جمعه ۲ تیر ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۶
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - آرش نهاوندی: در بودجه سال1391 برای نخستین بار طلسم شکسته شد و برای نخستین بار با اختصاص 6هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها گام‌های اساسی در جهت تحقق تدریجی درمان رایگان برداشته شد.

بر همین اساس در بودجه سال91 در حوزه سلامت اعتباراتی بالغ بر 20هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده است. اما تا‌کنون وزارت بهداشت طرح مشخصی برای هزینه کرد این اعتبارات ارائه نکرده است.کارشناسان و متخصصانی نظیر دکتر شهاب‌الدین صدر معتقدند با رسیدن اعتبارات حوزه سلامت به بالای 20‌هزار میلیارد تومان، خدمات درمانی در بیمارستان‌های دولتی می‌تواند به‌صورت رایگان ارائه شود.

دکتر سیدحسن امامی رضوی، معاون وزیر بهداشت نیز پیش‌تر تأکید کرده بود هدف‌گذاری در مجلس آن است که سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت کاهش یابد. همچنین توجه به بیماری‌های خاص از دیگر نقاط تمرکز مجلس در بودجه91 بوده است؛ چراکه بیماری‌های خاص نظیر بیماری‌های‌ام اس و صرع ناتوان‌کننده و مزمن هستند که به درمان طولانی‌مدت نیاز دارند. بر این اساس در بودجه91 توجه شده است که مردم در تأمین این هزینه‌ها دچار مشکل نشوند.

با وجود اینکه اختصاص این میزان اعتبار را باید به فال نیک گرفت اما باید این مسئله را نیز مدنظر قرار داد که این اعتبارات یک سال دیر‌تر از موعد قانونی خود به حوزه بهداشت اختصاص یافته است. زیرا براساس برنامه پنجم توسعه قرار بود 10درصد از درآمدهای مربوط به هدفمند کردن یارانه‌ها به حوزه سلامت اختصاص داده شود. همچنین طبق مصوبه‌های مجلس قرار بود در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه، مبلغی که مردم بابت هزینه درمان خود پرداخت می‌کنند کاهش یابد اما در برنامه چهارم آنچه اتفاق افتاد کاملا برعکس بود،

در واقع مردم به جای آنکه 30‌درصد هزینه‌های درمان را از جیب خود پرداخت کنند، پرداخت 70 تا 80‌درصد این هزینه‌ها را به‌عهده گرفتند اما به‌نظر می‌رسد در سال‌جاری با درنظر گرفتن 6‌هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها به حوزه سلامت پرداخت‌ هزینه درمان از سوی مردم به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.اما در اوایل سال‌جاری نیز اخباری در خبرگزاری‌ها و سایت‌ها انتشار یافت که تا حدود زیادی امیدواری‌ها در زمینه بهبود و ارتقای خدمات درمانی در کشور و توسعه نظام سلامت را از ذهن زدود. خلاصه خبر این بود: دولت در مصوبه جدیدی 11500 میلیارد تومان از بودجه سلامت کشور را به وزارت راه و شهرسازی داد.

دولت در این مصوبه تصریح کرده بود: 11‌هزار و 500‌میلیارد ریال از محل جزء ب بند دو ماده واحده قانون بودجه سال90 با تغییر دستگاه اجرایی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به وزارت راه و شهرسازی پرداخت گردد تا برابر قوانین و مقررات هزینه شود. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که بنا بر گفته کارشناسان و مقامات مسئول امسال قرار است سالی سرنوشت ساز برای وزارت بهداشت باشد چرا که با اختصاص اعتبارات کم سابقه به وزارت بهداشت قرار است بخش عمده‌ای از مشکلات مالی و درمانی در سطح کشور به سرانجام برسد.

با این حال مشخص نیست که با این اتفاق چه سالی در انتظار حوزه سلامت خواهد بود چرا که حدود یک پنجم بودجه سلامت سال جاری از هم‌اکنون به وزارت راه و شهرسازی اختصاص یافته است.این درحالی است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم اینک با بدهی 2500‌میلیارد تومانی روبه‌روست. از همین رو مرضیه وحید دستجردی نیز سال 91 را سال سخت سلامت نام برده است.

کد خبر 174748
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز