همشهری آنلاین: فهیمه طباطبایی: حالا مثل گذشته نیست که فرد معلول در خانه بنشیند و زانوی غم نداشته‌هایش را بغل کند؛ هم اکنون معلولان همچون سایر شهروندان در اماکن عمومی حضور پیدا می‌کنند و همین حضور آنها نیازهای شهروندی‌شان را هویدا ساخته است، نیاز به مناسب سازی معابر، شبکه حمل و نقل عمومی سامان یافته، شرکت در انجمن‌های مردم نهاد و حضور در پارک‌ها و ورزشگاه‌ها وظیفه شهرداران را به معلولان سنگین‌تر کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین، براساس آخرین آمار سازمان بهزیستی کل کشور هم اکنون بیش از 500 هزار معلول در شهر تهران زندگی می‌کنند که بخش خاصی از جامعه شهری را تشکیل می‌دهند، افرادی که به واسطه شرایط جسمی‌شان نیاز به امکانات ویژه‌ای دارند تا بتوانند همچون افراد عادی به فعالیت‌های فردی و اجتماعی خود بپردازند اما بی‌توجهی به نیازهای شهروندی این قشر در دهه‌های گذشته موجب شده آنها فضای پایتخت را برای زندگی شهری سخت ببینند و خواستار توجه مدیریت شهری به نیازهای آنها شوند.

معابر و معلولان

اولین و اساسی‌ترین مشکل شهروندان معلول تهرانی نامناسب بودن معابر شهری است، مشکلی که بارها در محافل عمومی خود به آن اشاره داشته و شهرداری تهران نیز در سال‌های اخیر "ستاد مناسب سازی شهر تهران" را تشکیل داد تا بتواند بخشی از نیازها را در این زمینه پاسخگو باشد.

به گفته شاپور دیوسالار معاون فنی و طرح‌های شهری سازمان زیباسازی شهر تهران در سال‌های اخیر خیابان ولیعصر، انقلاب، 17 شهریور، جمهوری اسلامی، فردوسی، مولوی و ... از جمله خیابان‌هایی بودند که بهسازی پیاده‌روهای آن برای همه نوع اقشار مردم بخصوص معلولان انجام شده است و بهسازی معابر دیگر نیز ادامه دارد.

برای بررسی این موضوع با شهرداران برخی از مناطق نیز گفتگو داشتیم که آنها نیز از مناسب سازی بخشی از فضاهای منطقه خود اشاره داشتند.

به طور نمونه مهندس فاضل شهردار منطقه ۲ تهران در این باره به همشهری آنلاین گفت: جهت مناسب سازی منطقه برای استفاده افراد دارای معلولیت کارگروه تخصصی با همکاری یک گروه ۲۶ نفره داوطلب از جمله افراد دارای معلولیت و دیگر شهروندان منطقه ۲، اقدام به شناسایی و عکسبرداری از نقاط نامناسب منطقه کردیم که در نهایت سه هزار نقطه نامناسب شناسایی و عکسبرداری شد که بهسازی این نقاط در دست انجام است و امیداوریم تا پایان سال بخشی از آن را به تمام کنیم.

همچنین مهندس ایرج ولی نژاد معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه 20 در این باره گفت: 55 نقطه از معابر منطقه 20 تهران برای معلولان، جانبازان و افراد کم توان جسمی مناسب سازی شده است که این معابر با احداث شیب راهه توسط کفپوش و مصالح ساختمانی و یا نصب پل بر روی آنها بین معابر پیاده و سواره پیوستگی ایجاد شده تا تردد را برای آنها تسهیل کند.

ولی نژاد خیابان شهرزاد حدفاصل میدان بروجردی تا بلوار قدس، خیابان شهید غیوری حد فاصل بزرگراه شهید کریمی تا سرگرد محمدی، خیابان ابن بابویه حد فاصل بزرگراه شهید کریمی تا صفائیه و بلوار مدرس حد فاصل میدان شهرداری تا میدان مدرس را از مهمترین نقاطی برشمرد که برای معلولین مناسب سازی شده است.

اینها بخشی از فضاسازی معابر است که در مناطق مختلف شهرداری رخ داده و به گفته شهرداران منطق مناسب سازی معابر دیگر ادامه دارد.

اتوبوس و معلولان

البته مشکلات معلولان به مناسب سازی معابر گذری ختم نمی‌شود و آنها در زمینه حمل و نقل عمومی نیز دچار مشکل هستند چرا که سازمان بهزیستی در سال‌های اخیر هزینه جا به جایی بسیاری از معلولان را حذف کرده و بسیاری از آنها مجبور هستند که با وسایل حمل و نقل عمومی رفت و آمد کنند. این مشکل هم اکنون برای دانش آموزان و کارمندان معلول که سرویس ایاب و ذهاب آنها حذف شده وجود دارد.

اما مدیریت شهری برای حل بخشی از این مشکل خرید 700 دستگاه اتوبوس جدید با قابلیت استفاده معلولان را در دستور کار خود قرار داد و به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران این اتوبوس‌ها تا پایان سال به ناوگان اتوبوسرانی افزوده می‌شوند.

همچنین به گفته پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی هم اکنون تمام ایستگاه‌های خطوط تندرو نیز مجهز به رمپ مخصوص معلولان هستند تا بتوانند راحت تر از این وسیله عمومی استفاده کنند.

موضوع

فعالیتها

اظهار نظر

معابر و معلولان

  •  محمدباقر قالیباف شهردار تهران در 28 مرداد سال 1387 با صدور بخشنامه‌ای کلیه معاونان، مشاوران، شهرداران مناطق 22گانه و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری را موظف به مناسب سازی فضاهای شهری برای جانبازان و معلولان جسمی و حرکتی کرد.
  • مناسب سازی پیاده راه‌های خیابان‌های اصلی شهر از جمله  خیابان‌های ولیعصر، دکتر شریعتی، انقلاب،17 شهریور، جمهوری اسلامی، فردوسی، مولوی
  • مناسب سازی پیاده راه‌ها و تعبیه خودرو برای معلولان در بازارچه مروی، پیاده راه صفا، خیابان برادران مظفر، ناصر خسرو، باب همایون، صور اسرافیل و میدان حسن آباد و 15 خرداد
  • بهسازی و مناسب سازی میدان 17 شهریور تا میدان امام حسین (ع)، میدان نبوت، میدان قدس تا سر پل تجریش، میدان انقلاب تا چهارراه ولیعصر، میدان امام خمینی و ... در دستور کار قرار دارد و تا پایان سال به اتمام می‌رسد.
  • مناسب سازی معابر عمومی در مناطق مختلف به ویژه منطقه 2 و 20 تهران
  • شهردار تهران در بخشنامه ویژه به معاونان و شهرداران در 28 مرداد سال 1387 ابلاغ کرد: آماده سازی و مناسب سازی معابر عمومی و نصب نشانه‌ها و علایم فیزیکی لازم با اولویت میادین و معابر اصلی و نزدیک به تقاطع ها، تجهیز چراغ‌های راهنمایی معابر به علایم صوتی و نیز برجسته نمودن سطح پیاده روهای نزدیک به تقاطع‌ها برای استفاده از نابینایان، ایجاد محل‌های ویژه برای توقف وسایل نقلیه معلولان در توقف‌های عمومی.
  • قالیباف در افتتاح مجتمع قمر بنی هاشم: از روزی که به شهرداری آمدم نسبت به اصلاح راه‌ها اقدامات جدی کردم ولی کمبود فرهنگ و توجه در این زمینه بوده است.
  • شاپور دیوسالار معاون فنی و طرح‌های شهری سازمان زیباسازی شهر تهران: به طور حتم تمامی عملیات انجام شده مطابق با استانداردهای روز دنیاست و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

اتوبوس و معلولان

  • خرید 700 دستگاه اتوبوس جدید با کاربری تردد معلولان
  • ایجاد رمپ‌های رفت و آمد ویژه معلولان در خطوط اتوبوس‌های تندرو
  • تردد 10 دستگاه اتوبوس ویژه معلولان در پایتخت؛ هم اکنون
  • شهردار تهران در 18 آذر 1385: باید در بین خطوط اصلی اتوبوسرانی، اتوبوس‌هایی با قابلیت انتقال معلولان تردد کنند و اکنون ضرورت این طرح را به اتوبوسرانی ابلاغ کرده ایم ولی تا زمانی که این اتوبوس‌ها آماده شوند قرار است در هر منطقه، یک خودرو برای تردد عمومی معلولان، در اختیار سازمان بهزیستی قرار گیرد و اتوبوس‌های خالی هم برای تردد معلولان پیش بینی کرده‌ایم.
  • مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه: در سال 91 ،700 تا یک هزار دستگاه اتوبوس کف کوتاه که دارای دو در راست و چپ است، وارد ناوگان می‌شود.

تاکسی و معلولان

  • در اختیار قراردادن ون‌های مناسب سازی شده به مراکز درمانی و نهادها ویژه جانبازان
  • ایجاد شرکت تاکسیرانی ویژه معلولان
  • مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران: یک شرکت ویژه تاکسیرانی برای جانبازان و معلولان راه اندازی کنیم که تاکسی‌های آن از نوع تاکسی ون بوده که مجهز به بالابرهای مخصوص باشد. این تاکسی‌ها مخصوص جانبازان ویلچری است و برای جابجایی آنان به مراکز درمانی در نظر گرفته شده است.

مترو و معلولان

  • 12 ایستگاه مترو به مسیریاب نابینایان اختصاص یافته است.
  • برای ایستگاه‌های در دست احداث 100 تا 150 آسانسور در نظر گرفته شده است.
  • تلاش برای اینکه تمام ایستگاه‌ها به آسانسور و پله برقی مجهز شوند تا در هنگام ورود و خروج نیز معلولان و جانبازان به راحتی بتوانند از شبکه مترو استفاده کنند.

 

  • مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه: تمامی ایستگاه‌های جدید برای استفاده معلولان مناسب سازی شده است. 12 ایستگاه مترو به مسیرهای راهنمای معلولان و نابینایان مجهز شده تا برای حرکت درون ایستگاه‌ها مشکلی نداشته باشند. در کنار آن، تلاش شده تا تمام ایستگاه‌ها به آسانسور و پله برقی مجهز شوند تا در هنگام ورود و خروج نیز معلولان و جانبازان به راحتی بتوانند از شبکه مترو استفاده کنند.
  • قلی ها: متاسفانه امروز امکانات لازم را برای آنکه تمام ایستگاه‌هایی که در گذشته احداث شده است، اصلاح و مناسب سازی شوند، در اختیار نداریم.
بوستان‌ها و معلولان
  • افتتاح و راه اندازی دو بوستان معلولان و جانبازان
  • راه اندازی یک بوستان ویژه معلولان و جانبازان در مساحت 7 هزار متر مربع در خیابان سئول، بالاتر از تقاطع نیایش، مقابل وزارت خانه ورزش و جوانان قرار دارد
  • مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران: تمام پارک‌های محله‌ای ، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای موجود و در حال ساخت، برای استفاده معلولان و جانبازان مناسب سازی می‌شود.
  • مختاری: در پارک "گفتگو " طرح‌های مناسب سازی اجرا شده و معلولان و جانبازان به راحتی و سهولت می‌توانند به بخش‌های مختلف پارک دسترسی داشته باشند.
  • سید سعیدرضا سخنی شهردار ناحیه یک منطقه سه: به منظور تقویت قوای روحی و جسمی شهروندان به ویژه معلولان و جانبازان نخستین بوستان هماهنگ با نیازهای معلولان از سوی شهرداری منطقه 3 در شمال تهران در حال احداث است. این فضای شهری به صورت طولی طراحی شده و هیچ پله‌ای در طول پیاده رو و معابر آن وجود ندارد و تنها مسیرهای یک دست و شیب دار به همراه فضاهای مکث و استراحت در آن تعبیه شده است تا شهروندان برای پیاده روی و معلولان و جانبازان به راحتی و بدون هیچگونه اختلالات حرکتی برای ویلچر رانی از این مکان استفاده کنند.
ورزش شهروندی و معلولان
  • افتتاح و راه اندازی مجتمع قمر بنی هاشم در منطقه 20 تهران ویژه معلولان و جانبازان
  • مناسب سازی امکان ورزشی شهرداری برای جانبازان و معلولان
  • ارائه تخفیف ویژه به معلولان و جانبازان خانواده‌های آنان در اماکن ورزشی
  • افزایش رشته ورزشی معلولان در مسابقات شهروندی
  • شهردار تهران در افتتاحیه مجتمع قمر بنی هاشم 15 تیر1390: در نظر داریم علاوه بر این مجموعه که در جنوب تهران قرار دارد سه مجموعه دیگر برای جانبازان در شمال شرقی، شمال غربی و جنوب غربی نیز احداث شود./ پس از گذشت دو ماه که برنامه ریزی‌های لازم در این مجموعه به عمل آمد، حتما در حوزه حمل و نقل اقدامات لازم فراهم می‌شود تا با ایجاد سرویس‌های رفت و برگشت جانبازان و معلولان عزیز به راحتی بتوانند از این مجموعه استفاده کنند.
  • محمد آقامیر، رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران در سوم تیر امسال: برای ارائه خدمات بهینه و ایجاد دسترسی آسان خانواده‌های جانبازان به مجموعه‌های ورزشی، تمام اماکن ورزشی تحت پوشش شهرداری را مکلف کرده‌ایم تا با تخفیف ۵۰ درصدی در خدمت ایشان باشند.
  • آقامیر: 12دستگاه اتوبوس ویژه جانبازان و معلولان به اماکن ورزشی خدمت رسانی می‌کنند.
  • آقامیر: افزایش رشته ورزشی جانبازان و معلولین از ۵ رشته به ۹ رشته برای آقایان و همچنین افزایش رشته‌های ورزشی از ۴رشته به ۶ رشته در حوزه بانوان هم در همین راستا صورت گرفته است.
فعالیت‌های اجتماعی و معلولان
  • ایجاد 374 کانون محله‌ای برای معلولان و عضویت 7700 معلول در آن
  • معاونت ارتقا سلامت شهرداری تهران: کانون معلولان دارای شورای راهبردی و سیاست گذاری هستند و نیازهای خود را به مدیران شهری ارائه می‌دهند و از سویی بازوی نظارتی و اجرایی شهرداران در مناسب سازی شهر برای معلولان ایفا می‌کنند. این کانون‌ها فعالیت خود را نزدیک به یک سال آغاز کرده‌اند و تاکنون فعالیت‌های زیادی را دنبال کرده‌اند.
  • محمد گلمکانی،معاون سلامت شهرداری: در آینده به ازای هر ناحیه، تعداد کانون های سلامت را نیز توسعه خواهیم داد تا بتوانیم در کنار هر خانه سلامت، یک کانون معلول را نیز تشکیل دهیم.
  • گلمکانی: با راه اندازی کانون‌های معلولان شهر تهران می‌توانیم بانک اطلاعاتی جامعی از وضعیت معلولان در مناطق 22 گانه شهر تهران داشته باشیم که چه تعداد معلول در مناطق وجود دارد و هر کدام از این معلولان چه توانمندی‌هایی دارند.

سنندجی با اعلام اینکه در سال 91 ،700 تا یک هزار دستگاه اتوبوس کف کوتاه که دارای دو در راست و چپ است، وارد ناوگان می‌شود، گفت: با ورود این اتوبوس‌ها خدمت رسانی ما به شهروندان و به ویژه جانبازان و معلولان افزایش می‌یابد، البته اگر شرایط کنونی اجازه دهد.

وی در ادامه به ورود 10دستگاه اتوبوس ویژه معلولان به ناوگان اتوبوسرانی تهران اشاره کرد و افزود: این اقدام نیز در سایه همان نگاه ویژه به جانبازان و معلولان میسر شد. این اتوبوس‌ها که براساس استانداردهای روز دنیا آماده‌سازی و تجهیز شده است، وارد ناوگان اتوبوسرانی شده که امیدواریم بتوانیم به نقطه‌ای برسیم که در هر خط حداقل چند دستگاه اتوبوس ویژه معلولان در خطوط خدمات‌رسانی کنند.

به گفته مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی بالابرهای مخصوص ویلچر، وجود تجهیزات اولیه پزشکی مانند کپسول اکسیژن و ماسک، صندلی ویژه و نیز سطح های شیب دار از جمله امکاناتی است که اتوبوس‌های ویژه جانبازان و معلولان بدان مجهزند و رانندگان این اتوبوس‌ها در این بخش آموزش‌های لازم را برای برخورد با این گروه از شهروندان می‌بینند.

تاکسی و معلولان

تاکسی یکی از وسایل حمل و نقل عمومی است که شهروندان معلول کمتر امکان استفاده از آن را دارند،  مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران درباره وضعیت تاکسی‌های پایتخت برای معلولان گفته است که "تاکسی‌های ما برای افراد عادی هم مناسب نیست چه برسد برای معلولان؛ شرکت‌های خودرو سازی در این باره ایمنی‌های لازم را رعایت نمی‌کنند."

اما با این حال احمدی بافنده گفته است: " با وجود همه این کمبودها بنا داریم یک شرکت ویژه تاکسیرانی برای جانبازان و معلولان راه اندازی کنیم که تاکسی‌های آن از نوع تاکسی ون بوده که مجهز به بالابرهای مخصوص باشد. این تاکسی‌ها مخصوص جانبازان ویلچری است و برای جابجایی آنان به مراکز درمانی در نظر گرفته شده است".

وی اظهار داشت: البته سازمان تاکسیرانی تا به امروز هم اقدامات مناسبی در این حوزه انجام داده است و تعدادی از ون‌های مناسب سازی شده را در اختیار نهادها و مراکز درمانی ویژه جانبازان قرار داده است.

مترو و معلولان


مترو یکی از وسایل حمل و نقل عمومی است که بسیاری از معلولان بدلیل وجود آسانسور و فضای باز داخل متروها از آن بیشتر استفاده می‌کنند.

علی محمد قلی‌ها با اشاره به مشکلاتی که در این بخش هست، گفت: با این حال تاکنون 12 ایستگاه مترو به مسیریاب نابینایان اختصاص یافته است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه ادامه داد: تمامی ایستگاه‌های جدید برای استفاده معلولان مناسب سازی شده است. 12 ایستگاه مترو به مسیرهای راهنمای معلولان و نابینایان مجهز شده تا برای حرکت درون ایستگاه‌ها مشکلی نداشته باشند. در کنار آن، تلاش شده تا تمام ایستگاه‌ها به آسانسور و پله برقی مجهز شوند تا در هنگام ورود و خروج نیز معلولان و جانبازان به راحتی بتوانند از شبکه مترو استفاده کنند.

وی افزود: برای ایستگاه‌های در دست احداث 100 تا 150 آسانسور در نظر گرفتیم که در حال اجرا هستند. این ایستگاه‌ها همچنین مجهز به رمپ‌های ویژه معلولان و جانبازان است و در طراحی‌های ایستگاه‌ها بر این موضوع تاکید شده است. اما باید گفت متاسفانه امروز امکانات لازم را برای آنکه ایستگاه‌هایی که در گذشته احداث شده است، اصلاح و مناسب سازی شوند، در اختیار نداریم.

ورزش شهری و معلولان

اما جدا از بحث تردد و حمل و نقل معلولان آنها نیازهای فرهنگی و اجتماعی هم دارند که اگرچه دستگاه‌های دولتی متولی آن هستند اما شهرداری تهران نیز تاکنون برنامه‌های متعددی را در این حوزه داشته است.

ساخت مجتمع فرهنگی و ورزشی قمر بنی هاشم ویژه جانبازان و معلولان در سال 1390 یکی از آنهاست که در روزهای خاص همچون اعیاد مذهبی خدمات خود را رایگان به این قشر ارائه می‌کند.

رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران در این باره به همشهری آنلاین گفت: این مجموعه ویژه معلولان و جانبازان شهر تهران راه اندازی شده که در راه اندازی آن به معلولان جنوب تهران نگاه ویژه‌ای داشتیم و آن را در منطقه 20 راه اندازی کرده‌ایم.

همچنین شهردار تهران در 28 اردیبهشت امسال در حاشیه افتتاحیه المپیادهای ورزشی شهر تهران گفته بود: اولویت در شهرداری به ترتیب توجه و رسیدگی به ورزش جانبازان، معلولین، بانوان، جوانان و جنوب شهر تهران است.

فعالیت‌های اجتماعی و معلولان

جدا از ساخت مجموعه ورزشی، شهرداری تهران به دنبال راه اندازی مرکز حرفه آموزی برای شهروندان معلول نیز هست. به گفته مهدی امیری، معاون ارتقا سلامت معاونت سلامت شهرداری تهران این مرکز به زودی در منطقه 4 تهران افتتاح خواهد شد.

البته معلولان تهرانی نیز بیش از یک سال است که کانون‌های ویژه خود را در سطح محلات با مدیریت خود دارند که تاکنون 374 کانون را تشکیل داده‌اند. کانون‌هایی که 7700 عضو دارد و دبیران آن در سطح محله، منطقه و شهرداری کل از سوی معلولان انتخاب شده است.

به گفته امیری این کانون‌ها دارای شورای راهبردی و سیاستگذاری هستند و نیازهای خود را به مدیران شهری ارائه می‌دهند و از سویی بازوی نظارتی و اجرایی شهرداران در مناسب سازی شهر برای معلولان ایفا می‌کنند. این کانون‌ها فعالیت خود را نزدیک به یک سال آغاز کرده اند و تاکنون فعالیت‌های زیادی را دنبال کرده‌اند.

بوستان‌ها و معلولان

بحث توجه به معلولان در دوره جدید مدیریت شهری به بوستان‌ها و فضای سبز نیز رسید و شهردار تهران خواستار مناسب سازی این اماکن تفریحی برای معلولان نیز شد.

جدا از ساخت دو بوستان ویژه معلولان و جانبازان در سطح شهر، مدیرعامل سازمان فضای سبز و پارکهای شهرداری تهران در 29 مرداد سال 1389 اعلام کرد: قصد داریم تمامی بوستان‌های شهر را برای معلولان ایمن کنیم و امکاناتی مطابق با استانداردهای جهانی برای استفاده آنها از این فضاهای عمومی فراهم خواهیم آورد؛ بنابراین رفع موانع فیزیکی از جمله رویکردهای این حوزه بوده تا فرد معلول به عنوان یک شهروند بتواند از تمام امکانات و فضای شهری استفاده مطلوب را ببرند.

علی محمد  مختاری، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در این باره به همشهری آنلاین گفت: تمام پارک‌های محله‌ای، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای موجود و در حال ساخت برای استفاده معلولان و جانبازان مناسب سازی می‌شود.

وی با اشاره به دستورالعمل شهردار تهران مبنی بر مناسب سازی اماکن عمومی برای استفاده معلولان و جانبازان اظهارداشت: هم اکنون اغلب پارک‌های موجود که فاقد امکانات و دسترسی‌های لازم برای معلولان بودند در حال بهسازی هستند و برای تردد این اقشار رمپ‌هایی ایجاد خواهد شد.

مختاری افزود: به طور نمونه در پارک "گفتگو " طرح‌های مناسب سازی اجرا شده و معلولان و جانبازان به راحتی و سهولت می‌توانند به بخش‌های مختلف پارک دسترسی داشته باشند.

تمام این فعالیت‌های انجام شده بخشی از نیاز معلولان در پایتخت بزرگی چون تهران است و به گفته کارشناسان این حوزه تا رسیدن به ایده آل‌ها فاصله بسیاری وجود دارد و به همین دلیل همکاری دستگاه‌ها به ویژه دولت در این زمینه بسیار موثر است.

کد خبر 175647
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز