همشهری آنلاین: مناسب سازی فضاهای تردد معلولان از سال‌ها پیش در کرج مطرح بوده اما ترددی کوتاه در خیابان‌ها و معابر شهر به خوبی نشان می دهد که این مهم به شکل یک رویای فراموش شده درآمده است.

معلولین

به گزارش خبرنگار مهر، معلولان مانند سایر افراد این حق را دارند که بتوانند به راحتی در خیابان‌ها، معابر و ساختمان‌ها تردد کنند و در این خصوص با مشکل و مانعی مواجه نباشند.

به رغم این امر، کرج از جمله مناطقی است که مناسب سازی فضاها برای تردد معلولان در آن پیشرفت قابل توجهی نداشته و شاهد کم توجهی دستگاه‌ها به این امر هستیم.

به دنبال این کم توجهی، شاهد هستیم که معلولان در کرج در زمان حضور در خیابان‌ها، ساختمان‌ها و معابر، مشکلات جدی برای تردد دارند و در بسیاری از موارد برای تردد به کمک دیگران نیازمند هستند.

کمتر موردی را شاهد هستیم که مناسب سازی برای تردد معلولان در کرج در خصوص آن لحاظ شده باشد که این امر، مشکلات معلولان را دوچندان می‌کند.

زمینه‌های مناسب سازی فضا برای تردد و عبور و مرور معلولان، طیف وسیعی از محل‌ها، مکان‌ها و موقعیت‌ها را در برمی‌گیرد که در خصوص اکثر آنها مناسب سازی محقق نشده است.

در طراحی بخش قابل توجهی از ادارات نیز مناسب سازی صورت نگرفته است

نامناسب بودن فضاها برای تردد معلولان در کرج، تنها مربوط به خیابان‌ها و معابر نیست و در طراحی بخش قابل توجهی از دستگاه‌ها و ادارات نیز اهمیت مناسب سازی لحاظ نشده و این امر صورت نگرفته است.

به عنوان مثال، اکثر ادارات و دستگاه‌ها در کرج رمپ مناسبی برای تردد معلولان ندارند و اگر معلولان به عنوان ارباب رجوع به این محل ها مراجعه کنند، معمولا برای تردد نیازمند کمک دیگران خواهند بود.

همانگونه که گفته شد، زمینه‌های مناسب سازی فضا برای تردد و عبور و مرور معلولان، طیف وسیعی از محل‌ها، مکان‌ها و موقعیت ها را در برمی گیرد که از میان آنها می توان به پیاده روها، خط کشی‌های خیابان، پل‌های عابر و رمپ‌ها اشاره کرد.

اغلب پیاده روهای کرج به گونه ای هستند که تردد برای معلولان در آنها مشکل است و این امر در خصوص خط کشی‌های خیابان‌ها، پل‌های عابر و رمپ‌ها نیز صدق می‌کند.

خط کشی‌های خیابان‌ها به گونه ای نیستند که معلولان بتوانند با سهولت در آنها تردد کنند و اغلب پل‌های عابر نیز برای استفاده معلولان مناسب سازی نشده‌اند ضمن اینکه اختلاف سطح زیاد در بخش‌های مختلف معابر و خیابان‌ها و ناهموار بودن سطح معابر و خیابان‌ها از دیگر مشکلات در این زمینه است.

حتی پل‌های مکانیزه از جمله پل چهارراه طالقانی نیز به گونه‌ای طراحی نشده که همه معلولان بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.

دستگاه‌های خودپرداز و تلفن کارتی نیز مناسب سازی نشده‌اند

حتی دستگاه‌های خودپرداز کرج نیز به گونه‌ای طراحی نشده‌اند که همه معلولان بتوانند از آنها استفاده کنند و این امر در خصوص دستگاه‌های تلفن کارتی نیز صدق می‌کند.

پله‌های داخل ساختمان‌های عمومی و شخصی و دستشویی‌ها از دیگر مواردی است که در خصوص آنها ضرورت مناسب سازی شدن برای تردد معلولان در نظر گرفته نشده است.

البته مشکلات در این زمینه، محدود به این موارد نیست و با نگاهی به گوشه و کنار کرج شاهد مناسب سازی نشدن بسیاری از فضاها برای تردد معلولان هستیم.

با توجه به این کاستی‌ها در کرج، به تازگی یک کارگاه آموزشی مناسب سازی فضاها برای تردد معلولان در کرج با همکاری اداره کل بهزیستی و انجمن حمایتی نعناع برگزار شده است.

این کارگاه آموزشی برای کارشناسان ذیربط برگزار شده و یک استاد از کشور ژاپن در آن، تجربیات و راهکارهای کشور ژاپن در زمینه مناسب سازی فضاها برای تردد معلولان را بیان کرده است.

استاد ژاپنی کارگاه آموزشی نحوه مناسب سازی فضا برای تردد معلولان در کرج گفت: معلولان باید بتوانند مانند سایر افراد در خیابان ها و ساختمان‌ها تردد کنند و کشور ژاپن از سال‌ها قبل، امر مناسب سازی فضا برای تردد معلولان را مد نظر قرار داده و اقدامات مورد نیاز در این خصوص صورت گرفته است.
تراشیما کااورو ادامه داد: در این زمینه استانداردها و مقرراتی تعریف و طبق آنها عمل می شود تا بتوانیم زمینه‌های تسهیل تردد برای معلولان در خیابان‌ها و ساختمان‌ها را فراهم کنیم ضمن اینکه لازم است شرایطی فراهم کنیم تا معلولان بتوانند مانند سایر افراد در جامعه فعالیت داشته باشند که یکی از لازمه‌های این امر، مناسب سازی فضا برای تردد آنها است.

وی افزود: به دنبال درک اهمیت مناسب سازی فضا برای تردد معلولان، این مناسب سازی برای سال‌ها برغم نداشتن پشتوانه رسمی و قانونی، در ژاپن دنبال شد و به تدریج، قوانین و مقررات لازم نیز به وجود آمد تا توانستیم شرایط را به حالتی برسانیم که مناسب سازی با جدیت در ژاپن دنبال شود و این امر همچنان پیگیری می‌شود.

این استاد ژاپنی گفت: اقدامات مربوط به مناسب سازی فضا برای معلولان باید در زمینه‌های مختلف صورت گیرد که یکی از این زمینه ها مربوط به مناسب سازی فضا برای تردد معلولان در ساختمان‌های دولتی و ایستگاه‌های مترو بر اساس اصول و خط مشی مربوط به مناسب سازی فضا است.

اجباری کردن رعایت استانداردها از مهم ترین ضرورت‌های مناسب سازی است


کااورو ادامه داد: اجباری کردن رعایت استانداردهای فضاسازی برای معلولان در ساختمان سازی و تعیین استانداردهای لازم برای ساختن ایستگاه مترو، خیابان و پارک از مهمترین ضرورت‌ها برای تحقق مناسب سازی است ضمن اینکه مناسب سازی نشدن فضاهای شهری مانع حضور معلولان در فعالیتهای اجتماعی می شود و این امر باید از سوی دستگاه‌های ذیربط ایران مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: لازم است شرایطی فراهم شود تا معلولان نیز بتوانند مانند سایر افراد در مکان‌ها تردد کنند و در فعالیت‌های اجتماعی مانند دیگران شرکت کنند. اگر سطح شهرها، ساختمانها و وسایل رفت و آمد، عاری از موانع تسهیل تردد معلولان باشد، معلولان نیز می توانند مانند سایر افراد از آنها استفاده کنند و توجه به این امر اهمیت فراوانی دارد.

این استاد ژاپنی گفت: لازم است مسئولان و شهروندان مقدمات حضور معلولان در جامعه را فراهم کنند و با از بین بردن موانع تسهیل تردد معلولان، آنها می توانند به تنهایی تردد کنند و کارهای خود را خود انجام دهند. به عنوان مثال، مناسب سازی فضاها باعث می‌شود تا معلولان بتوانند با ویلچر سوار اتوبوس شوند و نبودن اختلاف سطح در قسمت ورودی ساختمان‌ها نیز باعث می شود که معلولان بتوانند از این ساختمان‌ها استفاده کنند.

استاد ژاپنی کارگاه آموزشی مناسب سازی فضاها برای تردد معلولان در کرج ادامه داد: همچنین وجود سرویس بهداشتی ویژه معلولان نیز کمک می‌کند تا آنها بابت حضور در سطح جامعه نگرانی نداشته باشند ضمن اینکه سنگفرش کردن پیاده روها با موزاییکهای بریل، رنگ کردن مناطق تردد معلولان در خیابان‌ها و معابر، کاهش اختلاف سطح بخش‌های مختلف معابر و خیابان‌ها و تعبیه کردن علائم صوتی برای عبور روشندلان در کنار چهارراه‌ها از مهمترین راهکارهای تسهیل تردد معلولان است.

وی گفت: ایمن بودن فضاها برای تردد معلولان، قابلیت وارد شدن معلولان به داخل ساختمان‌ها، ادارات، موسسات و ... و مجهز بودن ساختمان‌ها به سرویس‌های بهداشتی ویژه معلولان ضرورت و اهمیت فراوانی دارد.

روش‌ها و ضرورت مناسب سازی فضاها برای مردم نیز تبیین و فرهنگسازی شود


رئیس انجمن حمایتی نعناع نیز گفت: لازم است روش‌ها و ضرورت مناسب سازی فضاها برای تردد معلولان، برای مردم نیز تبیین و در این خصوص فرهنگسازی شود و به کمک این مناسب سازی می‌توانیم زمینه‌های افزایش حضور معلولان در فعالیت‌های اجتماعی را فراهم کنیم.

محمد پاشایی ادامه داد: دوره‌های مناسب سازی فضا برای تردد معلولان باید برای کارشناسان و دست اندرکاران و مردم برگزار شود تا همه با روش‌های مناسب سازی در زمینه یادشده آشنا شوند و اهمیت برگزاری این دوره‌ها برای مردم، کمتر از اهمیت برگزاری این دوره‌ها با کارشناسان و دست اندرکاران امر نیست و باید در برنامه‌های خود به این امر توجه کافی داشته باشیم.

وی افزود: باید زمینه‌هایی را فراهم کنیم تا مردم نیز از اهمیت تعیین کننده مناسب سازی فضا برای تردد معلولان در جامعه مطلع شوند زیرا پس از تحقق این امر، مردم نقش بیشتری در کمک به مناسب سازی خواهند داشت ضمن اینکه مناسب سازی فضا برای تردد معلولان باید در خصوص همه فضاها از جمله فضاهای خیابانی و ساختمانی دنبال شود و نقش دستگاه‌های ذیربط در این خصوص بسیار مهم و تعیین کننده است.

رئیس انجمن نعناع در خصوص خط کشی‌های خیابان‌های استان البرز نیز گفت: نیازهای معلولان در خط کشی خیابان‌های استان البرز دیده نشده است و این امر، مشکلات فراوانی برای این افراد به همراه دارد. یکی از نیازهای بسیار مهم معلولان، ایمن بودن تردد آنها در خیابان‌ها است و یکی از لازمه‌های این امر نیز وجود خط کشی‌های مناسب است.

پاشایی ادامه داد: خط کشی‌های خیابان‌های استان البرز برای تردد معلولان در این استان مناسب سازی نشده که این امر باعث می‌شود که تردد معلولان در این خیابان‌ها با مشکل و مانع مواجه باشد. لازم است دستگاه‌های ذیربط در این استان تلاش کنند تا خط کشی خیابان‌های البرز مناسب سازی شوند تا معلولان بتوانند بدون دغدغه در این خیابان‌ها تردد کنند و در این خصوص نگرانی نداشته باشند.

وی افزود: انجمن نعناع، یک سازمان غیر دولتی در استان کاناگاوا در کشور ژاپن و از حمایت کنندگان معلولان ایران است.
انجمن نعناع در جهت حمایت از معلولان جسمی حرکتی فعالیت می‌کند. این انجمن در جهت حمایت از معلولان جسمی حرکتی و با هدف رفع نیازها و مشکلات و معضلات زندگی فردی و اجتماعی معلولان فعالیت می‌کند.

رئیس انجمن نعناع گفت: یکی از اهداف این انجمن، جمع آوری و ارسال لوازم مورد نیاز معلولان همچون تخت طبی، ویلچر، تشک مواج و همچنین ارتقای سطح آگاهی‌های علمی معلولان به روش‌های مختلف است. همچنین از اهداف بلندمدت این انجمن می‌توان به تاسیس مرکز فیزیوتراپی با همیاری متخصصان مربوطه اشاره کرد.

امید است همه دستگاه‌ها و ادارات استان البرز و کرج، مناسب سازی همه فضاها برای تردد معلولان را با جدیت دنبال کنند و در آینده نزدیک، شاهد یک تحول قابل توجه در این خصوص باشیم.

شعار دادن و تکالیف را به گردن دیگران انداختن در زمینه مناسب سازی فایده‌ای ندارد

شعار دادن و تکالیف را به گردن دیگران انداختن در این زمینه، فایده‌ای ندارد و هر دستگاهی باید به ضرورت‌های لازم برای تحقق مناسب سازی توجه کند و به سهم خود در این خصوص بکوشد.

مناسب سازی در این زمینه نباید محدود به خیابان‌ها و معابر باشد و باید همه ساختمان‌ها از جمله ساختمان‌های عمومی مثل ادارات و ساختمان‌های مسکونی و شخصی بر اساس توجه به ضرورت مناسب سازی برای تردد و استفاده معلولان احداث شوند.

مناسب سازی کردن آندسته از خیابان‌ها، معابر و ساختمان‌های عمومی و مسکونی که قبلا ساخته شده‌اند، از دیگر ضرورت‌های مهم در این زمینه است.

همچنین همه تجهیزات، وسایل و دستگاه‌ها از جمله خودپردازها و تلفنهای کارتی نیز باید به گونه‌ای ساخته شوند که همه معلولان بتوانند از آنها به راحتی استفاده کنند.

تحقق اهداف در این زمینه کمک می‌کند تا افراد معلول نیز مانند سایر افراد بتوانند در جامعه حاضر شوند و فعالیت‌های اجتماعی داشته باشند.

معلولان شامل مواردی از قبیل معلولان جسمی حرکتی، نابینایان و ناشنوایان هستند و باید با همکاری دستگاه‌ها زمینه‌های حضور آنها در جامعه و شرکت آنها در فعالیت‌های اجتماعی فراهم شود.

کد خبر 174510
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز