گروه سیاسی: علی اصغر سلطانیه سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌در نشست شورای حکام این آژانس گفت: سه کشور اروپایی و طرف‌های دیگر بدانند مسیر شورای امنیت مسیری غیرقانونی و غیرحقوقی است.

سفیر جمهوری اسلامی‌ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌بعد از ظهر دیروز در نشست این شورا در وین طی سخنانی که ایرنا خبر آن را منتشر کرد،‌ افزود: این مسیر کاملا جدای از مسیر مذاکرات و همکاری‌های درازمدت است و کمکی به حل موضوع نمی‌کند.

وی با اشاره به اقدامات با انگیزه سیاسی برخی کشورها در این زمینه گفت: این اقدامات روند رسیدگی به موضوع را بر خلاف اساسنامه آژانس از مسیر قانونی خارج ساخته و تلاش می‌کند از طریق شورای امنیت با تحمیل اراده سیاسی خود بر آژانس، جمهوری اسلامی‌ایران را از حقوق قانونی و مشروع خود محروم سازد.

سلطانیه تاکید کرد: این قبیل اقدامات به منزله مجازات کشوری است که عضو تمامی‌معاهدات مربوط به خلع سلاح و کنترل تسلیحاتی و به تعهدات خود پایبند است.

سلطانیه در ادامه فعالیت‌های هسته‌ای، تکثیر سلاح هسته‌ای و نیز تولید انواع جدید این قبیل سلاح‌ها از سوی برخی کشورها را تشریح کرد و اظهار داشت: این گروه با توسل به رویکردهای غیر قانونی و تهدید آمیز در پی ایجاد مانع برای جلوگیری از تلاش‌های علمی‌و فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای دیگران هستند.

ادامه نشست‌های 1+5

پنجمین دور نشست‌های گروه 1+5 سه‌شنبه شب به منظور بررسی تحریم‌های جدید علیه ایران که شامل تحریم تسلیحاتی و ممنوعیت سفر است، در حالی پایان یافت که نمایندگان این گروه هنوز تدوین پیش‌نویس قطعنامه جدید تحریم‌ها علیه ایران را آغاز نکرده‌اند.

همچنین در جریان این نشست امیر جونزپری، نماینده انگلیس در سازمان ملل گزارشی را از اجزا و عناصر قطعنامه جدید تحریم‌ها در اختیار 10 عضو غیر دائم شورای امنیت قرار داد.

پری این تحریم‌ها را افزایش تدریجی تحریم‌های ماه دسامبر دانست و گفت: درها برای بازگشت ایران به میز مذاکره در صورت همراهی تهران با درخواست جامعه بین‌المللی مبنی بر تعلیق غنی‌سازی اورانیوم همچنان باز است.

خبرگزاری مهر گزارش داد پس از نشست سه‌شنبه شب که دومین نشست نمایندگان گروه 1+5 در نیویورک بود وانگ گوانگیا، نماینده چین تصریح کرد که آنها هنوز تدوین پیش‌نویس جدید را آغاز نکرده‌اند.

از سوی دیگر، دیپلماتهای غربی چهارشنبه‌شب اعلام کردند که بعید است پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان تا چند روز آینده بر سر پیش‌نویس قطعنامه جدید تحریم‌ها به توافق برسند.

در همین راستا آلخاندرو ولف، سفیر فعلی آمریکا در سازمان ملل به خبرنگاران گفت: طرفین به توافق‌هایی کلی دست یافته‌اند اما خیلی زود است که بگوییم به توافق کامل رسیده‌ایم. 

توماس ماتوسک، سفیر آلمان در سازمان ملل پیش از این با اذعان به محدودیت‌های برخورد اقتصادی با ایران گفته بود: ما نمی‌خواهیم به شرکت‌های کوچک و متوسط‌ خود صدمه بزنیم، بنابراین باید قطعنامه را به شکلی تنظیم کنیم که بتوانیم پیامی را منتقل کنیم.

کد خبر 17375

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز