همشهری آنلاین: رییس موقت مجلس نهم در نطق پیش از دستور در جلسه علنی٬ گفت: کشورهای غربی مطمئن باشند در ایران اسلامی کسی برای این سبک‌سری‌های دیپلماتیک ارزشی قائل نیست‌.‌

علی لاریجانی در نشست علنی امروز ( سه‌شنبه ۱۶ خرداد) در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی پارلمان به مذاکرات ایران و 1+5 در مسکو اشاره کرد و اظهار داشت: با اینکه دو هفته به مذاکرات آتی هسته‌ای در مسکو مانده است، هیاهوی غربی‌ها در این زمینه که مذاکرات مسکو وقت پایانی است، وگرنه قطعنامه دیگری را آمریکائی‌ها مهیا کرده‌اند، چیزی جز بازیگری ناشیانه نیست.

وی خطاب به غربی‌ها و آمریکا ادامه داد: اگر شما می‌خواهید برای حل و فصل مسائل مذاکره کنید، چگونه است که نتایج مذاکره را از قبل مشخص کرده‌اید.

لاریجانی همچنین تصریح کرد: از یک طرف پیغام می‌دهید و از طرف دیگر عربده سیاسی به راه می‌اندازید؛ این یک پس‌رفت سیاسی برای دیپلماسی ایالات متحده است که در یک زمان هم حجله عروسی راه بیندازد و هم فغان‌نامه منتشر می‌کند.

رئیس موقت مجلس نهم افزود: مطمئن باشند در ایران اسلامی کسی برای این سبک‌سری دیپلماسی ارزشی قائل نیست.

رئیس موقت مجلس نهم همچنین با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در سالگرد رحلت امام خمینی (ره)٬ افزود: در سالگرد رحلت امام خمینی و همچنین سالروز ولادت امام علی (ع) با تحلیل و ارزیابی جامع رهبر معظم انقلاب اسلامی از راه طی شده انقلاب اسلامی روبه‌رو شده‌ایم‌ که نقطه اوج دستاورد ملت ایران را در حیات عزتمندانه توصیف کردند و به راستی بیان شد که ترس آمریکا و قلدر‌های صحنه بین‌المللی از ایران هسته‌ای نیست بلکه از ایران اسلامی است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی٬ با بیان این‌که تمام حقیقت این انقلاب در این نکته نهفته است که اسلام ناب محمدی عامل وحدت صفوف ملت شد و پیوند‌ها را عمیق کرد تا جایی که برای بقای آن با همه هستی مجاهدت کردند، گفت: اسلام بود که انقلاب ما را به متن توده‌های امت در کشورهای اسلامی پیوند زد، نه راهی که غرب‌زدگان و ملی‌گراها یا چپ‌‌زدگان با سر و صدا مطرح کردند و نه اسلام التقاطی که در دوره‌های مختلف عده‌ای آن را به عنوان سخن روز اسلام بیان کردند.

رئیس موقت در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی٬ ادامه داد: طبعا در مهندسی این حیات عزتمندانه اسلامی توجه کانونی به علت موجده آن که همان اسلام ناب محمدی است، اهمیت دارد و رشد علمی و تکنولوژیک تلاش در جهت تحقق عدالت و مردم‌سالاری و پیشرفت و آبادانی و دفاع از حیثیت مسلمانان و مستضعفان اضلاع دیگر آن را تشکیل می‌دهد.

وی تأکید کرد: نکته مهم اینجا است که حفظ این عزتمندی اسلامی در گرو حفظ این ویژگی رکنی حرکت انقلاب اسلامی است که مسئولیت آن برعهده قوای سه‌گانه کشور است و مطمئنا ایستایی در حرکت مرگ آن است لذا باید جدیت در پویایی حرکت انقلاب در ابعاد مختلف دغدغه مهم دست‌اندر‌کاران نظام باشد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، رئیس موقت مجلس ادامه داد: در این زمینه باید به چند نکته توجه داشت، نکته اول این است که بر کسانی که از ابتدای انقلاب درگیر مسائل حساس کشور بودند، پوشیده نیست که این توفیقات مرهون راهبری کشتی انقلاب توسط ولی فقیه زمان بوده است؛ چه در عهد امام (ره) و چه در دوره رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در برخی دوره‌ها رخوت و سستی در پیگیری دانش‌ها و فنون بنیادین حاصل می‌شد٬ این رهبری بود که با توجه دادن اذهان ملت و مسئولان را به هدف مهم انقلاب سمت و سو می‌دادند حتی در مسئله هسته‌ای ایران که با موذی‌گری غرب مواجه شدیم، زمانی با تحلیل‌های سست در داخل حتی پیگیری طرح سه فوریتی در این زمینه روبه‌رو شدیم و این رهبری بود که مسیر درست را مشخص کردند تا امروز ایران اسلامی صاحب فناوری هسته‌ای شده است.

لاریجانی افزود: در مسائل حساس منطقه به خصوص در ۱۰ سال اخیر که ایالات متحده رفتار ماجراجویانه‌ای را با تخیل مدیریت جهانی خود رقم زد و با جنگ‌افروزی‌های مکرر روبه‌رو بودیم تا انقلاب‌های اخیر کشورهای اسلامی که موج بیداری اسلامی را در جغرافیای تمدن اسلامی به نمایش گذاشت، این رهبری و ولایت فقیه بود که با استراتژی محکم و عمیق حرکت ملت را به سوی عزتمندی باعث شد، بنابراین جدای از بحث مشروعیت افعال سیاسی کشور که با تبعیت از ولایت امر محقق می‌شود، تجربه سیاسی چند دهه گذشته این پیام را دارد که طی طریق عزتمندانه در امواج متلاطم بین‌المللی در گرو درک، فهم و تحقق راهنمایی‌های رهبر فرزانه انقلاب است.

رئیس موقت مجلس٬ تصریح کرد: دوم این‌که اسلامیت نظام در پناه تئوریزه کردن تفکر اسلامی در ساحت‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی عملی می‌شود. اگر اسلام موتور محرک حرکت انقلاب بوده و موجب اعتلای نام ایران در صحنه سیاسی امروز شده است، باید توجه داشت هنوز بسیاری از ابعاد فکر اسلامی در زمینه حکومت‌داری شکل مدون به خود نگرفته است٬ این علو درجه وقتی به نقطه قله انقلاب می‌رسد که نظریه‌پردازی لازم از متن و روح اسلامی سامان می‌یابد و صرف گرته‌برداری مدل‌های معمول فاصله بگیریم.

لاریجانی افزود: به عنوان مثال عدالت مبنای تکون مدینه فاضله اسلامی در نسوج اسلامی است اما آیا تصور همه مسئولان و نخبگان از این اصل مهم یکسان است؟ ممکن است ابعاد مشترکی مثل قانونگذاری یا حرکت به سوی محرومین در همه آنها مشترک باشد اما آیا همه مولفه‌های عدالت اجتماعی اسلامی همین امور است٬ آیا حضور حوزه اقتصاد به طور عام از نظر اسلامی دارای نظام مدونی است؟ اگر هست، تئوری آن چیست.

وی افزود: این مسئله در اصل مهم امر به معروف و نهی از منکر که عامل صیانت اجتماعی در مدینه اسلامی است، چگونه باید نظام یابد، این‌ها در بسیاری از امور دیگر که جنبه نظریه‌پردازی دارد، می‌تواند حرکت اسلامی انقلاب را عمیق کند.

نماینده مردم قم در مجلس نهم٬ گفت: سوم، تحقق آرمان‌های رهبری در دهه پیشرفت و عدالت است که همانگونه که متذکر شدند، به تلاش فراگیر و همه‌جانبه در عرصه دانش و فناوری و آبادانی کشور و عدالت‌ورزی و توجه به فرهنگ و تعمیق مردم‌سالاری منوط است و قوای سه‌گانه در همفکری عالمانه با یکدیگر می‌توانند شرایط تحقق آن را فراهم کنند یعنی مشورت‌پذیری و پرهیز از غرور و خودشیفتگی و خودمحوری می‌تواند بستر بهره جستن از توان‌ها و استعداد‌ها را فراهم کند که این موضوع باید مبنای تعامل قوا قرار گیرد.

لاریجانی نکته چهارم را توجه به زهد اسلامی و پرهیز از دنیا‌پرستی به ویژه برای حاکمان خواند و گفت: این مسئله یکی از واضحاتی بود که رهبر معظم فرمودند "هرگونه توقف، خودشیفتگی، غرور، خود‌محوری، غفلت، اشرافی‌گری، لذت‌جویی، جمع کردن ذخارف دنیوی، تلاش برای کسب محبوبیت برای مسئولین ممنوع است"؛ این همان کلام نورانی امام علی علیه‌السلام را اشارت دارد.

وی ادامه داد: دنیا‌زدگی و رفاه‌زدگی برای همه به‌ویژه حاکمان خطر عظیمی است که امام علی (ع) برای جهان اسلام می‌دید البته این به معنای بهره جستن از مواهب دنیوی نیست بنابراین با توجه به آموزه امام علی (ع) در این زمینه و همچنین در ساده زیستن، همسفر محرومین نیز شدن می‌تواند نشاط حیات اسلامی را فراهم کند.

لاریجانی یاد‌آور شد: وحدت انقلابیون همیشه عامل پیشرفت این سه دهه بوده است، به‌ویژه در شرایط فعلی که تلاش‌های بغض‌آلود آمریکا و بعضی مرتجعین منطقه نسبت به ایران افزایش یافته است، در این وضع اهمیت این مقوله بیشتر شده است٬ وحدت در اصول حرکت ضروری است البته طبعا اختلاف‌نظر در چگونگی پیمودن راه همیشه می‌تواند مفید و عامل تکامل باشد.

رئیس موقت مجلس نهم٬ تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی از تحلیل آموزنده و درس‌آموز رهبر معظم انقلاب سپاسگزار و آن را مبدا تلاش‌های خود در مجلس نهم قرار می‌دهد.

 

 

کد خبر 172989
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز