به گزارش همشهری آنلاین، سید جعفر تشکری هاشمی روز سه شنبه در مراسم افتتاح اولین پارکینگ مکانیزه شهر تهران با بیان این مطلب افزود: کاهش فاصله شمال و جنوب شهر که طی سالها و دهههای گذشته شکل گرفت، به نحوی که مردم ساکن در نیمه محروم جنوبی شهر از امکانات نیمه مرفه شمالی شهر برخوردار شوند و این از اهداف و سیاستهای مدیریت شهری است که شهردار تهران از ابتدا بر آن تاکید داشتند.
وی افزود: البته این هنر نیست که سطح زندگی طبقات مرفه را به سطح زندگی طبقات فقیر جامعه نزدیک کرده و ادعا کنیم عدالت را برقرار کردهایم بلکه فضیلت آن است که به جای توزیع عادلانه فقر، رفاه را به صورت عادلانه در جامعه توزیع کنیم.
وی با اشاره به این که نگاه مدیریت شهری بر این اصل استوار است که ساکنان نیمه جنوبی شهر باید از امکانات مساوی با ساکنان نیمه شمالی شهر برخوردار باشند، اظهار داشت: تبدیل پادگان قلعه مرغی به بوستان ولایت که سال گذشته تحت عنوان هدیه مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) به مردم جنوب شهر مورد بهره برداری قرار گرفت، در راستای تحقق همین نگاه به شمال و جنوب شهر است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، گسترش پوشش متروی تهران در جنوب شهر به موازات توسعه آن در شمال شهر را از مصادیق توجه برابر مدیریت شهری در برخورداری مساوی ساکنان شمال و جنوب تهران در استفاده از مترو بر شمرد و تصریح کرد: به این منظور خط یک مترو تا کهریزک در جنوبی ترین نقطه تهران ادامه پیدا کرده و در تلاشیم تا این خط را به شهر جدید پرند نیز متصل کنیم.
وی با بیان این که دوره خودروسالاری به اتمام رسیده و دورانی که خودرو وسیله فخر فروشی به سایران قرار میگرفت سپری شده، اضافه کرد: امروزه دیگر خودروسواران نمیتوانند با تضییع حقوق سایر شهروندان در شهر جولان داده و در معابر شهری یکه تازی کنند.
تشکری هاشمی با تاکید بر این که مردم تهران از آلودگی هوا، آلودگی صدا، ترافیک سنگین و تصادفات مرگبار ناشی از تردد انبوه خودروها در رنج و سختی به سر میبرند، گفت: میانگین سرنشین هر وسیله نقلیه شخصی در تهران که با جولان در شهر زندگی را برای شهروندان سخت کرده 1.5 نفر است، به این معنا که اغلب خودروهایی که در شهر تردد میکنند تک سرنشین هستند.
وی با اشاره به این که در دنیای امروز زندگی مبتنی بر خودرو پایان یافته و حمل و نقل انسان محور جایگزین آن شده، افزود: در این نوع حمل و نقل انسان، محور است و آمد و شد راحت شهروندان جای رفت و آمد سریع خودروها را گرفته و امروزه دیگر برخی تعاریف و تصورات مانند این که عدم بضاعت مالی مسافران دلیل استفاده از حمل و نقل عمومی است، رنگ باخته است.
ساخت 100 کیلومتر خطوط BRT
معاون شهردار تهران اظهار داشت: حمل و نقل همگانی باید آن قدر توسعه پیدا کند که دیگر مردم به جای استفاده از وسیله نقلیه شخصی از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.
وی از تلاش جدی مدیریت شهری برای امکان دسترسی هر شهروند در هر نقطه از شهر به نخستین ایستگاه حمل و نقل عمومی به فاصله 350 متر خبر داد و اظهار کرد: به این منظور مترو به عنوان حمل و نقل ایمن، پاک و کار آمد در اولویت است و ساخت آن را از سالانه 5/2 کیلومتر به 15 کیلومتر افزایش دادهایم که در صورت تامین اعتبار توانایی ساخت سالانه 30 کیلومتر مترو نیز وجود دارد.
مهندس تشکری هاشمی از احداث 100 کیلومتر خطوط اتوبوسرانی تندرو به عنوان یک تحول در جابه جایی شهروندان نام برد و تصریح کرد: امروزه سامانه تندرو با سهم 40 درصدی از مجموع جابه جاییهای ناوگان اتوبوسرانی در صورتی که تنها 3 درصد کل خطوط و 25 درصد کل ناوگان را به خود اختصاص داده، به عنوان یک ارزش افزوده شهری، نمونه ارزشمندی از بهرهوری است.
ناوگان اتوبوسرانی در جنوب شهر نوسازی میشود
وی هوشمندسازی امکانات و تجهیزات ترافیکی شهر و حرکت در مسیر شهر هوشمند را از جمله سیاستهای مدیریت شهری بر شمرد و اضافه کرد: به این منظور امروزه معابر شهری و محدودههای شهر با سیستم هوشمند کنترل میشود و به سمت شهر آرمانی با ترافیک کنترل شده در حال حرکت هستیم.
معاون شهردار تهران نوسازی ناوگان اتوبوسرانی به ویژه در مناطق جنوبی شهر را از اولویتهای جدی مدیریت شهری عنوان کرد و گفت: امیدواریم دولت کمک کند تا مردم جنوب شهر از ناوگان در شان و شایسته این عزیزان برخوردار شوند، هر چند بخشی از اتوبوسهایی که به زودی وارد خطوط اتوبوسرانی میشوند را به مناطق جنوبی شهر از جمله منطقه 19 اختصاص خواهیم داد.
وی با تاکید بر این که زندگی شهری و شهرنشینی الزامات و اقتضائات خاص خود را دارد، انتقاد کرد: نه سازندگان خودرو خود را مسئول میدانند و نه دارندگان خودرو و نتیجه این عدم پذیرش مسئولیت اجتماعی، همین وضعیتی است که امروز در تهران شاهدش هستیم و با وجود کمبود یک میلیون و 400 هزار فضای پارک، سالانه 400 هزار دستگاه خودروی جدید وارد شهر میشود.
سازندگان خودرو در برابر جان و مال مردم مسئولند
مهندس تشکری هاشمی مالکان خودرو را ملزم به فراهم کردن پارکینگ لازم برای خودروهایشان دانست و بر تامین فضای پارک قبل از اقدام به خرید خودرو تاکید کرد و افزود: به این منظور علاوه بر سیاستهای حمایتی موجود سعی داریم تا تسهیلات تشویقی جدیدی را نیز در زمینه سرمایه گذاری و مشارکت در احداث پارکینگ به تصویب شورای اسلامی شهر تهران برسانیم.
وی تغییر رویه مدیریت شهری از روشهای پر هزینه و کم بازده به سمت روشهای کم هزینه و پر بازده در زمینه زیرساختهای شهری را ضروری دانست و گفت: به این منظور سطح زیرین ابنیه و زمینهای شهری را به صورت گسترده مورد استفاده قرار دادهایم تا در شهر پر تراکم و پر ترافیکی همچون تهران در زمینه استفاده از فضاهای زیر سطحی بیشترین بازدهی و بهرهوری را داشته باشیم.
معاون شهردار با تاکید بر لزوم مشارکت خودروسازان برای تامین محل پارک برای 1.2 میلیون دستگاه خودرویی که هر سال تولید میکنند افزود: سازندگان خودرو در برابر جان و مال مردم مسئولند و باید بخشی از سود سرشاری که بدست می آوردند به منظور آبادانی شهر هزینه کرده و به توسعه زیرساختهای شهری اختصاص دهند.
به گزارش همشهری آنلاین، «پارکینگ مکانیزه گل آرا» که با ظرفیت 180 فضای پارک در زمینی به مساحت 600 متر مربع از سوی شهرداری منطقه 19 احداث شده، طی مراسمی همزمان با مبعث نبی مکرم اسلام (ص) به عنوان بزرگترین پارکینگ مکانیزه جنوب تهران در محله شکوفه افتتاح و رسما مورد بهره برداری قرار گرفت.