند.
دولت و مؤسسات دولتی نباید هیچ‌گونه منفعت مالی از صنعت دخانی داشته باشند مگر آنکه صنعت دخانیات در انحصار دولت باشد.
افزایش قیمت و مالیات سیگار و سایر محصولات دخانی یکی از راهکارهای مقابله با ترفندهای صنایع دخانی در ترویج مصرف این مواد است.
افزایش 70درصدی قیمت محصولات دخانی 25درصد میزان بروز مرگ ناشی از دخانیات را کاهش می‌دهد.
تبعات بعدی خصوصی‌سازی‌ شاید دیر بروز کنند. بازبینی صنایع خصوصی‌سازی‌ شده مشخص می‌کند که خصوصی‌سازی‌ منتهی به بهره‌وری و سودآوری می‌شود؛ چیزی که همیشه حکایتگر افزایش تولید است ولی اگر تولید افزایش یافته توسط تولید‌کنندگان سیگار با مصرف بالاتر به‌دست آید، می‌تواند موجب تاثیر منفی بر سلامت عمومی شود.
پیشبرد برنامه‌های کنترل دخانیات و اجرای مطلوب قوانین، همیاری و همکاری قوای سه‌گانه را می‌طلبد.

دخالت‌های صنایع دخانی چندملیتی را متوقف کنیم 10/3/1391

درخواست حمایت و مشارکت صنایع دخانی در سازماندهی، ترویج یا اجرای برنامه آموزشی برای جوانان و نوجوانان باید متوقف شود.
پیشنهاد کمک در تدوین قانون یا سیاست کنترل دخانیات از سوی صنایع دخانی ممنوع است.
درج تصاویر هشداردهنده روی بسته‌بندی‌های مواد دخانی راهی برای کاهش استعمال مواد دخانی است.
افزایش مالیات و در نتیجه افزایش قیمت‌ها مؤثر‌ترین راه کاهش و ممانعت از مصرف دخانیات در میان جوانان است.
افزایش تولید محصولات دخانی ترفندی جهت مبارزه با پدیده قاچاق از سوی صنایع دخانی است.
طبق گزارش بانک جهانی تحت عنوان مهار اپیدمی، دولت‌ها و اقتصاد کنترل دخانیات، تئوری‌های اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که صنعت به نوبه خود از وجود قاچاق سود خواهد برد. مطالعات روی اثرات قاچاق نشان می‌دهند که وقتی سیگارهای قاچاق شده درصد بالایی از فروش کلی را تشکیل می‌دهند، میانگین قیمت برای تمام سیگارها، با مالیات و بدون مالیات، نزول خواهد کرد و باعث افزایش فروش سیگار به‌طور کلی می‌شود.

قاچاق باعث تحریک مصرف هم از راه مستقیم (از طریق فروش خیابانی محصولات دخانی ارزان‌قیمت) و هم از راه غیرمستقیم (از طریق فشار برای کم کردن یا پایین نگه داشتن مالیات‌ها) می‌شود.
مدارک بازگوکننده این هستند که شرکت‌های چندملیتی دخانیات ایران را تنها به‌عنوان یک بازار مصرف نگاه نمی‌کنند بلکه به‌عنوان کانالی که بتوان سیگارهای قاچاق را به دیگر کشورها رساند، قلمداد می‌کنند.
به‌طور کلی، مدارک صنعت دخانیات نشان می‌دهند که ایران به‌عنوان یک میدان مبارزه در نظر گرفته شده؛ جایی که انحصار ملی دخانیات می‌تواند خدشه‌دار شود، مقامات دولتی می‌توانند گمراه شوند و سلامت جسمی ایرانیان می‌تواند قربانی سود سهامداران کمپانی‌های بزرگ تولیدکننده سیگار شوند.
هدف هر کمپانی، فروش بیشتر محصولات خود و به‌دست آوردن سود بیشتر است. ایجاد بازارهای جدید و افزایش سهم بازار از این محصولات قسمتی از استراتژی رسیدن به این هدف است.
موفقیت استراتژی‌های کمپانی‌های چندملیتی دخانیات بر اساس معیارهای زیر سنجیده می‌شود:
- نفوذ به بازار از طریق واردات غیرقانونی
- ضعیف کردن انحصار دولتی با کاهش سهم بازار محصولات خانگی و فروش قانونی
- متقاعد کردن سیاستگذاران برای بازکردن درهای بازار
- به‌دست آوردن حق قانونی برای واردات قانونی و تولید انواع سیگار خارجی
- مسدود کردن بازار غیرقانونی و به دست گرفتن بازار از راه‌های قانونی

کد خبر 172146

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز