همشهری آنلاین: مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه 92 درصد مردم آسیب‌های اجتماعی مواد مخدر را به عنوان مهم‌ترین اولویت تهدیدات اجتماعی نامگذاری کرده‌اند، گفت:

addiction

 سن اعتیاد در ایران به 20 سال رسیده و در حال حاضر دو میلیون نفر معتاد قطعی در کشور هستند.

به گزارش ایسنا، صرامی در بیست و هفتمین همایش انجمن مددکاران اجتماعی با اشاره به کاهش سن اعتیاد از 23 سال به زیر20 سال طبق برخی گزارش‌ها، عنوان کرد: تا پیش از این تصور می‌شد که اغلب افراد مجرد معتاد می‌شوند، اما هم اکنون 60 درصد معتادان را افراد متاهل تشکیل می‌دهند.

 صرامی افزود: طبق آمارهای سال 86، دو میلیون معتاد قطعی داریم و از آنجایی که 60 درصد این افراد متاهل هستند و سرانه پنج تا شش فرزند دارند، بدین ترتیب 12 میلیون نفر از خانواده‌ها و افراد جامعه در معرض تهدیدات اجتماعی قرار دارند و این امر لزوم توجه به امر پیشگیری را بیش از پیش افزایش می‌دهد، چرا که این افراد به دلیل گرفتاری‌های اقتصادی و فقر تحصیلی، توان استفاده از بروشورها و کتاب‌هایی که حاوی پیام‌های تبلیغاتی است را ندارند و این امر ضرورت تغییر رویکرد در حوزه پیشگیری اجتماعی را افزایش می‌دهد.

سیستم هوشمند آسیب‌های اجتماعی به دنبال جذب نیرو است

 صرامی در ادامه عنوان کرد: نسل امروز ما با انواع و اقسام مدگرایی‌ها، تنوع طلبی‌ها و بروز رفتارهای تکانشی روبرو شده است و به راحتی به آسیب‌های اجتماعی وارد می‌شود و باید بپذیریم سیستم هوشمند آسیب‌های اجتماعی به دنبال جذب نیرو است.

 وی افزود:‌ این سیستم افراد را در سنین هفت تا 90 سال مجرد و متاهل، مرد و زن با تحصیلات مختلف با نگاه مشتری مدار به خود جلب می‌کند.

 مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با بیان این سوال که باید از مسیری که در زمینه پیشگیری اجتماعی طی کرده‌ایم، نقشه‌برداری و آنرا تحلیل کنیم، عنوان کرد: در سه دهه اول انقلاب نگاه حاکم بر حوزه اجتماعی نگاه پیشگیری موضعی و برخورد با مجرم و بزه دیده بود، اما این نگاه، نگاهی گذشته‌نگر است که در دنیا در سال 1970 میلادی دفن شد و باید برای مهار آسیب‌های اجتماعی رویکرد فعال و پیشگیرانه داشته باشیم.

 وی افزود: در برخی موارد سیاست ما در برخورد با آسیب‌های اجتماعی، سیاست انکار، نفی، سکوت و یا اغراق بوده است و این در حالیست که باید با رویکرد واقع بینانه به استقبال آسیب‌های اجتماعی برویم. آنگاه می‌توانیم به جهت‌گیری صحیح برای کنترل آسیب‌های اجتماعی دست یابیم.

 صرامی در ادامه تاکید کرد: پیشگیری اجتماعی باید اولویت اول را در سیاست‌گذاریها به خود اختصاص دهد و البته نباید پیشگیری موضعی را تعطیل کرد، بلکه باید با توجهی متوازن میان پیشگیری موضعی و اجتماعی به جلو رفت.

 مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: توجه صرف به پیشگیری موضعی و غفلت از پیشگیری اجتماعی سبب شده است که سیستم هدفمند آسیب‌های اجتماعی برای جذب نیرو اقدام کند.

 وی در ادامه با تشریح نکاتی که باید در پیشگیری اجتماعی مورد توجه قرار داد، عنوان کرد: باید در این حوزه به توسعه فراگیر اجتماعی اقدام کنیم و تصدی‌گری دولتی را کاهش داد و همه را در جنبش فراگیر پیشگیری وارد کرد.

 صرامی افزود: پیشگیری نیازمند توسعه خدمات پیشگیری اجتماعی است که در این حوزه فوق‌العاده ضعیف هستیم و باید برای کانون‌های هدف مختلف سیاست‌های متفاوت داشته باشیم.

 وی در ادامه تاکید کرد: پیشگیری نیازمند همکاری بین بخشی و فرابخشی و تعاملات است و باید باور کرد که میان GO‌ و NGO فاصله‌ای وجود ندارد.

 در زمینه پیشگیری به سرمایه‌گذاری جدی نیاز داریم

 مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه تاکید کرد: نیازمند علم سازمان یافته در امر پیشگیری هستیم و ضمن اینکه به یک سرمایه‌گذاری جدی نیز نیاز داریم.

 صرامی در ادامه با تاکید بر لزوم توجه به افراد در معرض خطر عنوان کرد: 12 میلیون نفر از خانواده‌های افراد معتاد از این جمله هستند و باید رویکرد پیشگیری همه جانبه در مورد این افراد داشت و ضمن اینکه باید توجه داشت پیشگیری اجتماعی بی‌بازده و نیازمند حوصله، تعهد، تعجیل ناپذیری و کار شبانه‌روزی است.

 صرامی در پایان عنوان کرد: در حوزه مبارزه با مواد مخدر، به خصوص مواد روانگردان، سیاست اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر رویکرد پیشگیری اولیه با توجه به پیشگیری فرهنگی و اجتماعی است.

کد خبر 173876
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز