سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلا‌می ایران درباره مذاکره مقامات ایران و امریکا در اجلا‌س بغداد گفت: این موضوع فعلا در دستور کار نیست.

حسینی در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه ایران از هر تلا‌شی برای تقویت ثبات و امنیت عراق حمایت می کند، گفت: در صورت مصلحت در اجلا‌س بغداد شرکت می کنیم.

وی تصریح کرد: درباره نحوه برگزاری اجلا‌س بغداد پیشنهادهای گوناگونی مطرح شده است و با توجه به اینکه جمهوری اسلا‌می ایران از هر تلا‌شی برای تقویت ثبات و امنیت عراق حمایت می کند در صورت مصلحت در این اجلا‌س شرکت خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلا‌می ایران خود از پیشنهاد دهندگان اولیه برگزاری اجلا‌س بغداد با حضور همسایگان عراق بوده است اما پس از آن پیشنهادهای دیگری مطرح شد و به تازگی هم تماسهای تلفنی متعددی میان وزیران امور خارجه ایران و عراق صورت گرفت.

وی اضافه کرد: تهران با توجه به این گفتگوها شکل حضور خود را در این اجلا‌س اعلا‌م خواهد کرد.

حسینی درباره نتایج کنفرانس عراق برای کمک به این کشور گفت: موفقیت هراجلا‌سی به این بستگی دارد که طرف‌های حاضر عزم و اراده کافی برای بهبود اوضاع کنونی داشته باشند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به این سوال که آیا حضور اعضای دائم شورای امنیت در اجلا‌س عراق آن طور که آقای متکی اعلا‌م کرده به پیشنهاد ایران بوده است، گفت: این موضوع در مطبوعات درست منعکس نشده و ایران چنین پیشنهادی مطرح نکرده است.

حسینی در بخش دیگری از سخنانش درباره احتمال صدور قطعنامه دیگر علیه ایران در شورای امنیت و اینکه آیا روند مذاکرات به بن بست رسیده است، گفت : ما روند مذاکرات را به بن بست رسیده تلقی نمی کنیم.

وی افزود: ما همواره در همه سفرها و دیدارها تأکید کرده‌ایم که در پی راه حل منطقی مبتنی بر ضوابط بین المللی هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلا‌می ایران گفت: در این زمینه انگیزه بعضی طرف‌ها قوی‌تر از گذشته است و این روند می‌تواند به حل و فصل مسائل هسته‌ای کمک کند، درغیر این صورت در پیش گرفتن راه‌های دیگر به پیچیده تر شدن موضوع منجر می‌شود.

وی افزود: رایزنی‌های اخیر با مسکو هم در این چارچوب صورت می‌گیرد.

حسینی همچنین گفت: در ادامه تلا‌ش‌های وزارت امور خارجه ایران تماس‌هایی با صلیب سرخ صورت گرفته و نماینده این سازمان در نهایت با پنج تن از کارکنان کنسولگری ایران در اربیل که گروگان امریکاییها هستند دیدار کرده و اعتراضات آنها را درباره شرایط شان شنیده است.

وی افزود: وزارت امور خارجه از طرق دیگری نیز در بغداد و تهران آزادی این گروگان‌ها را پیگیری می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلا‌می ایران درباره ناپدید و احتمال ربوده شدن معاون شمخانی وزیر دفاع سابق ایران گفت: این قضیه در دست بررسی و موضوع در حال پیگیری است و بخش کنسولی درباره آن فعالیت می کند تا به نتیجه برسد.

حسینی درباره پیگیری وزارت امور خارجه در زمینه حضور شهرام جزایری درکشورهای خارجی گفت: بعضی تماس‌ها با کشورهایی که احتمال حضور شهرام جزایری در آنها وجود دارد در جریان است و اگر خبر قطعی در این زمینه به‌دست آید در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه این نشست خبری گفت: اگر درخواست رسمی برای گفتگو از جانب امریکا مطرح شود آن را بررسی می‌کنیم.

سید محمد علی حسینی در پاسخ به سؤال خبرنگار تلویزیون رای ایتالیا مبنی بر اینکه در صورت پیشنهاد رسمی برای گفتگو از جانب آمریکا آیا این پیشنهاد می‌تواند به توقف غنی‌سازی ازجانب ایران منجر شود گفت: ما قبلاَ بر موضع خود در زمینه غنی‌سازی تاکید کرده‌ایم ولی ایجاد پیوند میان این دو منطقی به نظر نمی رسد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین درباره موضوع سفر رئیس جمهور به عربستان با توجه به اتحاد امریکا با این کشور و احتمال مذاکره غیرمستقیم ایران با امریکا گفت: این دیدارها به منظور بررسی آخرین تحولا‌ت و مذاکرات مختلف و ارزیابی تحولا‌ت از هنگام آخرین دیدار صورت می گیرد.

وی درباره موضوع شناسایی رژیم صهیونیستی که در اجلا‌س اخیر پاکستان مطرح شد و موضع جمهوری اسلا‌می ایران در این‌باره گفت: طرحی که در این زمینه در اجلا‌س پاکستان مطرح شد جدید نبود و قبلا چنین طرحی در زمینه حل و فصل مسائل فلسطین در بیروت ارائه شده بود.

وی افزود: موضع رسمی جمهوری اسلا‌می ایران در این باره قبلاً با تأکید اعلا‌م شده‌است.

کد خبر 17098

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز